Nowe Audi S3. Zwinniejsza bestia o większej mocy

Nowe Audi S3. Zwinniejsza bestia o większej mocy

Nowe Audi S3
Nowe Audi S3 Źródło:Audi
Nowe Audi S3 ma silnik o mocy 333 KM i o maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm. Prawdziwą frajdę daje jednak rozdzielacz momentu obrotowego (Torque Splitter) oraz tryb dynamic plus zapewniające autu zwinność w zakrętach.

Nowe Audi S3 po liftingu to coś więcej niż klasyczna aktualizacja produktu. Wóz ma więcej mocy, dostał rozdzielacza momentu obrotowego (Torque Splitter) i szereg innych nowinek technologicznych. Od strony wizualnej zwiększoną dynamikę podkreślają odmieniony design przodu, sportowy dyfuzor oraz układ wydechowy z czterema końcówkami. Nowe Audi S3 będzie dostępne z nadwoziami Sportback i Limousine; u dealerów pojawi się w drugim kwartale 2024 roku.

Lepsze osiągi: silnik 2.0 TFSI o mocy 333 KM

Z jednostką o mocy 245 kW (333 KM) i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego nowe S3 jest mocniejsze niż kiedykolwiek. W ramach modernizacji silnik 2.0 TFSI otrzymał dodatkowe 23 KM oraz 20 Nm. Efekt: S3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w zakresie od 2100 do 5500 obr./min. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

Silnik i przekładnia otrzymały bardziej sportową konfigurację: przy stałej szybkości i niewielkim lub umiarkowanym przyspieszeniu w zakresie pośrednich prędkości obrotowych wstępnie obciążona turbosprężarka utrzymuje określony poziom obrotów. W połączeniu z przepustnicą otwieraną w trybie jazdy wybiegiem zwiększa to wydajność napędu. Wyższy moment startowy sprawia, że 7-biegowa skrzynia S tronic umożliwia bardziej spontaniczne ruszanie. Efekt ten uzyskuje się poprzez mocniejsze ściśnięcie zestawu odpowiedniego sprzęgła. To nie wszystko: czas zmiany przełożenia przy pełnym obciążeniu skrócono o połowę, a prędkości obrotowe silnika przy częściowym obciążeniu w ustawieniu D zostały zwiększone.

Napęd quattro z rozdzielaczem momentu obrotowego

Nowe S3 poszło w ślady RS 3 i również ma rozdzielacz momentu obrotowego, który zwiększa zarówno zwinność, jak i stabilność prowadzenia. Technologia ta umożliwia w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami. Korzystając z elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego umieszczonego na każdej półosi napędowej, rozdzielacz momentu obrotowego optymalnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami po wewnętrznej i zewnętrznej stronie łuku – w zależności od sytuacji na drodze oraz wybranego trybu Audi drive Select.

Tryb dynamic plus

Audi drive select oferuje sześć różnych trybów – od nacisku na komfort po wysoką dynamikę. Oprócz znanych profili (auto, comfort, dynamic, individual i efficiency) w ramach aktualizacji S3 otrzymało nowy program dynamic plus, który – jak sama nazwa wskazuje – zapewnia szczególnie wysoką dynamikę jazdy. W tym celu rozdzielacz momentu obrotowego przekazuje jak najwięcej momentu obrotowego na tylną oś, na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu, co wywołuje tendencję do nadsterowności. Elektroniczna kontrola stabilizacji tory jazdy (ESC) automatycznie przechodzi wtedy w sportowy tryb pracy.

Interwencje ESC są skromne, dzięki czemu zapewniają bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Także silnik i przekładnia zostały dostrojone specjalnie pod kątem trybu dynamic plus. W porównaniu do programu dynamic prędkość obrotowa silnika 2.0 TFSI na biegu jałowym wzrasta o 200 obr./min, do 1300 obr./min, aby dodatkowo usprawnić dynamiczne ruszanie. Reakcja przepustnicy staje się bardziej bezpośrednia. Oprócz krótszych zmian przełożeń skrzynia S tronic przyczynia się do zwiększenia dynamiki dzięki późniejszemu załączaniu wyższego biegu i wcześniejszej redukcji na niższy.

Optymalizacja zawieszenia

Auto dostało wahacze ze sztywniejszymi łożyskami i nowe ułożyskowanie kolumn, pozwalające uzyskać większe ujemne pochylenie kół (tzw. negatyw). Reakcja układu kierowniczego jest bardziej spontaniczna, a kontrola poprzeczna zwiększona. Skutkuje to zwiększoną przyczepnością i dynamiką w zakrętach. Odpowiednio zoptymalizowany, progresywny układ kierowniczy pozwala precyzyjniej dobierać tor jazdy. Szczególnie w środkowym położeniu jest bardziej wyważony, co poprawia prowadzenie.

Standardem nowego Audi S3 jest sportowe zawieszenie S, o 15 mm obniżone względem podwozia A3. To samo dotyczy opcjonalnego zawieszenia sportowego S z adaptacyjnymi amortyzatorami, które zostało specjalnie dostosowane do rozdzielacza momentu obrotowego i odpowiednich trybów Audi drive select.

Dwa nowe rodzaje 19-calowych opon

Audi S3 jest standardowo wyposażone w 18-calowe opony 225/40. Opcjonalnie dostępne są dwa typy 19-calowego ogumienia 235/35, w tym opony o wysokich osiągach zapewniające optymalne prowadzenie na suchej nawierzchni i lepsze zachowanie podczas hamowania. Zupełną nowością są opony sportowe firmy Falken (klasa efektywności D). Oferują one wyjątkowo wysoką przyczepność i stabilność utrzymania toru jazdy, szczególnie na suchych drogach.

Większe tarcze hamulcowe

Nowe S3 wyposażono w większe wentylowane tarcze hamulcowe na przedniej osi, perforowane z myślą o optycznym zaakcentowaniu ich możliwości. Stalowe tarcze mają teraz średnicę 357 mm i 34 mm grubości, o 4 mm więcej niż wcześniej. Nowe są także dwutłoczkowe przednie zaciski, które dodatkowo poprawiają skuteczność hamowania, podobnie jak większe klocki oraz zwiększona powierzchnia cierna tarcz.

Czytaj też:
Jeśli chodzi o auta premium, dla Polaków liczy się jeden kraj. Jest też ryzyko
Czytaj też:
Coraz więcej ofert sprzedaży aut na wtórnym rynku. Podaż musi obniżyć ceny

Galeria:
Nowe Audi S3
Opracował:
Źródło: Audi