Nowe Audi Q6 e-tron. Dopracowany to mało powiedziane

Nowe Audi Q6 e-tron. Dopracowany to mało powiedziane

Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron Źródło:Audi
Nowa platforma, nowe flagowe auto i – technologicznie – wszystko, czym Audi mogło się pochwalić. Takie jest nowe Audi Q6 e-tron.

Audi Q6 e-tron to pierwszy produkcyjny model zbudowany na platformie Premium Platform Electric (PPE). To także nowa koncepcja projektowania wnętrza i debiutujące technologie.

Silniki elektryczne oraz nowo opracowany akumulator litowo-jonowy składający się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych o łącznej pojemności brutto 100 kWh (94,9 kWh netto) zapewniają zasięg do 625 km. Dzięki mocy systemowej 285 kW nowe Q6 e-tron oferuje sportowe osiągi. SQ6 e-tron przy włączonej dodatkowej funkcji rozwija moc systemową do 380 kW. Q6 e-tron quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s, a SQ6 e-tron potrzebuje na to 4,3 s. Maksymalne prędkości obu wersji wynoszą, odpowiednio, 210 oraz 230 km/h. W późniejszym terminie – w zależności od rynku – pojawią się dwie odmiany z napędem na tylne koła: jedna będzie stanowić wersję bazową, a druga zostanie zaprojektowana z naciskiem na efektywność i zasięg.

Dzięki technologii 800 V i standardowej maksymalnej mocy ładowania 270 kW możliwe są krótkie postoje na ładowanie. Na odpowiedniej stacji ładowania (HPC) akumulator można naładować energią potrzebną do pokonania 255 km w 10 minut. Stan naładowania wzrasta z 10 do 80 proc. w ciągu około 21 minut.

Kluczowym elementem wydajności ładowania jest predykcyjne zarządzanie temperaturą. Wyposażone w funkcję Plug & Charge, na kompatybilnych stacjach ładowania Q6 e-tron autoryzuje się i rozpoczyna proces uzupełniania energii automatycznie, po podłączeniu przewodu. Jeśli stacja działa pod napięciem 400 V, 800-woltowy akumulator Q6 e-tron jest automatycznie dzielony na dwa akumulatory o równym napięciu, które można równolegle ładować z mocą do 135 kW. W zależności od stanu naładowania ilość energii w obu połowach jest najpierw wyrównywana, a następnie są one ładowane jednocześnie. Ładowanie prądem przemiennym może odbywać się z mocą do 11 kW.

Elementem zwiększającym efektywność, a tym samym zasięg Q6 e-tron, jest system rekuperacji odzyskujący energię z mocą do 220 kW. Układ ten może obsłużyć około 95 proc. wszystkich codziennych procesów hamowania.

Audi Q6 e-tron należy do segmentu średniej wielkości SUV-ów premium. Przy długości 4771 mm, szerokości 1993 mm i wysokości 1648 mm oferuje rozstaw osi wynoszący 2899 mm. To auto dla pięciu osób.

Audi Q6 e-tron ma w pełni skomunikowane, cyfrowe wnętrze oparte na nowej architekturze elektronicznej. Kluczowym elementem jest tu tak zwana cyfrowa scena, złożona z panoramicznego wyświetlacza Audi MMI i ekranu pasażera MMI. Przejrzyście pogrupowane wyświetlacze są doskonale zintegrowane z koncepcją designu i nadają kabinie wrażenie otwartej przestrzeni. Smukły, wolnostojący panoramiczny wyświetlacz Audi MMI ma zakrzywioną formę i korzysta z technologii OLED; składa się z 11,9-calowego wirtualnego kokpitu Audi i 14,5-calowego ekranu dotykowego MMI. Miejsce kierowcy zaprojektowano na kształt krzywizny. Kontury zakrzywionego wyświetlacza przypominają typową dla Audi osłonę Singleframe. Oświetlenie ambiente tworzy efektowną oprawę i sprawia, że nocą zakrzywiony wyświetlacz wydaje się unosić w przestrzeni. Specjalnie dla pasażerów z przodu Audi uzupełniło cyfrową scenę o 10,9-calowy prawy ekran z MMI z aktywnym trybem prywatności, który zapobiega rozpraszaniu kierowcy podczas jazdy. Dzięki temu pasażer z przodu może na przykład oglądać przesyłane strumieniowo filmy/treści wideo, pomagać w nawigacji, a nawet znajdować stację ładowania.

Kolejny element cyfrowej sceny to opcjonalny wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Na dużej płaszczyźnie przed oczami kierowcy wyświetla on istotne informacje, takie jak prędkość jazdy, znaki drogowe, informacje wspomagające i symbole nawigacyjne. Płaszczyzna obrazu jest pochylona do przodu, aby wzmocnić efekt rozszerzonej rzeczywistości. Duża wirtualna odległość od obrazu sprawia wrażenie, jakby pokazane elementy unosiły się w odległości do 200 m przed autem. Wirtualna treść jest harmonijnie zintegrowana z rzeczywistością. Informacje można szybko przyswajać bez rozpraszania uwagi. Widziane z pozycji kierowcy pole widzenia funkcji rozszerzonej rzeczywistości odpowiada przekątnej około 88 cali.

Systemy wsparcia kierowcy

Nowością jest adaptacyjny asystent jazdy plus, który pomaga nie tylko w przyspieszaniu oraz utrzymywaniu prędkości, odległości i pasa ruchu, ale wykorzystuje także mapy o wysokiej rozdzielczości i zagregowane w chmurze dane roju z innych pojazdów. Jest asystent parkowania tyłem, tempomat, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, asystent wydajności, układ kolizyjny oraz system ostrzegania o rozproszeniu uwagi i senności należą do wyposażenia standardowego. W ramach różnych pakietów wyposażenia klienci mają do wyboru dodatkowe systemy wsparcia.

Czytaj też:
Auta używane. Wiemy, które auta są najchętniej kradzione, a które „bite”
Czytaj też:
Sztuczna inteligencja niczym dziecko. Uczy się ludzkich zachowań od podstaw

Opracował:
Źródło: Audi