Dwa francuskie DS-y dostały nowy napęd. Będzie oszczędniej

Dwa francuskie DS-y dostały nowy napęd. Będzie oszczędniej

DS w wersji hybrydowej
DS w wersji hybrydowej Źródło: Stellantis
W modelach DS 3 i DS 4 dostępny będzie już niebawem nowy zelektryfikowany układ napędowy. Nazwany Hybrid, ma samoładujący się akumulator, który daje możliwość pokonania ponad połowy tras odbywanych po mieście bez emisji spalin.

Zanim marka wprowadzi na rynek w 100 proc. elektryczne modele, proponuje nowe zelektryfikowane wersje modeli DS 3 i DS 4. Wersje Hybrid, w porównaniu z silnikiem benzynowym, oferują korzyści głównie pod względem komfortu i kosztów eksploatacji.

System ten eliminuje konieczność ładowania. Zarządzanie akumulatorem jest w pełni zautomatyzowane, ładowanie i rozładowywanie uzależnione jest od jazdy i nie ma konieczności podłączania samochodu do sieci elektrycznej.

System HYBRID został zaprojektowany do samodzielnego działania. Podczas jazdy akumulator ładuje się automatycznie dzięki silnikowi benzynowemu. Ponieważ fazy hamowania są kontrolowane automatycznie pod kątem odzyskiwania energii, zużycie mechanicznego układu hamulcowego jest również znacznie zmniejszone, co wpływa na redukcję emisji drobnych cząstek stałych. Dla bezpieczeństwa pieszych, gdy samochód jedzie z prędkością mniejszą niż 30 km/h, emitowany jest sygnał dźwiękowy (AVAS).

Samoładująca się hybryda

Opcja Hybrid składa się z silnika benzynowego o mocy 136 KM/230 Nm zestawionego z nową sześciobiegową dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów, która ma wbudowany silnik elektryczny o mocy 21 kW (28 KM) i 55 Nm. Samoładujący się układ elektryczny zasila akumulator litowo-jonowy NMC o pojemności 0,9 kWh. Silnik benzynowy znacznie zmieniono w stosunku do poprzedniej wersji, opracowując go specjalnie dla systemu hybrydowego.

Trzycylindrowy silnik o pojemności 1199 cm3 generuje moc 136 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min. Nowy silnik pracuje w cyklu Millera, co zapewnia wyższą efektywność termodynamiczną, a tym samym znaczną redukcję zużycia paliwa i emisji CO2. Silnik jest również wyposażony w nowy łańcuch rozrządu i nową turbosprężarkę o zmiennej geometrii.

Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi jest połączony z nową sześciobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów e-DCS6. Silnik elektryczny wytwarza moc 21 kW (28 KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 55 Nm i może pracować przy niskich prędkościach i umiarkowanym obciążeniu korzystając wyłącznie z energii elektrycznej. Podczas zwalniania silnik elektryczny pełni rolę generatora prądu, odzyskując energię kinetyczną i zasilając akumulator o pojemności 0,9 kWh umieszczony pod podłogą.

W przypadku DS 3, przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest o 1,2 sekundy szybsze i wynosi 8,4 sekundy, a czas ze startu zatrzymanego na dystansie 1000 metrów skrócił się o 1,1 sekundy do 29,7 sekundy w porównaniu z silnikiem PureTech 130 Automatic.

Osiągi DS 4 są również lepsze w porównaniu do wersji z silnikiem PureTech 130 Automatic, DS 4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy (1,2 sekundy szybciej), a czas ze startu zatrzymanego na dystansie 1000 metrów wynosi 31,7 sekundy (o 1,3 sekundy mniej).

DS 4 Hybrid w nowych wersjach wyposażenia Pallas i Étoile

DS 4 Hybrid wprowadza nowe wersje wyposażenia oferowane przez markę DS Automobiles w 2024 roku. Nowa gama składa się z dwóch poziomów wyposażenia, Pallas i Étoile, z których każdy oferuje dwa pakiety opcji. Design nadwozia, identyczny dla obu modeli i podkreślony przez błyszczące czarne DS Wings i końcówki wydechu, wyróżnia się specjalnymi 19-calowymi felgami.

Poziom wyposażenia Pallas oferuje tapicerkę foteli z tkaniny Diamond Tungsten połączonej z czarnym, specjalnym płótnem DS Canvas z nowym wzorem ściegu na siedzeniu i oparciu. Komfort wnętrza zapewniają laminowane, akustyczne szyby boczne z przodu oraz system Clean Cabin z „Air Quality System”, w który wyposażona jest dwustrefowa klimatyzacja automatyczna.

W wersji wyposażenia Étoile, DS 4 Hybrid oferuje dwa warianty wykończenia wnętrza: z czarnej Alcantary z nowymi przeszyciami lub ze skóry Criollo Brown Nappa z motywem bransolety zegarka z podgrzewanymi fotelami. Wyposażenie obejmuje elektrycznie regulowane fotele, system informacyjno-rozrywkowy DS Iris System z DS Smart Touch i wyświetlaczem DS Extended Head-Up Display. DS 4 Hybrid Étoile oferuje reflektory DS Matrix LED Vision, przyciemniane tylne szyby z laminowanymi, akustycznymi szybami bocznymi, a także system ostrzegania o ruchomych przeszkodach znajdujących się w tylnym martwym polu.

Opracował:
Źródło: Stellantis