Rolls-Royce za 20 milionów plus. Czy to jest jeszcze samochód?

Rolls-Royce za 20 milionów plus. Czy to jest jeszcze samochód?

Rolls-Royce Arcadia Droptail
Rolls-Royce Arcadia Droptail Źródło: Rolls-Royce
Samochód, czy dzieło sztuki na kółkach? Takie wątpliwości można mieć, kiedy przyjrzy się najnowszemu dziełu z Goodwood, czyli Rolls-Royce'owi Arcadii Droptailowi. Jego właściciel pozostaje anonimowy.

Auto zostało pokazane w Singapurze. Jest trzecim zamówionym Droptailem, czyli autem zbudowanym ze specjalnie wymyślonym nadwoziem przez oddział RR Coachbuild, przyjmującym najbardziej wymyślne i ekstrawaganckie zlecenia. Cena nie została ogłoszona, nie miało to żadnego sensu, ponieważ dla anonimowego nabywcy nie miała ona prawdopodobnie najmniejszego znaczenia. Co zatem miało? Wyjątkowość, ponadczasowość i uroda. Arcadia Droptail to raczej wyrób z kategorii dzieł najlepszych jubilerów, niż motoryzacji. I z taką optyką trzeba patrzeć na to auto.

Rolls-Royce Arcadia Droptail to samochód z dedykowanym nadwoziem, które miało ucieleśniać ideę spokoju. Samochód zamówiony przez osobę, która ma wyraźny związek z architekturą i wzornictwem.

Rolls-Royce Arcadia Droptail

Nazwa tego nadwozia pochodzi od mitycznego królestwa Arkadii, miejsca przedstawianego w starożytnej mitologii greckiej jako niebo na ziemi. Krainy słynącej z niezwykłego naturalnego piękna i doskonałej harmonii. Arcadia Droptail został zwizualizowany przez klienta, jako spokojna przestrzeń charakteryzująca się redukcją, głębią materiału i wrażliwością dotykową, która służyłaby jako schronienie przed złożonością życia biznesowego.

Lakier oddający spokój

Projektanci zespołu Rolls-Royce Coachbuild wypracowali łagodny, naturalny dwutonowy zestaw kolorystyczny dla karoserii samochodu. Ambicją klienta było zdefiniowanie ponadczasowej bieli, przy pierwszym spojrzeniu wyglądającej jako jednolity kolor, ale budzący ciekawość, gdy przyglądać się mu w naturalnym oświetleniu. By osiągnąć ten cel, głównym kolorem jest lita biel infuzowana cząsteczkami aluminium i szkła. Ten zabieg stworzył nie tylko połysk pod wpływem światła rzuconego na karoserię. Przy bliższym przyjrzeniu się daje wrażenie bezdennej głębi w lakierze. Specjaliści Rolls-Royce'a opracowali bardziej fasetowany, efektowny metalik wykorzystujący większe cząsteczki aluminium.

Rolls-Royce Arcadia Droptail

Najważniejszym wyróżnikiem w porównaniu z pozostałymi trzema nadwoziami Droptaili z tej serii jest pomalowanie na jednolity srebrny kolor z palety Bespoke włókna węglowego użytego do budowy dolnych sekcji Droptaila, a nie pozostawienie go w całości lub częściowo odsłoniętego. Ten zabieg wizualnie podnosi samochód z profilu.

Drewno kluczowe we wnętrzu

Wnętrze jest bardzo osobistym przykładem smaku klienta, odzwierciedlającym styl, w którym urządził swoje rezydencje i przestrzenie biznesowe na całym świecie. Drewno ma kluczowe znaczenie dla wystroju wnętrza samochodu Arcadia Droptail i dla samego klienta, którego bardzo specyficzne oczekiwania koncentrowały się na fakturze, usłojeniu, kolorze i bogactwie samego materiału.

Rolls-Royce Arcadia Droptail

Fornir Santos Straight Grain został ostatecznie wybrany jako najbardziej nowoczesny, z bogatą teksturą i wizualną oryginalnością, która wywodzi się z unikalnego, zazębiającego się wzoru słojów. Zastosowanie tego twardego drewna o wysokiej gęstości we wnętrzu modelu Droptail stanowiło poważne wyzwanie dla rzemieślników marki. Santos Straight Grain ma jeden z najdelikatniejszych rodzajów słojów ze wszystkich gatunków drewna używanych w Rolls-Royce'ach. Jeśli nie jest traktowany z największą ostrożnością, łatwo pęka podczas obróbki. Pomimo wyzwań związanych z pracą z tym delikatnym materiałem, Santos Straight Grain jest stosowany w całej serii Droptail. Aby uzyskać idealną kompozycję, rzemieślnicy Rolls-Royce'a wykorzystali łącznie 233 kawałki drewna w całym egzemplarzu Arcadia Droptail, z czego 76 kawałków zastosowano tylko na tzw. tylnym pokładzie.

Biorąc pod uwagę, że Arcadia Droptail będzie używana również w klimacie tropikalnym, szczególną uwagę zwrócono na opracowanie systemu ochrony i procesu testowania zewnętrznych powierzchni drewnianych. Początkowo rozważano powłoki stosowane na superjachtach, ale odrzucono je ze względu na to, że wymagają one regularnego serwisowania i ponownego nakładania. Zamiast tego opracowano dedykowany lakier, który wymaga tylko jednej aplikacji przez cały okres eksploatacji samochodu.

Aby zweryfikować tę powłokę, specjaliści Rolls-Royce opracowali unikalny protokół testowy, w którym kawałki forniru zostały poddane cyklowi wewnątrz specjalistycznej maszyny symulującej globalne ekstremalne warunki pogodowe, który był powtarzany przez 1000 godzin na 18 różnych próbkach, zanim specjaliści marki byli zadowoleni z wytrzymałości kawałków. Łącznie praca z elementami drewnianymi i powłoką ochronną zajęła ponad 8000 godzin.

Biel także we wnętrzu

Rolls-Royce Arcadia Droptail

Skórzane wnętrze zostało wykończone w dwóch odcieniach Bespoke, nazwanych na cześć klienta i zarezerwowanych wyłącznie do jego użytku. Głównym kolorem skóry jest odcień Bespoke White, kontynuujący motyw lakieru zewnętrznego, podczas gdy kontrastująca skóra ma kolor opalenizny Bespoke, opracowany w celu idealnego uzupełnienia wybranego drewna.

Wnętrze obejmuje również wykwintny panel szalowy, który cechuje wszystkie cztery egzemplarze Droptaila i jest największą ciągłą sekcją drewnianą, jaką kiedykolwiek widziano w samochodzie Rolls-Royce. W modelu Arcadia Droptail jest on wykonany z tego samego forniru Santos Straight Grain o otwartych porach, co tylny pokład, dopasowanego książkowo pod tym samym kątem 55 stopni, z indywidualnie ukształtowanymi listwami biegnącymi płynnie do okładzin drzwi.

Rolls-Royce Arcadia Droptail

Zastosowanie drewna w skomplikowanych krzywiznach wnętrza Droptaila wymagało od inżynierów Rolls-Royce'a opracowania całkowicie nowej konstrukcji nośnej dla kilku komponentów. Geometria deski rozdzielczej, okładzin drzwi i centralnego wspornikowego podłokietnika cokołu musiała być niezwykle sztywna, aby zapewnić stabilność drewnianych elementów po ich ułożeniu na miejscu. Inżynierowie wykorzystali techniki nakładania warstw włókna węglowego stosowane w wyścigach Formuły 1, aby opracować niewiarygodnie sztywną podstawę, na którą można było nałożyć drewno, zapewniając, że pozostanie ono bezpieczne niezależnie od dynamicznych ekstremów, jakich doświadcza samochód.

Zegar Bespoke, najbardziej skomplikowany

Rolls-Royce Arcadia Droptail

Na desce rozdzielczej pokrytej fornirem Santos Straight Grain znajduje się zegar stworzony i opracowany przez projektantów i rzemieślników Rolls-Royce Coachbuild. Ten przykład haute horlogerie to najbardziej złożona tarcza zegara Rolls-Royce'a, jaką kiedykolwiek stworzono: sam montaż trwał pięć miesięcy i był poprzedzony ponad dwuletnimi pracami rozwojowymi.

Rolls-Royce Arcadia Droptail

Zegar zawiera geometryczny wzór giloszowy z surowego metalu ze 119 fasetami. Jest to symboliczny ukłon w stronę dziedzictwa marki; ponieważ klient po raz pierwszy zobaczył jeszcze niefinalną wersję samochodu pod koniec 2023 roku – roku, w którym Rolls-Royce obchodził 119-lecie istnienia. Specjalnie zaprojektowana tarcza zegara zawiera również częściowo polerowane, częściowo szczotkowane wskazówki i 12 znaczników godzin, każdy o grubości zaledwie 0,1 mm. Aby zapewnić czytelność zegarka, specjaliści wyposażyli każdą z tarcz w mostek wypełniający i pomalowali je ręcznie przy użyciu kamery zdolnej do powiększenia obrazu nawet 100-krotnie.

Czytaj też:
Rekordowy rok Rolls-Royce’a. Na świecie i w Polsce
Czytaj też:
Rolls-Royce podsumowuje najciekawsze życzenia klientów. Wśród nich indywidualny zapach auta

Galeria:
Rolls-Royce Arcadia Droptail
Opracował:
Źródło: Rolls-Royce