Nowe Audi S3 już w polskiej sprzedaży. Ile za 333-konnego hot-hatcha?

Nowe Audi S3 już w polskiej sprzedaży. Ile za 333-konnego hot-hatcha?

Nowe Audi S3
Nowe Audi S3 Źródło:Audi
Audi udostępniło w konfiguratorze swoje odświeżone S3. Model został radykalnie wzmocniony i także odmieniony wizualnie.

Odświeżone Audi S3 jest już dostępne w konfiguratorze i niebawem trafi do pierwszych klientów. Wersja Sportback otwiera cennik na poziomie 231 800 zł, z kolei cena za S3 Limousine rozpoczyna się od 234 800 zł. Oprócz zwiększonej mocy i nowych rozwiązań, S3 otrzymało odświeżony wygląd – szczególnie z przodu.

Nowe Audi S3 jest dostępne w dwóch wersjach nadwozia – Sportback oraz Limousine. W obu przypadkach auto jest napędzane przez ulepszony silnik 2.0 TFSI o mocy 333 KM (245 kW) i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co czyni go najmocniejszym S3 w historii marki. Model ma dodatkowe 23 KM i 20 Nm w porównaniu z poprzednią wersją i teraz do 100 km/h rozpędza się w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

Rozdzielacz z RS-a

Głównym sportowym atutem nowego S3 jest rozdzielacz momentu obrotowego (Torque Splitter), który jest również stosowany w topowym modelu RS3. Zwiększa zarówno zwinność, jak i stabilność prowadzenia. Technologia ta umożliwia w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami. Korzystając z elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego umieszczonego na każdej półosi napędowej, Torque Splitter rozdziela moment pomiędzy tylnymi kołami po wewnętrznej i zewnętrznej stronie łuku – w zależności od sytuacji na drodze oraz wybranego trybu Audi drive select.

Dynamic plus na szybsze zakręty

Model otrzymał również nowy tryb jazdy – dynamic plus, który zapewnia większą dynamikę jazdy. W tym celu rozdzielacz momentu obrotowego przekazuje jak najwięcej momentu obrotowego na tylną oś, na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu, co powoduje tendencję do nadsterowności. Elektroniczna kontrola stabilizacji tory jazdy (ESC) automatycznie przechodzi wtedy w sportowy tryb pracy. Delikatne interwencje ESC zapewniają bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia.

Także silnik i przekładnia zostały dostrojone specjalnie pod kątem trybu dynamic plus. Reakcja przepustnicy staje się bardziej bezpośrednia, co dodatkowo usprawnia dynamiczne ruszanie. Oprócz krótszych zmian przełożeń skrzynia S tronic przyczynia się do zwiększenia dynamiki dzięki późniejszemu załączaniu wyższego biegu i wcześniejszej redukcji na niższy.

Odświeżony design

Nowe S3 wygląda też bardziej agresywnie. Sześciokątna, pozbawiona obramowania osłona Singleframe ma nowy design, zauważalnie spłaszczony i poszerzony. Obszerny grill, dodatkowo uwypuklony akcentami w kształcie litery L, wraz z dużymi, kanciastymi bocznymi wlotami powietrza podkreśla dynamiczny charakter S3. Elementy te łączy efektowny przedni spojler z dwiema pionowymi rozpórkami, inspirowanymi światem motorsportu, który optycznie obniża sylwetkę S3.

Tył z dyfuzorem i czterema rurami

Z tyłu uwagę zwraca nowy zderzak. Do struktury osłony Singleframe, z jej charakterystycznymi „skrzydłami” w kształcie litery L, nawiązuje błyszczące wykończenie nad dyfuzorem. Ten ostatni został podzielony na dwie części. Szczególnie sportowy wygląd zapewnia połączenie z pionowymi bocznymi światłami odblaskowymi wzorowanymi na tych z modeli RS. Prezencję uzupełniają cztery końcówki układu wydechowego – kolejna charakterystyczna cecha modeli S. Pełniejsze brzmienie zapewnia opcjonalny sportowy układ wydechowy, wyposażony w tytanowy tłumik.

W przypadku nowego Audi S3 po konfiguracji wybraną specyfikację można wysłać bezpośrednio do najbliższej stacji dealerskiej marki Audi oraz umówić się na jazdę testową. Pierwsze egzemplarze trafią do dealerów w drugim kwartale 2024 roku.

Czytaj też:
Nowe Audi S3. Zwinniejsza bestia o większej mocy
Czytaj też:
Cupra Formentor VZ5 z silnikiem z Audi RS. Pierwszy taki model

Opracował:
Źródło: Audi