Jakie samochody naprawdę wybierają Polki?

Jakie samochody naprawdę wybierają Polki?

Kierowca
Kierowca Źródło: Shutterstock / Zivica Kerkez
Ani czerwone Ferrari, ani czarne BMW. Biały Hyundai Tucson z automatyczną skrzynią biegów, napędzany silnikiem benzynowym – tak w skrócie można podsumować kobiece wybory na rynku motoryzacyjnym.

Do tego: panie najczęściej wybierają leasing z miesięczną ratą na średnim poziomie 1922 zł netto. Jakie jeszcze modele i marki samochodów są szczególnie lubiane przez kobiety? Czy panie kupują „dostawczaki”? Czy kolor auta ma dla nich znaczenie?

Platforma Carsmile podsumowała zamówienia na auta, jakie za jej pośrednictwem składają kobiety. Okazuje się, że w ciągu roku w damskich preferencjach motoryzacyjnych zaszły pewne zmiany.

O ile rok temu panie rozglądały się w pierwszej kolejności za czarną Toyotą w nadwoziu typu SUV lub crossover (żaden model nie miał wówczas istotnej przewagi), o tyle w tym roku najczęściej wybierany jest konkretny model auta – Hyundai Tucson – a najbardziej poszukiwany jest kolor biały. Panie nie zmieniły natomiast swoich preferencji jeśli chodzi o typ nadwozia. Podobnie jest ze skrzynią biegów i rodzajem napędu.

Zwycięzca jest jeden

W tym roku panie dość wyraźnie pokazały czego chcą, bowiem zwycięzca zestawienia – Hyundai Tucson – zdobył wyraźną przewagę nad kolejnym na liście, też Hyundaiem, kompaktowym modelem i30, który z kolei o włos przegonił Toyotę Corollę. W zestawieniu Top 10 modeli najchętniej wybieranych przez kobiety znalazły się zarówno auta należące do klasy premium (Audi Q5), jak i pojazdy dla bardziej wrażliwych na cenę użytkowniczek (Dacia Duster, Opel Corsa czy wspomniany już Hyundai i30).

Kobiece wybory motoryzacyjne

Toyota na drugim miejscu

Pierwsza lokata Tucsona i druga lokata i30 dały w efekcie mocne prowadzenie marce Hyundai, która w kobiecych wyborach wyprzedziła Toyotę, co jest dość nietypową sytuacją na polskim rynku, mocno zdominowanym przez koncern z Japonii. Na kolejnych miejscach znalazły się właściwie ex aequo Audi, Opel oraz Dacia.

SUV-y i crossovery nie do pobicia

Kobiece wybory motoryzacyjne

Na przestrzeni roku nie zmieniły się natomiast kobiece preferencje jeśli chodzi o typ nadwozia – panie pozostają wierne SUV-om i crossoverom, co jest spójne z ogólnymi trendami panującymi obecnie na rynku. W sumie na te dwa typy nadwozia przypadło aż 47 proc. wszystkich zamówień złożonych za pośrednictwem platformy. Ciekawostką jest za to dość silna reprezentacja w zestawieniu aut dostawczych.

Jeśli chodzi natomiast o rodzaj silnika, to można powiedzieć, że obecnie panie rzadko wybierają inną opcję niż benzyna. Wybory odnośnie skrzyni biegów świadczą natomiast o tym, że panie zdecydowanie cenią sobie wygodę, nawet jeśli trzeba za nią zapłacić średnio o 15 proc. więcej (65 proc. zamówień złożonych przez kobiety dotyczyło automatów).

Tym razem wygrała biel

Kobiece wybory motoryzacyjne

Dane Carsmile podważają stereotypy, że przy wyborze auta kobiety kierują się przede wszystkim kolorem. Mogą o tym świadczyć roszady odnośnie kolorystyki lakieru, jakie zachodzą z roku na rok w kobiecych preferencjach. O ile w 2023 roku zestawienie wyraźnie zdominował czarny, to w tym roku barwa ta znalazła się dopiero na trzecim miejscu. Wygrała natomiast biel – auto tego koloru było co piątym zamówionym przez panie, nieznacznie tylko wyprzedzając lakier w kolorze szarym.

Rozsądek przy wyborze auta

Kobiece wybory motoryzacyjne

Analitycy Carsmile podsumowali też kobiece preferencje jeśli chodzi o kwestie finansowe zakupu auta. Tym razem wyraźną przewagę zdobył leasing, który odpowiadał za niemal dwie trzecie złożonych zamówień. Średni wkład własny, jaki panie wniosły przy zakupie nowego auta w ostatnich 12 miesiącach wyniósł 11 762 zł netto, a średnia rata określona w umowie – 1 922 zł netto. Parametry te mogą świadczyć o wyważonych decyzjach o zakupie samochodu.

Czytaj też:
Dzień przed Dniem Kobiet panie wybrały swoje auto roku
Czytaj też:
Kobiety wybiorą własne samochody roku. Kategorii jest kilka

Opracował:
Źródło: Carsmile