Unia Europejska zwalnia, a salony samochodowe pustoszeją. Najgorzej wypadły elektryki

Unia Europejska zwalnia, a salony samochodowe pustoszeją. Najgorzej wypadły elektryki

Salon samochodowy
Salon samochodowy Źródło:Grupa PGD
Czyżby to był niepokojący sygnał? Po raz pierwszy od miesięcy sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej spadła. Najbardziej dostały elektryki.

W marcu 2024 roku rynek samochodowy w Unii Europejskiej odnotował pierwszy spadek w tym roku. W porównaniu z takim samym miesiącem ubiegłego roku liczba zarejestrowanych nowych aut osobowych spadła o 5,2 proc. do 1 miliona sztuk – poinformowało ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, a za nim Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar).

Eksperci ACEA podkreślają w swoim najnowszym raporcie, że czas świąt wielkanocnych negatywnie wpłynął w marcu na sprzedaż na większości rynków Unii Europejskiej (UE). Wśród nich były cztery największe: Niemcy (-6,2 proc.), Hiszpania (-4,7 proc.), Włochy (-3,7 proc.) i Francja (-1,5 proc.).

W pierwszym kwartale 2024 roku rejestracje nowych osobówek wzrosły rok do roku o 4,4 proc. Główne unijne rynki odnotowały wzrost w okresie od stycznia do marca: Włochy i Francja – o 5,7 proc., Niemcy o 4,2 proc. i Hiszpania – o 3,1 proc.

Rejestracje nowych samochodów w UE według źródła zasilania

Samochody elektryczne (BEV)

W marcu 2024 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych na baterie (BEV) spadła rok do roku o 11,3 proc. do 134 397 sztuk, odzwierciedlając szerszy spadek koniunktury. W rezultacie ich udział w rynku skurczył się z 13,9 proc. w marcu 2023 r. do 13 proc. w tym samym miesiącu bieżącego roku. Wśród trzech największych unijnych rynków dwucyfrowe wzrosty odnotowały: Belgia (+23,8 proc.) i Francja (+10,9 proc.), podczas gdy rynek aut elektrycznych w Niemczech skurczył się aż o 28,9 proc.

Klasyczne hybrydy (HEV)

Samochody hybrydowe (HEV) wyróżniły się, osiągając 12,6 proc. wzrost rejestracji w marcu, pomimo ogólnego spadku na rynku. Francja i Włochy, dwa z trzech największych rynków HEV w UE odnotowały znaczny wzrost, odpowiednio o 29,6 proc. i 8,3 proc. W Niemczech był natomiast marginalny spadek o 0,3 proc. Segment ten osiągnął w marcu 2024 roku sprzedaż na poziomie 299 426 sztuk, zdobywając 29 proc. unijnego rynku.

Hybrydy plug-in (PHEV)

Rejestracje hybryd plug-in spadły w ubiegłym miesiącu o 6,5 proc. rok do roku, przy czym Niemcy i Belgia odnotowały spadki odpowiednio o 4,5 proc. i 15,3 proc. Francja przeciwstawiła się temu trendowi niewielkim wzrostem o 3,6 proc. W marcu 2024 roku hybrydy plug-in zostały zarejestrowane w liczbie 73 029 egzemplarzy, co odpowiada 7,1 proc. całego rynku samochodowego UE.

Samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi

W marcu 2024 roku, w wyniku ogólnego spowolnienia na rynku, najbardziej ucierpiała sprzedaż aut z silnikami benzynowymi i Diesla. Liczba rejestracji aut benzynowych spadła o 10,2 proc., przy znacznych spadkach na większości rynków UE, w tym we Francji (-17,7 proc.), w Hiszpanii (-10,1 proc.) i w Niemczech (-3,4 proc.). Z kolei we Włoszech odnotowano wzrost o 5,7 proc. W rezultacie udział tego rodzaju napędu w unijnym rynku spadł do 35,4 proc. z 37,4 proc. w marcu 2023 roku.

Spadek na rynku aut z silnikami Diesla był jeszcze bardziej wyraźny, z 18,5 proc. spadkiem rok do roku w marcu. Znaczące spadki pojawiły się na największych rynkach: we Francji (-32,1 proc.), w Hiszpanii (-38 proc.) i we Włoszech (-27,6 proc.), podczas gdy w Niemczech zanotowano jedynie niewielki spadek o 0,5 proc. Sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi w UE wyniosła 128 227 sztuk, co dało dieslom w marcu udział w rynku na poziomie 12,4 proc.

Czytaj też:
Leasing auta wreszcie będzie można załatwić zdalnie?
Czytaj też:
Nieuczciwi sprzedawcy samochodów. Jak najczęściej oszukują?

Opracował:
Źródło: ACEA, IBRM Samar