Rynek unijny w doskonałej kondycji. Choć do polskiego mu daleko

Rynek unijny w doskonałej kondycji. Choć do polskiego mu daleko

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Grupa PGD
Sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej rośnie systematycznie, choć nie tak brawurowo, jak w Polsce. Jesteśmy jako kraj jednym z liderów sprzedaży aut.

Jak poinformowało ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) w listopadzie 2023 roku rynek nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej był większy rok do roku o 6,7 proc. Pomimo stosunkowo niskiej bazy porównawczej, wzrost utrzymał się już szesnasty miesiąc z rzędu.

Niemcy na minusie

Choć na niektórych rynkach odnotowano znaczne, dwucyfrowe wzrosty, w tym na dwóch największych: we Włoszech (+16,2 proc.) i we Francji (+14 proc.), to z kolei niemiecki rynek samochodowy zmalał o 5,7 proc. w porównaniu z listopadem 2022 roku.

Po jedenastu miesiącach 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów w UE wzrosła o 15,7 proc., osiągając prawie dziesięć milionów sztuk. Z wyjątkiem Węgier, wszystkie rynki unijne odnotowały wzrost w tym jedenastomiesięcznym okresie. Cztery największe rynki bardzo przyczyniły się do tego trendu: Włochy (+20 proc.), Hiszpania (+17,3 proc.), Francja (+16,2 proc.) i Niemcy (+11,4 proc.).

Porównanie z Polską

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w listopadzie 2023 r. zarejestrowano w Polsce 41 686 nowych samochodów osobowych, o 21,90 proc. więcej niż rok wcześniej i o 1,89 proc. więcej niż w październiku 2023 r. Od stycznia do października 2023 roku w Polsce zarejestrowano 432 917 samochodów osobowych, o 13,06 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Czytaj też:
Na 2024 rok Hyundai przyszykował sporo nowości. Polscy klienci będą zadowoleni
Czytaj też:
Elektryczny Renault Scenic już w salonach. Auto jest dostępne w dwóch odmianach

Opracował:
Źródło: ACEA, IBRM Samar