Nowy Peugeot e-5008. Naprawdę duży zawodnik

Nowy Peugeot e-5008. Naprawdę duży zawodnik

Peugeot E-5008
Peugeot E-5008 Źródło: Stellantis
Peugeot pokazał dużego elektrycznego SUV-a, który będzie konkurował z Kią EV9 i autami niemieckimi. Jakie ma parametry elektryk wagi ciężkiej?

Nowy Peugeot e-5008 jest jedynym w pełni elektrycznym SUV-em francuskiej marki oferującym przestrzeń dla 7 pasażerów i zasięg elektryczny do 660 km. Został oparty na platformie STLA Medium i jest wyposażony w akumulator produkowany we Francji. Rozstaw osi wynosi 2,90 m. Całkowita długość auta to 4,79 m.

Czas ładowania od 20 do 80 proc. wynosi 30 minut. Auto oferuje też usługi połączone (planer podróży, inteligentne ładowanie, funkcja „vehicle-to-load” oraz aktualizacje bezprzewodowe OTA). Nowy Peugeot e-5008 będzie produkowany wyłącznie w fabryce w Sochaux. Jest wyposażony w akumulatory ACC produkowane w gigafabryce we Francji (Douvrin). Sprzedaż nowego auta rozpocznie się jesienią 2024 roku.

Napędy elektryczne

Gama będzie obejmować dwie wersje Allure i GT, każda z trzema pakietami opcji ułatwiającymi wybór i trzema silnikami elektrycznymi (210 KM, 230 KM z dużym zasięgiem i 320 KM Dual Motor z napędem na 4 koła), a także dwa zelektryfikowane układy napędowe, hybrydowy 48 V (136 KM) i hybrydowy Plug-In (195 KM).

E-5008 GT jest standardowo wyposażony w nową technologię Peugeot Pixel LED, która automatycznie dostosowuje wiązkę światła reflektorów do warunków drogowych i utrzymuje optymalne oświetlenie bez przeszkadzania innym użytkownikom drogi.

W kabinie pasażerskiej dominuje 21-calowy unoszący się wyświetlacz Peugeot Panoramic i-Cockpit. Łączy dwa z trzech podstawowych elementów Peugeot i-Cockpit – wyświetlacz kierowcy i duży centralny ekran dotykowy. Są one teraz zintegrowane w zakrzywionym panoramicznym wyświetlaczu, składającym się z pojedynczego 21-calowego panelu o wysokiej rozdzielczości, który rozciąga się od lewego końca deski rozdzielczej do konsoli środkowej. Po lewej stronie panoramicznego wyświetlacza zestaw wskaźników prezentuje nad kompaktową kierownicą wszystkie informacje związane z prowadzeniem pojazdu: prędkość, moc, systemy wspomagające jazdę, przepływ energii. Po prawej stronie panoramicznego wyświetlacza, na środku deski rozdzielczej, znajduje się ekran dotykowy dostępny zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Można go używać do nawigacji, sterowania ogrzewaniem/klimatyzacją, systemami multimedialnymi/łączności itp.

Przykładowe systemy wspomagania kierowcy w nowym aucie:

  • Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go oraz funkcją utrzymywania samochodu w osi pasa ruchu: kontroluje on kierunek jazdy i prędkość nowego E-5008, aby utrzymać go na wybranym pasie ruchu z zachowaniem prędkości wstępnie określonej przez kierowcę.
  • Półautomatyczna zmiana pasa ruchu. Na życzenie kierowcy zastępuje go w wykonywaniu manewru zmiany pasa ruchu. W tym celu wystarczy włączyć kierunkowskaz i wcisnąć umieszczony na kierownicy przycisk „OK”, a system przestawi samochód na nowy żądany pas ruchu.
  • Sygnalizowanie z wyprzedzeniem ograniczeń prędkości. Wykrywa wszelkie zmiany w ograniczeniach prędkości, odczytuje znaki drogowe, zbiera informacje z systemu nawigacji połączonego z internetem i sugeruje kierowcy odpowiednie dostosowanie ustawień aktywnego tempomatu. W przypadku wykrycia deszczu, system sugeruje zmniejszenie prędkości do ograniczeń obowiązujących w takim przypadku, na przykład ze 130 do 110 km/h na autostradzie.

Nowy Peugeot E-5008 posiada bagażnik o pojemności 748 litrów w konfiguracji 5-miejscowej, 259 litrów w konfiguracji 7-miejscowej i do 1 815 litrów w konfiguracji 2-miejscowej. Znajdującą się za trzecim rzędem siedzeń podłogę bagażnika można podnieść i schować pionowo za siedzeniami, robiąc tym samym miejsce na dodatkowe walizki i bagaż podręczny. Pod trzecim rzędem siedzeń znajdują się dodatkowe schowki. Mają pojemność około 80 litrów.

Gama silników elektrycznych i spalinowych

Zaprojektowany od samego początku jako model elektryczny, nowy E-5008 dysponuje gamą zeroemisyjnych silników oferujących od 500 do 660 km zasięgu elektrycznego, w tym AWD z podwójnym układem silnika i wersję ze zwiększonym zasięgiem.

Wersje z napędem na 2 koła dysponują mocą 157 kW (345 Nm) lub 170 kW (345 Nm). W wersji z napędem na 4 koła, wyposażonej w 2 silniki, łączna moc wynosi 237 kW (157 kW silnik przedni i 80 kW silnik tylny). Silnik przedni zapewnia moment obrotowy 345 Nm, a tylny 170 Nm.

Peugeot oferuje również nowy model E-5008 z silnikiem hybrydowym. Model E-5008 Hybrid o mocy 136 KM i ze skrzynią biegów e-DCS6 jest wyposażony w system Peugeot Hybrid 48 V, który składa się z silnika benzynowego nowej generacji o mocy 136 KM współpracującego z nową 6-stopniową, dwusprzęgłową zelektryfikowaną skrzynią biegów z wbudowanym silnikiem elektrycznym. Dzięki akumulatorowi doładowywanemu podczas jazdy, technologia ta daje dodatkowy moment obrotowy przy niskich obrotach i o 15 proc. niższe zużycie paliwa.

Galeria:
Peugeot e-5008
Opracował:
Źródło: Stellantis