Nowy Mercedes-AMG GT 43 Coupé. Bestia raczej spokojniejsza

Nowy Mercedes-AMG GT 43 Coupé. Bestia raczej spokojniejsza

Mercedes-AMG GT 43 Coupé
Mercedes-AMG GT 43 Coupé Źródło: Mercedes-Benz
Mercedes-AMG GT to auto, które może być dostępne w różnych wersjach, w tym ekstremalnych. Firma z Affalterbach tym razem wprowadza na rynek spokojniejszą odmianę: Mercedesa-AMG GT 43 Coupé.

Spokojniejszą, nie znaczy wolną, oczywiście. Takich Mercedesów-AMG nie ma. GT 43 Coupé to auto, którego motor to połączenie stosunkowo lekkiego 4-cylindrowego silnika na przedniej osi i napędu na tylne koła.

2,0-litrowy silnik turbo AMG rozwija moc 422 KM przy 6750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 500 Nm w przedziale 3250-5000 obr./min. Jego techniczną wizytówką jest turbosprężarka napędzana niewielkim silnikiem elektrycznym – rozwiązanie zaczerpnięte z Formuły 1.

Turbosprężarka jest zasilana poprzez pokładową instalację elektryczną 48 V, z której korzysta również rozrusznikoalternator z napędem pasowym (ISG), na krótko zapewniający dodatkowe 10 kW (14 KM) mocy. Druga generacja ISG służy także jako układ łagodnej hybrydy, który oprócz tymczasowego zwiększenia osiągów umożliwia korzystanie z takich funkcji jak żeglowanie i rekuperacja w celu obniżenia zużycia paliwa.

W AMG GT 43 przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 280 km/h. Auto ma przekładnię AMG Speedshift MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym. Zastosowano także funkcję Race Start, która stosowana jest ze startu zatrzymanego.

Do technicznych rozwiązań poprawiających aerodynamikę należy aktywny system kontroli powietrza Airpanel. Poziome listwy za górnym wlotem powietrza można otwierać i zamykać w oparciu o elektroniczne sterowanie. W efekcie przepływ powietrza jest kierowany zgodnie z potrzebami, co poprawia efektywność aerodynamiczną.

Zawieszenie i tylna oś skrętna

Standardowo AMG GT 43 jest wyposażony w zawieszenie ze stalowymi sprężynami AMG z aluminiowymi amortyzatorami i lekkimi sprężynami śrubowymi. Cechą szczególną jest wielowahaczowa oś przednia z pięcioma wahaczami. Pięciowahaczowa konstrukcja prowadzi również koła tylnej osi. Aby zmniejszyć masy nieresorowane, wszystkie wahacze i zwrotnice wykonano z kutego aluminium.

Opcjonalnie dla AMG GT 43 dostępna jest najnowsza generacja adaptacyjnego tłumienia AMG Ride Control. Jednostka sterująca podwoziem wykorzystuje analizę danych – w tym z czujników przyspieszenia i toru kół, aby w ciągu pojedynczych milisekund dostosowywać siłę tłumienia każdego koła do aktualnej sytuacji. Korzystając z programów jazdy AMG Dynamic Select lub osobnego przełącznika, kierowca może wstępnie wybrać jedną z trzech podstawowych konfiguracji zawieszenia: od łagodnej Comfort do sztywnej Sport+.

Na życzenie AMG GT 43 można wyposażyć w aktywną skrętną tylną oś (HAL). W zależności od prędkości jazdy tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) lub w tym samym (ponad 100 km/h), co przednie. Rozwiązanie zwiększa zarówno zwrotność, jak i stabilność.

Odmieniony wygląd

Wygląd zewnętrzny AMG GT 43 wyróżnia się na tle rodziny AMG licznymi detalami. Jest nowo zaprojektowany przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza na całej szerokości, są węższe przednie i tylne błotniki oraz zmniejszony rozstaw kół. Dla przednich błotników dostępne jest również nowe wykończenie ozdobne. Tylny zderzak – także zmodyfikowany – łączy się z okrągłymi, a nie trapezowymi końcówkami układu wydechowego.

Do charakterystycznych cech nadwozia AMG GT należą: duży rozstaw osi, krótkie zwisy, długa pokrywa silnika, cofnięta kabina ze stromo nachyloną przednią szybą i muskularny tył. AMG GT 43 standardowo porusza się na 19-calowych obręczach z lekkiego stopu. Opcjonalnie dostępne są inne warianty felg, o średnicy 19 lub 20 cali, a także kute obręcze o średnicy 21 cali.

Czytaj też:
Niemiecki klasyk od AMG w mocnej wersji hybrydowej i z napędem na wszystkie koła
Czytaj też:
Najmocniejszy Mercedes-AMG SL dostępny w sprzedaży w Polsce. Znamy ceny

Opracował:
Źródło: Mercedes-Benz