Polski dostawczak na prąd gotowy do produkcji

Polski dostawczak na prąd gotowy do produkcji

Polski elektryczny e-Van
Polski elektryczny e-Van Źródło: Grupa Zasada
Ma zasięg 350 kilometrów, tonę ładowności, trzy rodzaje zabudowy i opcjonalnie napęd 4x4. Taka jest specyfikacja e-Vana, polskiego elektrycznego pojazdu dostawczego, który powstał w ramach przedsięwzięcia realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Oficjalny pokaz e-Vana odbył się w zakładzie produkcyjnym w Makowie Mazowieckim.

O polskim e-Vanie o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony pisze Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To projekt inżynierów spółki Autobox Innovations przy współpracy z Ennovation Technology. Pojazd powstał w ramach projektu „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 finansowanego ze środków funduszy europejskich Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój”.

Polski elektryczny e-Van

W 2020 roku do konkursu stanęło 10 firm, z czego w czwartym, ostatnim etapie zostały dwa podmioty. W sumie na projekt Autoboxu zostało przeznaczone 19 milionów złotych. – Jesteśmy dumni, że nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o dużym zasięgu z możliwością szybkiego ładowania staje się rzeczywistością. Jest to produkt, w którym 70 proc. komponentów stanowią polskie elementy. Poza tym jego bateria jest większa o 1/3 w porównaniu z konkurencją i udało się obniżyć masę własną. To oznacza, że e-Vanem można przewieźć więcej towarów na większą odległość. Ponadto może być wyposażony w różnego rodzaju zabudowy, co sprawia, że jest bezkonkurencyjnie uniwersalny w segmencie samochodów dostawczych zdominowanych przez furgony – mówi Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation.

Polski elektryczny e-Van

Spółka od ponad dekady dostarcza zmodyfikowane ciężarówki STAR 266M2 na potrzeby polskiej armii. Firma z siedzibą w Starachowicach, ma w portfolio także pojazdy osobowo-terenowe własnej produkcji: Honker MAX i samochód wysokiej mobilności AH.2044, a także wiele rodzajów specjalistycznych zabudów. – W ramach naszego konkursu chcieliśmy potwierdzić, że opracowane w przedsięwzięciu pojazdy spełniają nie tylko nasze założenia dotyczące zasięgu i ładowności, ale również oczekiwania rynku. Pojazdy przeszły testy zgodnie z procedurą WLTP w komorze klimatycznej i zostały poddane testom drogowym, które pozwalają ocenić zasięg pojazdów przy założonej ładowności w warunkach zimowych (poniżej 0 st. C). Co ciekawe, zasięg 355,6 kilometrów został osiągnięty przy pełnym obciążeniu. Rezultaty testów pokazują, że samochody opracowane w ramach naszego przedsięwzięcia uzyskują świetne wyniki na tle obecnej na rynku konkurencji, a zastosowane rozwiązania techniczne oraz ich wyposażenie nie odbiega od standardów rynkowych – powiedział Marek Palka, kierownik projektu e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1.

Autorskie podejście twórców

Polski elektryczny e-Van

Dostawczak Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. W projekcie e-Van firma wykonała konstrukcję mechaniczną oraz dokumentację technologiczną. Będzie też oferować zabudowy: kontenerową, skrzyniową, plandekową oraz specjalistyczną na indywidualne zamówienie. Kabina będzie homologowana na trzy osoby.

Polski elektryczny e-Van

W projekcie NCBR Autobox współpracuje ze start-upem Ennovation Technology, a obydwie spółki należą do Grupy Zasada. Ennovation odpowiada za projekt i stworzenie zintegrowanego napędu oraz baterii. Spółka zapewnia, że ma doświadczenie w budowie napędów do różnego rodzaju pojazdów, magazynów energii oraz stacji ładowania o mocy do 480 kW. – Nasza firma dostarczyła napęd i homologowała baterię. Opracowaliśmy sterownik pojazdu oraz zaprojektowaliśmy ramę i zawieszenie. Od początku przyświecała nam perspektywa produkcji seryjnej. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę. Zaprojektowany pojazd występuje w wersji z napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne – dodaje Mateusz Wach, prezes zarządu Ennovation Technology.

Gotowy zakład produkcyjny

Polski elektryczny e-Van

Jak informują przedstawiciele Grupy Zasada, zakład produkcyjny w Makowie Mazowieckim, w którym 5 grudnia odbyła się prezentacja e-Vana, jest gotowy do rozpoczęcia produkcji tego pojazdu. Znajdują się tu stanowiska, narzędzia, podnośniki i w pełni wyposażone stanowiska gniazdowe. Obiekt posiada opracowaną technologię montażu, status producenta i niezbędne certyfikaty. Jest już wykorzystywany do produkcji innych pojazdów elektrycznych w systemie SKD. – Na tym etapie, mając trzy jeżdżące prototypy już można pomyśleć o produkcji małoseryjnej. By do tego doszło potrzebna jest pełna homologacja, którą powinniśmy zdobyć do połowy przyszłego roku. Nasze hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalają na planowanie produkcji 1500 sztuk takich elektrycznych vanów rocznie. Z seryjną produkcją powinniśmy ruszyć na początku 2025 roku – dodaje prezes Kalinowski.

Parametry dostawczaka

Pojazd przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ma się sprawdzić jako van w firmach kurierskich, służbach komunalnych oraz mniejszych podmiotach jak piekarnie czy dostawcy sklepów internetowych. Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 90 km/h, moc ciągła napędu to 70kW, chwilowa 150kW, a pojemność baterii wynosi 120kWh. Auto ma w standardzie napęd przedni, a opcjonalnie może być wyposażony w napęd 4x4. Pojazd zbudowany jest na zawieszeniu niezależnym z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym, co zdecydowanie przekłada się na komfort w kabinie. Ładowanie od 0 do 80 proc. przy użyciu ładowarki DC trwa godzinę.

Czytaj też:
Nowa Toyota Proace Max. Japończycy wchodzą w segment dużych dostawczaków
Czytaj też:
Przedsiębiorcy przyhamowali z zakupami. Końcówka roku zaskakuje

Opracował:
Źródło: Grupa Zasada, IBRM Samar