Internet przejmie rolę salonów samochodowych? Rewolucja za pasem

Internet przejmie rolę salonów samochodowych? Rewolucja za pasem

Salon samochodowy Inchcape
Salon samochodowy Inchcape Źródło:Inchcape Polska
Blisko 70 proc. nowych samochodów będzie sprzedawanych bezpośrednio poprzez platformy online lub przez producentów samochodów – wynika z raportu KPMG „Global Automotive Executive Survey”.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej zaktualizowali swoje prognozy, zgodnie z którymi do 2030 roku pojazdy elektryczne zasilane bateriami będą stanowić około jednej trzeciej globalnej sprzedaży samochodów. Przewiduje się, że Chiny zajmą czołową pozycję pod względem udziału pojazdów elektrycznych w rynku (36 proc.), podczas gdy w przypadku USA, Japonii i Europy Zachodniej oczekiwany udział wyniesie od 30 do 33 proc.

Ceny aut w górę

Pomimo niepewności gospodarczej, wielu respondentów badania KPMG oczekuje dalszego wzrostu cen samochodów. Rosnąca konkurencja i malejąca presja inflacyjna mogą jednak ograniczyć możliwość ich podwyżek w 2024 roku. – Udział aut elektrycznych w globalnej sprzedaży samochodów stale rośnie, a 2023 r. był pierwszym rokiem, w którym elektryk był najchętniej kupowanym samochodem w Europie i na świecie (biorąc pod uwagę wszelkie rodzaje napędu). Jednocześnie przedstawiciele branży zaktualizowali swoje prognozy co do dynamiki dalszego wzrostu. Wpływ na to mają między innymi utrzymujące się nadal wyższe ceny pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym ograniczaniu w części krajów programów dopłat do ich zakupu. Dodatkowo na prognozowaną dynamikę wzrostu wpływ ma tempo rozwoju infrastruktury ładowania, które jest kluczowe dla rozwiania obaw klientów co do zasięgu samochodów elektrycznych – mówi Przemysław Szywacz, partner w dziale doradztwa podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Oczekiwane ograniczenie roli dealerów

Cyfryzacja sprzedaży nie omija także branży motoryzacyjnej. Przedstawiciele kadry zarządzającej na świecie szacują, że do 2030 blisko 70 proc. nowych samochodów będzie nabywanych przez klientów za pośrednictwem internetowych platform sprzedaży detalicznej lub bezpośrednio od producentów samochodów. Podobnego zdania są także właściciele tradycyjnych salonów sprzedaży – wynika z badania KPMG.

Zaawansowane technologie w branży

Jak wynika z badania KPMG, rośnie przekonanie, że producenci samochodów są mniej niż w poprzednich latach przygotowani na rozwój zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), technologia Digital Twins czy zaawansowana robotyka. Liczba respondentów globalnego badania KPMG twierdzących, że są bardzo dobrze lub świetnie do tego zadania przygotowani spadła o 23 punkty procentowe. Firmy zdają sobie sprawę, że korzystanie z szeregu przełomowych rozwiązań technologicznych wymaga ogromnych zdolności.

Czytaj też:
Przedsiębiorcy na wiosennych zakupach. Dostawczaki idą jak świeże bułeczki
Czytaj też:
Wiosenna warsztatowa oferta dla posiadaczy Fordów. Po zimie w promocji

Opracował:
Źródło: KPMG