Nowy GR Yaris Rally2 uzupełnił portfolio samochodów sportowych stworzonych przez Toyota Gazoo Racing. W WRC rywalizuje Toyota GR Yaris Rally1, w WEC ściga się GR010 Hybrid, a w Rajdzie Dakar i W2RC Toyota DKR Hilux EVO T1U. Jest też czwarte auto, Toyota GR Supra GT4, która jest ofertą dla prywatnych zespołów wyścigowych.
Dla prywatnych zespołów
GR Yaris Rally2 został opracowany z myślą o zespołach prywatnych rywalizujących w mistrzostwach świata, Europy oraz regionalnych i krajowych czempionatach. Przyznana homologacja oznacza, że Toyota Gazoo Racing może rozpocząć dostawy auta do klientów na całym świecie. Pierwszy egzemplarz trafi do zespołu Rookie Racing, którego liderem jest Akio Toyoda, prezes zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation, który w rajdach i wyścigach startuje pod pseudonimem Morizo.
Auta na Rajd Monte Carlo
Cztery kolejne auta trafią do ekip, które w dniach 25-28 stycznia wezmą udział w Rajdzie Monte Carlo, który inauguruje sezon w rajdowych mistrzostwach świata.
Bazą dla rajdowego GR Yarisa Rally2 jest drogowa odmiana tego auta. Prototyp rajdówki kategorii Rally2 pokazano po raz pierwszy podczas Rajdu Japonii w 2022 roku. Przez ponad rok auto przeszło program rozwojowo-testowy, podczas którego pokonało ponad 15 tys. km po różnych typach nawierzchni. W odpowiednim zestrojeniu auta pomagali kierowcy Toyota Gazoo Racing, ale też młodzi zawodnicy oraz reprezentanci zespołów prywatnych.
Dane techniczne rajdówki
GR Yaris Rally2 ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z 32-milimetrową zwężką zgodną z regulaminem FIA, pięciobiegową skrzynię sekwencyjną oraz napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu w motorsportowej specyfikacji.
Przednie i tylne zawieszenie to kolumny MacPhersona, a rozmiar hamulców zależy od tego, czy auto jest w specyfikacji na nawierzchnię szutrową (300 mm średnicy z przodu i z tyłu), czy asfaltową (350 mm przód, 300 mm tył). GR Yaris Rally2 ma 3995 mm długości oraz 1820 mm szerokości, a jego wysokość może być dostosowana w zależności od rajdu. Zgodnie z przepisami FIA auto waży 1230 kg wraz z jednym kołem zapasowym.
Czytaj też:
Premiera sportowej Toyoty GR Yaris. Większa moc i debiut automatycznej skrzyniCzytaj też:
Dakarowe Toyoty. Pięcioma specjalnie przygotowanymi Hiluxami pojadą wyjadacze i debiutanciCzytaj też:
Kolekcjonerska Toyota GR Supra GT4 „100 Edition”. Powstaną tylko trzy egzemplarze