Ważna branża odbija się od dna. Spadki wyhamowały

Ważna branża odbija się od dna. Spadki wyhamowały

Naprawa opon
Naprawa opon Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)
Branża oponiarska od wielu miesięcy boryka się z ogromnymi problemami. Jednak pojawiło się światełko w tunelu, o czym poinformował Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.

W trzecim kwartale 2023 roku sprzedaż opon do dystrybutorów zaliczyła spadki w niemal wszystkich segmentach, jednak już pod koniec tego kwartału zamówienia opon od klientów biznesowych raptownie wzrosły.

Od lipca spadki dotyczyły: opon do samochodów poniżej 3,5 T DMC, w sumie -10 proc., w tym do osobowych -7 proc., SUV -19 proc., dostawczych -25 proc., do maszyn rolniczych -27 proc., przemysłowych -28 proc., do samochodów ciężarowych -26 proc., a opony motocyklowe o -10 proc. Spadki zanotowano także na rynkach europejskich – we wszystkich segmentach.

Kierowcy oszczędzali na wymianie opon

– Trzeci kwartał pokazuje wciąż trudną sytuację w sprzedaży opon, ale liczymy na lepszą końcówkę tego roku i odbicie w kolejnym. Obserwujemy zmniejszającą się inflację oraz rosnący rynek wewnętrzny i mamy nadzieję, że to przełoży się także na sprzedaż opon – mówi Jacek Pryczek, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO, dodaje: – Mimo trudnej sytuacji rynkowej, jakiej doświadczamy w tym roku, widzimy już promyki nadziei i wzrostu zamówień pod koniec III kwartału. Zamówienia od dystrybutorów na opony do wszystkich samochodów poniżej 3,5 tony DMC czyli osobowych, SUV i lekkich dostawczych osiągnęły we wrześniu poziom taki, jak rok temu. Czekamy na dane z kolejnych miesięcy. Ochładzająca się pogoda i kończąca się przyczepność opon letnich, a także mocno zużyte opony zimowe tej dużej grupy kierowców, jaka zdecydowała się ich nie wymienić wiosną – pozwala nam przypuszczać, że sprzedaż opon do klientów końcowych pod koniec roku będzie nawet większa niż w ubiegłym roku.

Europejski rynek opon

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA) opublikowało dane dotyczące sprzedaży opon na wymianę w Europie za trzeci kwartał 2023 r. Dane wskazują na znaczny spadek we wszystkich segmentach, potwierdzając negatywną tendencję rynkową.

III kwartał 2023 roku pokazuje 6 proc. spadek sprzedaży opon konsumenckich w porównaniu do III kwartału 2022 roku, pomimo pozytywnego trendu w rejestracji pojazdów. Podobnie segment opon do samochodów ciężarowych i autobusów odnotował spadek o -7 proc. Jednak najbardziej dotknięte były opony rolnicze, które zanotowały spadek sprzedaży o -21 proc. oraz motocyklowe (-20 proc.).

– Pogorszenie koniunktury na rynku odzwierciedla złożoną interakcję czynników, takich jak ciągły wzrost kosztów surowców, energii, logistyki i pracy. Ten krajobraz inflacyjny doprowadził do znacznego spadku popytu, co prawdopodobnie także wpływa na zmniejszenie zapasów – mówi Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Czytaj też:
Nie widać go na drodze, a jest niezwykle niebezpieczny. Co to jest czarny lód?
Czytaj też:
Ile kosztuje najtańszy samochód z napędem 4x4? Wcale nie jest nim rumuński SUV
Czytaj też:
Jak zabezpieczyć auto przed zimą? Nie zapomnij o oponach

Opracował:
Źródło: PZPO