Obsesja Chińczyków, by pokonać Amerykanów na wszystkich polach jest warta odrębnego opracowania, nie pora teraz na to. Bez wątpienia odczuwa ją jednak Elon Musk, jeden z najbogatszych i najpotężniejszych ludzi na świecie, właściciel Tesli. Dotąd to on był królem elektromobilności, bo Tesla dostarczała klientom najwięcej elektryków. Tymczasem dowiadujemy się, że właśnie ustąpiła pierwszego miejsca na podium koncernowi z Państwa Środka – BYD.
Tutaj jednak pojawia się wątpliwość, bo wygrywa ten, kto podaje wyniki. To BYD ogłosił szumnie, że przebił Teslę. Tymczasem po głębszej analizie, dowiadujemy się, że jedynie w czwartym kwartale 2023 roku. W ujęciu rocznym królem wciąż jest Tesla.
Kwartał to nie cały rok
Jak to wygląda w szczegółach? BYD to jeden z największych producentów aut z Chin. Produkcja przekracza produkcję Tesli, ale firma wytwarza także hybrydy. W czwartym kwartale 2023 roku wyprodukowała ponad 526 tys. samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. Przez te same trzy miesiące Tesla wyprodukowała o 42 tys. samochodów mniej, dokładnie 484 tys. aut.
Jeśli jednak wziąć pod uwagę cały rok, Chińczycy są za Teslą. BYD wyprodukował 3 mln aut, z których 1,57 miało napęd elektryczny. Tymczasem Tesla zamknęła rok wynikiem 1,8 mln samochodów. 330 tys. to nie dużo, ale wciąż nie wystarczająco, by przyznać palmę pierwszeństwa BYD.
Z jeszcze innej strony: Tesla gra ostro, ale i BYD również. Chińczycy zaczęli budować europejską fabrykę elektryków, w węgierskim Szeged. Można się zatem spodziewać, że 2024 rok będzie już bez żadnych kruczków matematycznych należał do nich.
Czytaj też:
Najczęściej wyszukiwana marka motoryzacyjna w Google. Pokonała TeslęCzytaj też:
Elon Musk zaprezentował nowego robota Tesli. Oto Optimus drugiej generacji