Jeśli chodzi o auta premium, dla Polaków liczy się jeden kraj. Jest też ryzyko

Jeśli chodzi o auta premium, dla Polaków liczy się jeden kraj. Jest też ryzyko

Mercedes-Benz Klasy E kombi
Mercedes-Benz Klasy E kombi Źródło:Mercedes-Benz
Gusty bywają różne, ale w przypadku wyboru auta klasy premium zdecydowana większość nabywców opowiada się za markami niemieckimi. Niestety, ten segment to nie tylko prestiż i komfort, ale również podwyższone ryzyko zakupu. Nagminne są cofnięte liczniki czy ukryte uszkodzenia.

Według badania przeprowadzonego przez CarVertical, firmę zajmującą się danymi motoryzacyjnymi, aż 19 na 20 pobieranych raportów historii pojazdów z segmentu premium to raporty dotyczące aut wyprodukowanych przez naszego zachodniego sąsiada.

Audi, BMW i Mercedes-Benz to najczęściej sprawdzane marki w segmencie używanych samochodów segmentu premium.

Najpopularniejsze w wyszukiwaniu

Pierwsze trzy modele na liście pojazdów premium z najczęściej sprawdzaną historią to Audi A4 – 13,8 proc., BMW serii 3 – 9,9 proc. i Audi A6 – 9,1 proc. Kolejne miejsca zajmują BMW serii 5 (8,4 proc.), Audi A3 (5,7 proc.), BMW serii X (4,5 proc.), Mercedes-Benz klasy C (4 proc.), Audi A5 (3,8 proc.), Mercedes-Benz klasy E (3,7 proc.) i Audi Q5 (2,3 proc.).

– Pozycja rynkowa tych trzech marek pozostaje stabilna, pomimo faktu, że ceny samochodów rosną. Jednak klientela niemieckich aut jest lojalna. Najpopularniejsze marki, które sprzedajemy to BMW, Mercedes-Benz, Porsche i Audi. Największym zainteresowaniem cieszą się auta w cenie od 200 do 250 tysięcy złotych – mówi Bartosz Grzesiuk, dyrektor działu sprzedaży Automotore, salonu samochodowego klasy premium.

Ryzyko klasy premium

Nie ma beczki miodu bez łyżki dziegciu. Tutaj jest podobnie. Popularność samochodów klasy premium w Polsce przyciąga oszustów, którzy sztucznie podnoszą wartość pojazdów przez manipulowanie przebiegiem i ukrywanie usterek.

Spośród wszystkich najczęściej sprawdzanych na platformie samochodów premium, statystycznie najgorzej jest z Audi A5 – aż 18,9 proc. egzemplarzy miało zmieniony przebieg. Średnio był on cofany o 51 872 km. Równie „ryzykowne” są Audi A6. W raportach 17,8 proc. tych aut miało zmieniony przebieg, a licznik cofano średnio o 58 242 km. Trzecie miejsce na tej liście zajmuje Audi Q5, ze wskaźnikami 15,4 proc. oraz 49 977 km.

W Mercedesach – licznik, w BMW – szkody powypadkowe

Do najwyższych wartościowo manipulacji z przebiegiem licznika dochodzi w Mercedesach-Benzach. W przypadku klasy E mówimy o średnim cofnięciu licznika aż o 92 709 km. Statystycznie jeden na osiem egzemplarzy ma cofnięty licznik.

Jeżeli chodzi o ukrywanie szkód powypadkowych, najgorzej wypada BMW serii 5. Aż 81,2 proc. sprawdzonych na platformie egzemplarzy miało wypadkową przeszłość. Według badań, średnia wartość szkody dla serii 5 wyniosła 5 425 euro. Tuż za nią plasuje się BMW serii 3 ze wskaźnikiem 79,3 proc. uszkodzonych samochodów i średnią wartością szkody wynoszącą 4 912 euro. Nie najlepiej prezentują się także modele serii X. 79,1 proc. wszystkich samochodów z pobieranych raportów zanotowało jakieś uszkodzenie, a średnia wartość szkody przekroczyła 6 300 euro.

O ile samochody marki BMW „wyróżniają się” udziałem procentowym aut z wypadkową przeszłością, o tyle Mercedes-Benz klasy E wyróżnia się na tle innych samochodów najwyższą średnią wartością szkody – 7 968 euro.

– Popyt na używane samochody klasy premium jest spory, więc dealerzy takich aut mają problem z zapewnieniem podaży na odpowiednim poziomie. Niezwykle trudno jest wyłowić z rynku egzemplarze wartościowe. Kompleksowe raporty historii samochodów są tutaj niezwykle pomocne, ponieważ są skutecznym narzędziem weryfikacji aut wystawionych na sprzedaż – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny w CarVertical.

Czytaj też:
Mercedes-Benz reanimował pierwszy w historii samochód produkowany seryjnie
Czytaj też:
Legenda wraca. Nowy Mercedes-Benz Klasy G
Czytaj też:
Auto za milion. Mercedes-Maybach EQS SUV już w sprzedaży w Polsce
Czytaj też:
Nowy Mercedes-AMG GT 43 Coupé. Bestia raczej spokojniejsza

Opracował:
Źródło: CarVertical