Wyścigowy Peugeot zadebiutuje na Imoli. Nowy rozdział dla Francuzów

Wyścigowy Peugeot zadebiutuje na Imoli. Nowy rozdział dla Francuzów

Peugeot 9X8
Peugeot 9X8 Źródło:Stellantis
Oba bolidy Peugeot 9X8 należące do zespołu Peugeot TotalEnergies wystartują w 6-godzinnym wyścigu Imola, drugiej rundzie sezonu 2024 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA.

Po roku prac nad rozwojem samochodu i pokonaniu około 8 000 km testów na torze, Peugeot 9X8 2024 został zaprezentowany 25 marca 2024 roku: znacznie zmodyfikowany, w nowym malowaniu przedstawiającym „głowę lwa”. Ma teraz bardziej opływową, dynamiczną sylwetkę zwieńczoną nowym tylnym skrzydłem.

Początek wielkiego ścigania

Peugeot 9X8

Włochy to szczególne miejsce dla marki Peugeot, jeśli chodzi o wyścigi długodystansowe. To właśnie na torze Monza zespół Peugeot TotalEnergies rozpoczął swoją przygodę w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA latem 2022 roku. Rok później, bolid Peugeot 9X8 zapewnił sobie swoje pierwsze podium w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA, na tym samym torze. To właśnie podczas 6-godzinnego wyścigu Imola, w którym Peugeot Sport w 2011 roku zdobył podwójne zwycięstwo, nowy bolid Peugeot 9X8 2024 zadebiutuje w zawodach.

– Jak się czuję? Przede wszystkim jestem bardzo dumny, że przez ponad rok udało nam się z powodzeniem pracować na dwóch frontach – powiedział Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport. – Nasze zespoły projektowe i operacyjne wykonały kawał dobrej roboty, aby podczas rozwoju i prac nad nowym bolidem Peugeot 9X8 2024 trzymać się naszego programu sportowego w wersji na rok 2023. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że specyfikacje zmieniły się w ciągu roku, aby uwzględnić wszystko, czego się nauczyliśmy w zakresie niezawodności i aerodynamiki, a także wiedzę zdobytą na temat nowych opon, które testowaliśmy od połowy 2023 r. na pojeździe testowym.

Tysiące kilometrów testów

Peugeot 9X8

Peugeot 9X8 2024 został zaprezentowany 25 marca, po sesji testów wytrzymałościowych na torze Motorland Aragón w Hiszpanii. Od swojej pierwszej sesji na torze na początku grudnia 2023 r. pokonał około 8 000 km. Dodatkowe prace wytrzymałościowe na stanowisku testowym pomogły również zwiększyć niezawodność niektórych elementów mechanicznych, takich jak układ napędowy.

„Uważam, że samochód jest gotowy na wyścig na torze Imola” – dodał jeszcze Olivier Jansonnie. „To tor, który nie był poprzednio używany w zawodach FIA WEC i którego nie znamy zbyt dobrze. Nie przeprowadzaliśmy żadnych testów na tym torze, ale tak samo było również w Katarze i byliśmy tam szybcy, więc nie martwię się tym zbytnio. Podczas pracy na symulatorze, widzieliśmy, że Imola to tor o dużej sile docisku”.

Trudny początek sezonu

Team Peugeot TotalEnergies chce stanąć na nogi po rozczarowującym weekendzie w Katarze, gdzie złe zarządzanie w wyniku niefortunnego obrotu wypadków doprowadziło do tego, że bolid nr. 93 zatrzymał się na torze. Zbliżając się do drugiego miejsca Peugeot 9X8 udowodnił jednak, że jest konkurencyjnym samochodem.

Peugeot 9X8 2024 w nowych barwach inspirowanych „głową lwa” zadebiutuje we włoskiej rundzie WEC. Z tej okazji projektanci Peugeot opracowali identyczne malowanie dla Peugeota 508 PSE. Widać powiązanie między „hypercarem” a modelami produkcyjnymi Peugeota, które odzwierciedlają niektóre elementy stylistyczne, takie jak sygnatura świetlna, plakietka umieszczona na przednim grillu i dominujący kolor lakieru (Selenium Grey w 2022 r. i Okenite White w 2024 r.).

Aby utrzymać ścisły związek między projektem 9X8 a samochodami produkcyjnymi marki, zespoły Peugeot Design postanowiły zastosować takie samo malowanie w modelu 508 PSE. Samochód z seryjnej produkcji zostanie zaprezentowany w nowym malowaniu w FanZone na torze Imola, w pierwszej rundzie mistrzostw, która odbędzie się w Europie w dniach 19-21 kwietnia.

Czytaj też:
Nowy Peugeot e-5008. Naprawdę duży zawodnik
Czytaj też:
Nowy Peugeot e-3008. Znamy cennik

Opracował:
Źródło: Stellantis