Ruszył sezon na rowery i hulajnogi. Dla kierowców kluczowe jest ustawienie lusterek

Ruszył sezon na rowery i hulajnogi. Dla kierowców kluczowe jest ustawienie lusterek

Hulajnoga elektryczna
Hulajnoga elektryczna Źródło: Unsplash
Przyszła wiosna, zrobiło się cieplej. Ruszył sezon na rowery i hulajnogi. Co do serca w związku z tym powinni wciąż sobie kierowcy samochodów?

Wiosną i latem wzrasta liczba wypadków z udziałem rowerzystów. Zapobiec tragediom można m.in. poprzez zachowanie szczególnej ostrożności w pobliżu przejazdów dla rowerów czy odpowiednie ustawienie lusterek. Uważać należy nie tylko na rowerzystów, lecz także na osoby poruszające się hulajnogami elektrycznymi czy urządzeniami transportu osobistego.

Wypadków z rowerzystami jest coraz więcej. Także kierowcy hulajnóg cierpią w zdarzeniach (czasami ze swojej winy). To nakłada na kierowców konieczność zwracania szczególnej uwagi na tych uczestników ruchu, ponieważ w ciepłych miesiącach roku na drogach pojawia się więcej użytkowników rowerów i częstsze są wypadki z ich udziałem.

Od maja coraz więcej rowerzystów pojawia się na drogach

Co roku można zaobserwować, że wraz z poprawą warunków atmosferycznych na wiosnę wrasta liczba wypadków z udziałem rowerzystów. Około 86 proc wypadków z udziałem kierujących rowerem miało miejsce na obszarze zabudowanym, z kolei w wypadkach na obszarze niezabudowanym śmierć poniosło stosunkowo więcej osób – w co piątym wypadku była ofiara śmiertelna, podczas gdy na obszarze zabudowanym w co dwudziestym drugim. Wśród wypadków, w których poszkodowani zostali rowerzyści, 2156 spowodowali inni użytkownicy dróg, z czego w 1830 wypadkach sprawcami byli kierujący samochodami osobowymi.

Pierwszeństwo przejazdu

Na pierwszym miejscu wśród przyczyn wypadków drogowych spowodowanych zarówno przez kierowców, w których poszkodowani zostali rowerzyści, jak i przez samych rowerzystów, wciąż pozostaje nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Obowiązkiem kierowców zbliżających się do przejazdu dla rowerzystów jest zachowanie szczególnej ostrożności i ustąpienie pierwszeństwa rowerzystom znajdującym się na przejeździe. Podobnie rowerzyści mają pierwszeństwo na drogach dla rowerów poza jezdnią. Oprócz tego na kierowców skręcających w drogę poprzeczną przepisy nakładają obowiązek zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom jadącym na wprost po jezdni. Przepisowa szczególna ostrożność wiąże się dla kierowców z koniecznością zmniejszenia prędkości, tak aby nie narazić na niebezpieczeństwo kierujących rowerami. Kierowcom nie wolno wykonywać manewru wyprzedzania pojazdów na przejeździe dla rowerzystów oraz bezpośrednio przed przejazdem, o ile nie jest to przejazd, na którym ruch jest kierowany.

Obowiązkową odległość warto zwiększyć

– Wielu kierowców może nawet nie wiedzieć, jaką odległość ma zachować od wyprzedzanego rowerzysty. Odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m, jednak starajmy się zawsze zwiększyć ten dystans do 2-3 m. Przejeżdżanie zbyt blisko stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa rowerzysty, który jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Hulajnogi elektryczne z ograniczeniem prędkości do 20 km/h

Kierujący hulajnogami elektrycznymi mają obowiązek poruszać się po drogach dla rowerów lub pasach ruchu dla rowerów z dopuszczalną prędkością 20 km/h. W przypadku braku takiej możliwości mogą korzystać z jezdni i tu też dozwoloną prędkością jest 20 km/h.

Wyjątkowo hulajnogą elektryczną można poruszać się po chodniku z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, jeżeli chodnik znajduje się wzdłuż jezdni, po której dozwolony jest ruch pojazdów z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi oraz pasa ruchu dla rowerów.

Jak prawidłowo ustawić lusterka w samochodzie

Bezpieczne wykonywanie manewrów takich jak wyprzedzanie rowerzysty czy skręt na skrzyżowaniu, gdy potencjalnie moglibyśmy zajechać drogę takiej osobie, wymaga możliwie najpełniejszej obserwacji sytuacji na drodze, a to zależy m.in. od prawidłowego ustawienia lusterek w samochodzie. Należy je wyregulować dopiero po ustawieniu fotela i kierownicy, a także zagłówka oraz dopasować do swoich potrzeb. Jeżeli lusterka zostaną ustawione w niewłaściwy sposób, widoczne w nich obrazy będą się na siebie nakładać, jednocześnie pozostanie obszar martwego pola, w którym może znaleźć się np. rowerzysta. W lusterku wstecznym kierowca powinien widzieć jedynie tylną szybę samochodu. Przy jeździe nocnej ważne jest, aby ustawienie lusterka wstecznego pomagało w eliminowaniu możliwości oślepienia, ale należy pamiętać o przywróceniu pozycji lusterka do jazdy w dzień. W lusterkach bocznych powinno być widać jak największą przestrzeń z boku auta i za samochodem. Takie ustawienie zmniejsza ryzyko powstania martwego pola.

Czytaj też:
Rusza sezon na jednoślady. I od razu policyjna akcja
Czytaj też:
Hulajnogowi giganci łączą się. Powstanie jeden organizm

Opracował:
Źródło: SBJR