Najmocniejsze seryjne Porsche w historii. Pękło 1000 koni mechanicznych

Najmocniejsze seryjne Porsche w historii. Pękło 1000 koni mechanicznych

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach
Porsche Taycan Turbo GT z pakietem WeissachŹródło:Porsche
Porsche poszerzyło gamę swojej w pełni elektrycznej sportowej limuzyny o warianty Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach. Drugie auto ustanowiło już rekord na torach Laguna Seca i Nürburgring, ośmieszając najmocniejszy samochód Tesli. Oba wozy pojawiły się też w cenniku i konfiguratorze polskiego importera.

Jeszcze nie na rynku, ale już rekordzista: 23 lutego 2024 r. Taycan Turbo GT z pakietem Weissach zdobył tytuł najszybszego seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego na torze Weathertech Raceway Laguna Seca w Kalifornii. Kierowca rozwojowy Porsche, Lars Kern, pokonał tamtejsze okrążenie szybciej niż ktokolwiek wcześniej za kierownicą auta elektrycznego dopuszczonego do ruchu drogowego, uzyskując czas 1:27,87 min.

Nieco wcześniej przedprodukcyjna wersja tego samego wariantu ustanowiła nowy klasowy rekord na torze Nürburgring. Również wtedy za kierownicą siedział Lars Kern, który okrążył północną pętlę w czasie 7:07,55 min. Ten oficjalny czas okrążenia jest aż o 26 sekund lepszy od wyniku Kerna w sportowej limuzynie Taycan Turbo S wyposażonej w pakiet Performance z sierpnia 2022 r. Nowy wynik sprawia, że nowy Taycan Turbo GT jest najszybszym czterodrzwiowym samochodem z dowolnym typem napędu na torze Nürburgring.

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Tryb Attack, uruchamiany za naciśnięciem przycisku, przez 10 sekund zapewnia do 120 kW dodatkowej mocy. Opiera się na dostępnej w innych wariantach Porsche Taycan funkcji Push-to-pass. System jest zoptymalizowany pod kątem jazdy torowej i działa w sposób podobny jak w wyścigowych bolidach 99X Electric, których Porsche używa w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA.

W porównaniu z funkcją Push-to-pass w innych wariantach Porsche Taycan tryb Attack oferuje o 50 kW wyższą moc. Ponadto jest obsługiwany i dostępny na różne sposoby: można go aktywować i dezaktywować nie tylko przełącznikiem trybu jazdy na kierownicy, ale i za pomocą prawej manetki. Ułatwia to korzystanie z tej funkcji na torze.

Nowa elektronika mocy w układzie napędowym

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Niedawno Porsche gruntownie zmodernizowało linię modeli Taycan, podnosząc moc systemową poszczególnych wariantów. Udoskonalony układ napędowy z nowym silnikiem na tylnej osi w porównaniu z poprzednimi modelami umożliwia między innymi uzyskanie większej dynamiki. Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach to nowe sportowe flagowe warianty, które jeszcze bardziej eksponują osiągi Taycana. Wyposażone w mocniejszy falownik impulsowy, obydwa generują moc 580 kW. Funkcja Launch Control zwiększa moc w trybie overboost do 760 kW – lub na 2 sekundy do 815 kW, zgodnie z metodą pomiaru mocy szczytowej.

Taycan Turbo GT potrzebuje na sprint od zera do 100 km/h 2,3 sekundy, a w przypadku pakietu Weissach – 2,2 sekundy. Dzięki temu jest od 0,1 do 0,2 sekundy szybszy od wariantu Taycan Turbo S. Jeszcze większa jest różnica w przyspieszeniu od 0 do 200 km/h, które zajmuje 6,6 lub 6,4 sekundy, odpowiednio dla Porsche Taycan Turbo GT bez lub z pakietem Weissach; ten drugi wynik jest aż o 1,3 sekundy lepszy niż w przypadku Turbo S.

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Falownik impulsowy jest kluczowym elementem sterującym silnikiem elektrycznym. W obu wariantach Turbo GT na tylnej osi zastosowano falownik impulsowy o maksymalnym prądzie 900 amperów. Zapewnia on wyższe moc i moment obrotowy niż 600-amperowy falownik w Turbo S. Aby uzyskać lepszą efektywność, w falowniku jako materiał półprzewodnikowy zastosowano węglik krzemu. Udoskonalono także przełożenie oraz zwiększono wytrzymałość skrzyni biegów, co pozwoliło dodatkowo podnieść moment obrotowy. Maksymalny moment obrotowy w przypadku obu wersji wynosi do 1340 Nm. Według pomiarów WLTP zasięg wariantów Taycan Turbo GT sięga 555 km.

Lekka konstrukcja i podwozie

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Porsche obniżyło masę Taycana Turbo GT w porównaniu z Turbo S o 75 kg. To za sprawą elementów z włókna węglowego, z którego wykonano między innymi wykończenia paneli słupków B, górne elementy obudowy lusterek zewnętrznych i wstawki w osłonach progów. Wagę zmniejszyły również w pełni kubełkowe fotele z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), lekkie elementy w sekcji bagażnika i rezygnacja z funkcji elektrycznego domykania tylnej pokrywy.

Taycan Turbo GT jest standardowo wyposażony w pakiet Dynamic, obejmujący zawieszenie Porsche Active Ride ze specyficznym dla GT zestrojeniem. W dynamicznych sytuacjach, dzięki równomiernemu rozkładowi obciążeń kół, podwozie to zapewnia niemal idealne połączenie z drogą. Ponadto pakiet obejmuje specyficzne opony letnie o wysokich osiągach (Performance). Są one zamontowane na 21-calowych lekkich kutych obręczach. Ekskluzywne felgi Turbo GT mają ramiona frezowane specjalną metodą 3D, co zmniejsza wagę i jednocześnie pozwala skutecznie wentylować hamulce.

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Taycan Turbo GT jest standardowo wyposażony w lekkie hamulce ceramiczne. Układ hamulcowy oparty na Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) został zoptymalizowany pod kątem masy. Zmiany konstrukcyjne komory tarczy hamulcowej i obudowy zacisku pozwoliły zaoszczędzić ponad 2 kilogramy. Zaciski hamulcowe są lakierowane wyłącznie na kolor Victory Gold.

Tylny spojler oraz ekskluzywne lakiery

Specjalnie dla wariantu Turbo GT opracowano przedni spojler z aerodynamicznymi łopatkami. Widok z tyłu jest zdominowany przez adaptacyjny spojler, którego krawędź ma listwę Gurneya wykończoną włóknem węglowym o wysokim połysku.

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Standardowa specyfikacja obejmuje reflektory LED Matrix, które w Porsche Taycan Turbo GT opcjonalnie i bez dopłaty można zastąpić lampami LED Matrix HD.

Podczas gdy warianty Turbo i Taycan Turbo S różnią się od pozostałych elementami w kolorze Turbonite, nowe Porsche Turbo GT ma bardziej wyścigowy charakter. Obie wersje wyróżnia kolorowy herb Porsche na przedniej pokrywie oraz osłonach piast. Logo „Turbo GT” na tylnej pokrywie jest polakierowane na kolor czarny z matowym wykończeniem.

Nabywcy mają do wyboru sześć kolorów nadwozia, w tym nowe lakiery: Pale Blue Metallic i Purple Sky Metallic, które są zarezerwowane wyłącznie dla Porsche Taycan Turbo GT i będą dostępne przez pierwszy rok. Dalsze możliwości personalizacji oferuje rozbudowany program Paint to Sample od Porsche Exclusive Manufaktur. Ponadto dostępny jest zestaw naklejek z logo Taycan w dolnej części drzwi i na przedniej pokrywie, w kolorze Volt Blue lub czarnym (mat albo wysoki połysk).

Wnętrze: w pełni kubełkowe fotele i sportowa atmosfera

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Sportowe elementy z materiału Race-Tex standardowo łączą się z wykończeniami z czarnej skóry. Seryjne wyposażenie obejmuje również lekkie, w pełni fotele kubełkowe z wykończeniem z włókna węglowego o widocznym splocie (wysoki połysk). Jako opcję bez dopłaty można zamówić przednie adaptacyjne fotele sportowe Plus (z 18-kierunkową regulacją elektryczną i pakietem pamięci). Na przednich zagłówkach wyhaftowano logo Turbo GT. Dodatkowo pod panelem sterowania klimatyzacją znajduje się plakietka z logo konkretnego wariantu. Na życzenie dostępne jest ekskluzywne wykończenie wnętrza w kontrastujących odcieniach: Volt Blue lub GT Silver.

Obręcz sportowej kierownicy GT jest pokryta czarnym materiałem Race-Tex i ma oznaczenie na godzinie 12. Taycan Turbo GT otrzymuje pakiet Sport Chrono znany z wariantu Turbo S.

Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach

Taycan Turbo GT z pakietem Weissach ma jeszcze ostrzejszy charakter. Dzięki dodatkowym zabiegom w obszarze aerodynamiki i lekkiej konstrukcji ten dwumiejscowy model powinien często pojawiać się na torze. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 2,2 sekundy, co oznacza, że jest o 0,1 s szybszy od podobnie mocnego wariantu Turbo GT. Jego prędkość maksymalna wynosi 305 zamiast 290 km/h.

Dodatkowe rozwiązania poprawiające aerodynamikę obejmują deflektory powietrza w podwoziu i nowy przedni dyfuzor. Z tyłu Taycan Turbo GT z pakietem Weissach otrzymał nieruchome skrzydło wykończone włóknem węglowym z widocznym splotem, z mocowanymi do nadwozia wspornikami. Całkowita siła docisku wynosi tu 220 kg. Po obu stronach tylnego skrzydła znajdują się oznaczenia pakietu Weissach. Na zamówienie dostępne jest specjalne oklejenie z wzorem w paski, w kolorze Volt Blue, czarnym lub czarnym matowym. Dodatkowo podkreśla to sportowy charakter samochodu. Wzór w paski można połączyć z czarnym zestawem naklejek.

Wyeliminowanie całego wyposażenia zbędnego podczas jazdy torowej pozwoliło ograniczyć masę własną względem Porsche Taycan Turbo GT bez pakietu Weissach o około 70 kg. Miejsce standardowych tylnych siedzeń zajęła specjalnie przygotowana lekka zabudowa z włókna węglowego, ze schowkiem za obudowami foteli kierowcy i pasażera z przodu. Zrezygnowano również z analogowego stopera pakietu Sport Chrono, który zwykle znajduje się na desce rozdzielczej, a także z dywaników podłogowych oraz wykładziny bagażnika. Ponadto zmniejszono ilość materiałów izolacyjnych. Taycan Turbo GT z pakietem Weissach ma gniazdo ładowania tylko po stronie pasażera, z ręczną, nie elektrycznie sterowaną osłoną. Masę zmniejszają także specjalne dźwiękochłonne i termoizolacyjne szyby oraz nagłośnienie Sound Package Plus. To ostatnie nie wymaga tylnych głośników i zastępuje zestaw Bose Surround Sound system.

Standardem jest pakiet wykończenia wnętrza GT z elementami z materiału Race-Tex w kolorze czarnym. Po stronie pasażera znajduje się oznaczenie z logo pakietu Weissach. Dla Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach dostępne są również pakiety wykończenia wnętrza z elementami w kolorach Volt Blue i GT Silver.

Ceny Porsche Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach zaczynają się od 1 110 000 zł.

Czytaj też:
Porsche znów powalczy o wygraną w Le Mans. Wystawi trzy Porsche 963
Czytaj też:
Dwa nowe warianty Porsche Panamery w Polsce. Oba to mocne hybrydy

Galeria:
Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach
Porsche Taycan Turbo GT z pakietem Weissach
Opracował:
Źródło: Porsche