Wszystkie dane pochodzą od ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), a w Polsce przytacza je Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, w listopadzie 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w UE wzrosła o 16,4 proc., osiągając łącznie 144 378 sztuk. Dzięki temu w listopadzie udział samochodów elektrycznych w unijnym rynku wzrósł do 16,3 proc. z 15 proc. przed rokiem. Kilka rynków przyczyniło się do tego wyniku dzięki dwu- i trzycyfrowym wzrostom procentowym, w szczególności Belgia (+150,2 proc.), która jest obecnie piątym co do wielkości rynkiem dla elektryków. Sprzedaż samochodów elektrycznych na baterie spadła jednak w Niemczech o 22,5 proc. Pomimo to, od początku roku liczba rejestracji osiągnęła poziom prawie 1,4 miliona sztuk (plus 48,2 proc. rok do roku), co stanowi 14,2 proc. udziału elektryków w rynku UE w tym okresie.
Klasyczne hybrydy (HEV)
W listopadzie nowe rejestracje aut spalinowo-elektrycznych (HEV) w UE były większe o 28,7 proc., napędzane dwucyfrowym wzrostem na trzech największych rynkach: w Niemczech (+38,4 proc.), we Francji (+35,8 proc.) i Włoszech (+30,2 proc.). Doprowadziło to do skumulowanego wzrostu o 29,9 proc., do poziomu prawie 2,5 miliona sztuk sprzedanych w listopadzie. To oznacza ponad jedną czwartą udziału w unijnym rynku.
Hybrydy plug-in (PHEV)
Sprzedaż hybryd typu plug-in (PHEV) spadła w ubiegłym miesiącu o 22,1 proc. do 72 002 sztuk. Pomimo znaczących wzrostów w Belgii (+43,8 proc.) i we Francji (+17,8 proc.), wzrosty te były niewystarczające, aby zrównoważyć znaczny spadek liczby rejestracji w Niemczech (-59,3 proc.) – największym rynku dla aut z tym źródłem zasilania. W rezultacie udział w rynku hybryd plug-in spadł z 11,1 proc. w ubiegłym roku do 8,1 proc. w listopadzie 2023 roku.
Samochody z silnikami benzynowymi…
W listopadzie 2023 r. unijny rynek samochodów z silnikami benzynowych wzrósł o 4,2 proc., pomimo ciągłego spadku udziału w rynku, który w ubiegłym miesiącu wyniósł 32,7 proc. Kluczowe rynki, takie jak Włochy (+20,2 proc.) i Niemcy (+12,5 proc.) odnotowały znaczny wzrost sprzedaży, przyczyniając się do ogólnej poprawy wyników tego typu napędu. Zaowocowało to skumulowanym (styczeń-listopad) wolumenem 3,5 miliona sprzedanych sztuk. Oznacza to wzrost liczby rejestracji o 11,1 proc. i udział w rynku na poziomie 35,7 proc. na koniec listopada bieżącego roku.
… i wysokoprężnymi
Rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi w UE kontynuował w listopadzie trend spadkowy, kurcząc się o 10,3 proc. Spadek ten zaobserwowano na większości unijnych rynków, w tym na czterech największych: we Francji (-28,3 proc.), w Hiszpanii (-22,8 proc.), we Włoszech (-7,4 proc.) i w Niemczech (-1 proc.). Pomimo tego ogólnego spadku, sprzedaż samochodów z silnikami Diesla wzrosła na niektórych rynkach Europy Środkowej i Wschodniej, takich jak Polska (+13,8 proc.). W listopadzie udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi w unijnym rynku wyniósł 12,2 proc., co oznacza spadek z 14,5 proc. w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Czytaj też:
Kolejna chińska marka podaje ceny swoich aut. I znów jest szokująco tanioCzytaj też:
Rynek unijny w doskonałej kondycji. Choć do polskiego mu daleko