Do Polski wejdzie chiński gigant motoryzacyjny. Może odmienić rynek

Do Polski wejdzie chiński gigant motoryzacyjny. Może odmienić rynek

Samochód BYD
Samochód BYD Źródło:BYD
Na Polski rynek zamierza wejść chiński gigant motoryzacyjny BYD. Już wkrótce firma może zmienić układ na rodzimym rynku.

O sprawie obszernie pisze Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak przypomina Instytut, BYD Company Limited to notowany na giełdzie chiński koncern z siedzibą w Shenzhen, Guangdong w Chinach. Firma została założona przez Wang Chuanfu w 1995 roku. Największa spółka zależna koncernu to BYD Auto, która została założona w 2003 roku. Firma obecnie jest jednym z dwóch (obok Tesli) największych na świecie producentów pojazdów elektrycznych, ale w portfolio ma również hybrydy typu plug-in. Od 2022 roku BYD Auto nie produkuje samochodów czysto spalinowych. W ubiegłym roku, BYD osiągnęło rekordową sprzedaż, przekraczającą 3 miliony egzemplarzy samochodów. Na rodzimym chińskim rynku BYD utrzymało swoją pozycję jako najlepiej sprzedająca się marka samochodów i producent.

Jak pisze IBRM Samar, firma w ostatnich latach prężnie rozwija działalność na rynku europejskim i jest obecna już w około 20 krajach. Kluczowa rolę odgrywa tu dystrybucja samochodów osobowych. – Polska jest szóstym największym rynkiem w Unii Europejskiej, uważnie monitorujemy ewolucję tutejszego rynku i chociaż udział aut elektrycznych nie jest obecnie duży i wynosi od 3 do 4 procent, szybko rośnie. W ciągu dwóch lat wasz kraj znacznie przyspieszył w dziedzinie elektryfikacji rynku motoryzacyjnego. Będziemy pracować nad dalszym przyspieszeniem tego procesu – powiedział IBRM Samar Blade Feng, country manager Poland, odpowiedzialny za sprzedaż samochodów osobowych na naszym rynku. Firma prowadzi obecnie rozmowy z potencjalnymi dealerami marki, a sprzedaż planuje rozpocząć już niebawem. Blade Feng zapowiada, że nastąpi to w okolicach czerwca 2024 roku.

Fabryka na Węgrzech

Jak czytamy, debiut w Polsce to element szerszej strategii rozwoju koncernu na rynku europejskim. Jak informował niedawno na łamach Automotive News Europe, Michael Shu, dyrektor wykonawczy BYD, chiński producent samochodów planuje zwiększyć swój udział w europejskim rynku pojazdów elektrycznych z 1,1 proc. w 2023 roku do 5 procent do 2025 roku. Ma to nastąpić jeszcze przed uruchomieniem fabryki na Węgrzech pod koniec przyszłego roku. BYD chce tam produkować 150 tysięcy samochodów rocznie. Jak informował magazyn ANE, opierając się na danych dotyczących sprzedaży w 2023 roku, oznaczałoby to 70 tysięcy w pełni elektrycznych samochodów. Jeśli w puli znajdą się hybrydy plug-in, które BYD planuje oferować również w Europie, 5-procentowy udział wyniósłby prawie 115 000 aut. Według firmy badawczej Dataforce w 2023 roku BYD sprzedał w Europie mniej niż 16 000 samochodów, z których wszystkie były w pełni elektryczne.

Start sprzedaży samochodów osobowych Polsce nie będzie jednak debiutem marki w naszym kraju. W maju ubiegłego roku BYD podpisało z polską firmą Inter Cars, największym dostawcą części motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej, umowę dotyczącą dystrybucji w naszym kraju chińskich samochodów ciężarowych i dostawczych marki BYD Truck.

Czytaj też:
Najwięksi dealerzy samochodowi w Polsce. Wiemy, kto wygrał zestawienie
Czytaj też:
Tanie samochody elektryczne. Kiedy masowo zaleją rynek?

Opracował:
Źródło: IBRM Samar