Citroën C3 kusi zmianami. Są bardziej niż przydatne

Citroën C3 kusi zmianami. Są bardziej niż przydatne

Nowy Citroën C3
Nowy Citroën C3 Źródło:Stellantis
Citroën uruchomił zamówienia na benzynową wersję C3. Francuska marka przedstawiła jednocześnie odświeżoną wersję bestsellera europejskiego rynku.

Od debiutu rynkowego w 2016 roku, sprzedaż Citroëna C3 wyniosła już ponad 1,5 miliona egzemplarzy. Wraz z każdą nową generacją C3, marka Citroën poprawiała auto, zachowując jednocześnie wyróżniający go charakter: unikalny i mocny design, wyjątkowy komfort, wyposażenie przydatne w codziennym użytkowaniu i atrakcyjne pozycjonowanie cenowe.

Nowy C3 nie jest wyjątkiem od tej reguły i prawdopodobnie będzie mocnym graczem na rynku benzynowych hatchbacków segmentu B.

Marka Citroën po raz pierwszy oferuje w modelu C3 ekskluzywny system zawieszenia z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi, dostępny w standardzie we wszystkich wersjach. Uzupełnia on efekt „kokonu” zapewniony przez fotele Citroën Advanced Comfort i nową architekturę deski rozdzielczej C Zen Lounge.

Wyższy Citroën

Nowy C3 ma większy prześwit i wysokość, bez uszczerbku dla długości samochodu, który mierząc 4,01 m jest nadal mieszczuchem. Ponadto, C3 oferuje wzbogacone wyposażenie, w tym duży 10-calowy centralny ekran dotykowy obsługujący nawigację 3D, automatyczną klimatyzację oraz bezprzewodowe ładowanie smartfona i powielanie ekranu telefonu za pomocą funkcji mirroring.

Nowy C3 jest dostępny od 71 250 złotych w wersji z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 100 KM zestawionym z manualną skrzynią biegów. Pierwsze samochody będą dostępne latem 2024 roku

Jako opcję podstawową Citroën C3 oferuje 1,2-litrowy silnik benzynowy Turbo o mocy 100 KM, zestawiony z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Pod koniec roku nowy C3 dostępny będzie również z hybrydowym układem napędowym w technologii Hybrid 48 V. To kompaktowe rozwiązanie umożliwia pokonanie do 50 proc. trasy po mieście w trybie całkowicie elektrycznym.

Technologia hybrydowa łączy w sobie zalety napędu benzynowego i elektrycznego, dzięki dwóm silnikom, które pracują razem lub osobno, automatycznie i bez interwencji kierowcy. Układ napędowy oparty na technologii Hybrid 48V, składa się z 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego, który ładuje się podczas określonych faz jazdy, 3-cylindrowego silnika benzynowego nowej generacji o mocy 100 KM (75 kW), który został zaprojektowany specjalnie pod kątem współpracy z systemem hybrydowym i zestawiony z nową zelektryfikowaną dwusprzęgłową skrzynią biegów ë-DCS6 z wbudowanym silnikiem elektrycznym ë-Motor o mocy 21 kW.

Zawieszenie Citroën Advanced Comfort

Po raz pierwszy w nowym C3 zastosowano zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. Dostępne wyłącznie w Citroënie, jest oferowane w standardzie we wszystkich wersjach C3 i zapewnia kierowcy i pasażerom poczucie komfortu. Zamiast mechanicznych ograniczników w zawieszeniu samochodu zastosowano dwa ograniczniki w połączeniu z amortyzatorem i sprężyną – jeden odpowiada za kompresję, a drugi za dekompresję, czyli odbicie. To rozwiązanie technologiczne sprawia, że inżynierowie mają większą swobodę w dostrajaniu zawieszenia nowego modelu, aby uzyskać wrażenie, że samochód „płynie” podczas jazdy po nierównym podłożu. Korzyści są odczuwalne zwłaszcza przy niskich prędkościach. Przy średnich prędkościach rozwiązanie to pomaga lepiej kontrolować ruchy nadwozia, zwłaszcza w przód i w tył, utrzymując samochód w pozycji poziomej na nierównych drogach.

Wnętrze bez wskaźników i wielkość

Wewnątrz nowością jest brak w górnej części deski rozdzielczej tradycyjnego zestawu wskaźników. W nowym modelu C3 po raz pierwszy zastosowano nowy wyświetlacz head-up Citroëna, który wyświetla informacje o pojeździe na czarnej błyszczącej powierzchni pomiędzy górną częścią deski rozdzielczej, a dolną częścią przedniej szyby. To rozwiązanie eliminuje problem powielania informacji pomiędzy wyświetlaczem head-up i zestawem wskaźników.

Nowy C3 jest o 19 mm dłuższy w porównaniu do poprzednika. Nadal jest bardzo kompaktowy, co zapewnia większą zwinność (średnica zawracania 10,6 m) i oferuje mniejsze wymiary. Przy wysokości 1,57 m (nie licząc belek dachowych), nowy C3 jest o prawie 100 mm wyższy w porównaniu do poprzedniej generacji. Pierwszym atutem jest prześwit, który zwiększył się z 135 mm w poprzednim C3 do 197 mm w nowym C3.

W porównaniu z poprzednią wersją siedzenia zostały podniesione o 76 mm. Dzięki temu kierowca i pasażerowie mają wyższą pozycję za kierownicą. Większa wysokość przekłada się na większą ilość miejsca nad głową (+31 mm w porównaniu do średniej rynku) i pozwala na regulację foteli, aby zwolnić pasażerom więcej miejsca na nogi. Przestrzeń na nogi pasażerów zajmujących tylną kanapę została zwiększona o co najmniej 20 mm w porównaniu do średniej rynku. Dołożono też wszelkich starań, aby przestrzeń na łokcie jadących samochodem była większa i zwiększono ją o 19 mm w przypadku pasażerów siedzących z tyłu i o 21 mm w przypadku pasażerów siedzących z przodu.

Pojemność bagażnika wzrosła o 10 litrów i wynosi 310 litrów; można ją zwiększyć dzięki modułowej konstrukcji oparć tylnej kanapy 60-40.

Czytaj też:
Nowy SUV coupé od Citroëna. Nazywa się Basalt
Czytaj też:
Citroën z nowymi hybrydami. Tym razem oszczędniejsze silniki trafiły do C4 i C4X

Galeria:
Nowy Citroën C3
Opracował:
Źródło: Stellantis