Systematycznie przybywa elektryków. A diesli coraz mniej

Systematycznie przybywa elektryków. A diesli coraz mniej

Toyota bZ4X
Toyota bZ4XŹródło:Toyota
Unia Europejska jako całość przechodzi na samochody elektryczne i odchodzi od diesli. Chociaż oczywiście zmiana ta nie jest równomierna.

W październiku udział nowych, elektrycznych samochodów osobowych w unijnym rynku wzrósł do 14,2 proc. z 12 proc. przed rokiem. Po raz pierwszy skumulowany wynik elektryków, liczony od początku bieżącego roku, jest wyższy niż aut z silnikami Diesla.

Samochody elektryczne (BEV)

Jak podlicza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w październiku 2023 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych w UE wzrosła aż o 36,3 proc., osiągając poziom 121 808 sztuk. Kilka rynków przyczyniło się do tej ekspansji z trzycyfrowym wzrostem procentowym, w szczególności Belgia (+147,3 proc.) i Dania (+100,7 proc.). Po spowolnieniu we wrześniu, Niemcy (największy unijny rynek samochodów elektrycznych) odnotowały w październiku niewielki wzrost (+4,3 proc.). W okresie styczeń-październik liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędem bateryjnym wzrosła w UE rok do roku o 53,1 proc., co dało elektrykom 14 proc. udziału w unijnym rynku.

Klasyczne hybrydy (HEV)

Dane ACEA, podawane przez IBRM Samar, wskazują, że nowe rejestracje samochodów hybrydowych (HEV) w UE wzrosły w październiku o 38,6 proc., napędzane znacznym wzrostem na trzech największych rynkach regionu: w Niemczech (+57,9 proc.), we Francji (+40,1 proc.) i we Włoszech (+28 proc.). Przyczyniło się to do skumulowanego wzrostu liczonego od początku roku o 29,8 proc. do poziomu 2,2 miliona sztuk. Dzięki temu auta hybrydowe (HEV) miały na koniec października ponad jedną czwartą unijnego rynku.

Hybrydy typu plug-in (PHEV)

Sprzedaż hybryd typu plug-in spadła w październiku rok do roku o 5 proc. do 72 002 sztuk. Pomimo znaczących wzrostów w Belgii (+70,2 proc.) i Francji (+34,2 proc.), było to niewystarczające, aby zrównoważyć spadek w Niemczech (-49 proc.), największym rynku dla tego typu źródła zasilania. W rezultacie udział w rynku hybryd typu PHEV spadł w październiku z 10,2 proc. do 8,4 proc.

Samochody benzynowe

W październiku 2023 r. liczba rejestracji aut z silnikami benzynowymi wzrosła o 8,1 proc., choć ich udział w rynku zmniejszył się z 35,4 proc. przed rokiem do 33,4 proc. w dziesiątym miesiącu bieżącego roku. Do wzrostu liczby rejestracji przyczyniła się znaczna poprawa sprzedaży na kluczowych rynkach, w tym: we Włoszech (+21 proc.), Francji (+17,4 proc.), w Hiszpanii (+7,7 proc.) i Niemczech (+7,5 proc.).

Samochody z silnikami Diesla

Rynek samochodów z silnikami Diesla w UE kontynuował spadek w październiku (minus 13,2 proc.). Spadek ten był widoczny na większości unijnych rynków, w tym na czterech największych: we Francji (-29,4 proc.), w Hiszpanii (-20,2 proc.), w Niemczech (-4,6 proc.) i we Włoszech (-3,7 proc.). Udział samochodów z silnikami Diesla w rynku wyniósł na koniec października 12 proc. wobec 15,9 proc. na koniec dziesiątego miesiąca 2022 roku.

Czytaj też:
Najpopularniejszy dostawczak w Polsce w nowej odsłonie. Mamy wszystkie istotne informacje
Czytaj też:
Ile kosztuje najtańszy samochód z napędem 4x4? Wcale nie jest nim rumuński SUV
Czytaj też:
Watykan tylko elektromobilny. Papież Franciszek postanowił, że koniec z benzyną

Opracował:
Źródło: ACEA, IBRM Samar