Mercedes-Benz reanimował pierwszy w historii samochód produkowany seryjnie

Mercedes-Benz reanimował pierwszy w historii samochód produkowany seryjnie

Benz Motor-Velocipede
Benz Motor-Velocipede Źródło:Mercedes-Benz
130 lat temu firma Benz & Cie. rozpoczęła produkcję pierwszego seryjnie wytwarzanego automobilu w historii. W tym roku oddział Mercedes-Benz Classic przywrócił do użytku pojazd z 1894 r.

W marcu 2024 r., na terenie fabryki Mercedes-Benz w Sindelfingen, 130-letni Benz Motor-Velocipede odbył pierwszą przejażdżkę w roku swoich okrągłych urodzin.

Benz Motor-Velocipede

Mercedes-Benz Classic przygotował 130-letni automobil do jazdy zgodnie z najwyższymi standardami oryginalności, bazując na doświadczeniu i wiedzy własnego centrum klasycznych Mercedesów w Fellbach. W przypadku takich projektów korzysta się z obszernej historycznej dokumentacji oraz informacji znajdujących się w archiwach Mercedes-Benz Classic. Motor-Velocipede był wcześniej wystawiany w Muzeum Mercedes-Benz. W 2024 r. 130-letni samochód będzie można zobaczyć w ruchu podczas wybranych wydarzeń.

Seryjnie produkowany samochód bestsellerem swoich czasów

Benz Motor-Velocipede

Benz Motor-Velocipede – pojazd o innowacyjnej, lekkiej konstrukcji – był punktem zwrotnym w przemyśle motoryzacyjnym. „Popyt na ten samochód był dosłownie ogromny. Wszystko, co zbudowaliśmy, natychmiast znajdowało właścicieli”. Tak zapamiętał go wynalazca Carl Benz w wywiadzie udzielonym w 1909 r. Łącznie w latach 1894–1902 w fabryce Benza w Mannheim wyprodukowano około 1200 tych kompaktowych automobili. Pojazd, znany jako „Velo”, był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem osobowym w historii.

1,5 konia mechanicznego

Benz Motor-Velocipede

Tak w 1894 r. firma Benz & Cie. opisywała osiągi swojego popularnego modelu: „Velocipede ma silnik, który może rozwinąć moc 1 i 1/2 konia mechanicznego”. Dwa lata później w katalogu podano maksymalną prędkość i opisano zachowanie w ruchu: „Velocipede w ciągu godziny jest w stanie przejechać około 20 kilometrów, a na dobrych drogach może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 10 proc”.. Pojazd „wraz z najlepszym wyposażeniem i wykończeniem oraz oświetleniem” kosztował 2000 marek.

Ciągłe innowacje

Benz Motor-Velocipede

Innowacje postępowały w szybkim tempie. Od 1896 r. Benz oferował mocniejsze silniki i opcje dodatkowego wyposażenia. Pojawił się też Benz Comfort – luksusowa wersja Motor-Velocipede, z dłuższym nadwoziem, dostępnym za dopłatą trzecim biegiem, bardziej wyszukaną tapicerką siedzeń, fotelikiem dziecięcym skierowanym tyłem do kierunku jazdy oraz ułatwiającą rozruch korbą. Lista opcjonalnych dodatków obejmowała opony pneumatyczne zapewniające lepsze właściwości jezdne.

Kilka lat produkcji

Benz Motor-Velocipede

Koncepcja pojazdu przetrwała w produkcji do 1900 r. jako Benz Motor-Velocipede i do 1902 r. jako Benz Comfort – i była stale rozwijana. Przede wszystkim wzrosła moc zamontowanego poziomo, 1-cylindrowego silnika o pojemności 1 litra z pionowym kołem zamachowym – z 1,5 KM w pierwszym wydaniu z 1894 r. do 4,5 KM w modelu Benz Comfort z 1902 r. Tylko od 1901 do 1902 r. jednostkę wzmocniono o 28,5 proc.: z 3,5 do 4,5 KM.

Światowa ekspansja

Benz Motor-Velocipede

Rodzina modeli odniosła także sukces eksportowy. Dowodzi tego trójjęzyczny katalog, w językach niemieckim, angielskim i francuskim, z 1901 r. We Francji Velo był sprzedawany jako Éclair (z fr. błyskawica). W 1895 r. Benz udzielił licencji na produkcję pojazdu Motor-Velocipede brytyjskiej firmie inżynieryjnej Arnold. Licencyjne wydanie Arnold Motor Carriage było jednym z pierwszych brytyjskich samochodów.

Czytaj też:
Legenda wraca. Nowy Mercedes-Benz Klasy G
Czytaj też:
Auto za milion. Mercedes-Maybach EQS SUV już w sprzedaży w Polsce
Czytaj też:
Nowy Mercedes-AMG GT 43 Coupé. Bestia raczej spokojniejsza

Opracował:
Źródło: Mercedes-Benz