W Porsche za skrótowcem GTS kryją się słowa Gran Turismo Sport – co oznacza dodatkową dawkę dynamiki. W przypadku wariantów GTS Cayenne równowaga między terenówką i autem na normalne drogi przesuwa się w stronę lepszych właściwości jezdnych na asfalcie. Mocny zespół napędowy i precyzyjne zestrojenie sprawiają, że najnowsze Cayenne GTS pozostaje wierne tej koncepcji.
Technika podwozia z Cayenne Turbo GT
Cayenne GTS wyróżnia specyficzne dla wariantów GTS podwozie oraz zmniejszony o 10 mm prześwit. Samochód jest teraz standardowo wyposażony w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z Porsche Active Suspension Management (PASM), a także w Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Wszystkie elementy podwozia i układy sterowania, takie jak Porsche Traction Management (PTM) czy opcjonalny system Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), zaprojektowano specjalnie z myślą o optymalnych osiągach na utwardzonej nawierzchni.
W Cayenne GTS zastosowana została technika dwuzaworowych amortyzatorów i dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne. Przednie zwrotnice wraz z łożyskami pochodzą z nieoferowanego w Europie wariantu Cayenne Turbo GT. W porównaniu do innych odmian linii modelowej Cayenne zwiększają one ujemne pochylenie kół (tzw. negatyw) o 0,58 stopnia. Efekt to zwinne zachowanie w zakrętach i dynamika prowadzenia.
O 40 KM mocniejsze od poprzednika
4,0-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, opracowany przez Porsche i produkowany w Stuttgarcie-Zuffenhausen, przeszedł gruntowną rewizję techniczną. Zaowocowało to przyrostem mocy: motor generuje obecnie 500 KM, co w porównaniu z poprzednikiem oznacza dodatkowe 40 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi teraz 660 Nm, o 40 Nm więcej niż wcześniej. Zmodernizowana 8-biegowa skrzynia Tiptronic S ma krótsze czasy reakcji i szybciej zmienia biegi w trybach Sport oraz Sport Plus.
Nowe Cayenne GTS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 275 km/h. Kolejną innowacją techniczną jest zaopatrzenie skrzyni rozdzielczej napędu na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) w niezależny obieg chłodzenia cieczą, zapewniający dodatkową stabilność przy stałym obciążeniu, na przykład podczas jazdy po torze lub górskich serpentynach. Również to rozwiązanie pochodzi z wariantu o najwyższych osiągach – Turbo GT.
Ekskluzywny design i wyposażenie
Wszystkie modele Porsche z rodziny GTS łączy sportowe wzornictwo. W przypadku nowego Cayenne GTS składają się na nie m.in. czarne napisy „GTS” po bokach i z tyłu samochodu, specyficzny przedni pas z większymi wlotami powietrza chłodzącego, przyciemnione reflektory i tylne światła oraz czerwone zaciski hamulcowe.
Dokładane elementy nadwozia wchodzące w skład standardowego pakietu Sport Design, to osłony progów, przednie wstawki i poszerzenia nadkoli, a także obramowania bocznych szyb z czarnym wykończeniem o wysokim połysku. Z kolei końcówki sportowego układu wydechowego, wcześniej czarne, zyskały ciemnobrązowe wykończenie – Dark Bronze. Charakterystyczny design wariantów z rodziny GTS kompletują 21-calowe felgi RS Spyder w kolorze antracytowej szarości – Anthracite Grey.
Wnętrze nowych wersji
We wnętrzu nowego Cayenne GTS dominuje materiał Race-Tex. Ta przypominająca zamsz tkanina pokrywa podsufitkę, podłokietniki i „boczki” drzwi, a także środkowe panele sportowych foteli z 8-kierunkową regulacją elektryczną. Boczne poduszki siedzeń są wydatniejsze. Lista standardowego wyposażenia obejmuje również sportową kierownicę GT z funkcją podgrzewania. Porsche oferuje też dwa alternatywne, specyficzne dla wariantów GTS pakiety wykończenia wnętrza: z elementami w kolorze Carmine Red lub Slate Grey Neo.
Najnowsze warianty GTS korzystają z niedawnej kompleksowej aktualizacji Cayenne, która obejmuje nową koncepcję Porsche Driver Experience – z zakrzywionym cyfrowym zestawem wskaźników, montowanym w standardzie, oraz opcjonalnym wyświetlaczem dla pasażera. Oprócz pakietu Sport Design, przyciemnianych reflektorów LED Matrix HD oraz pneumatycznego zawieszenia nowe Cayenne GTS jest seryjnie wyposażone w nagłośnienie przestrzenne Bose oraz ambientowe oświetlenie. Odmiana Coupé standardowo oferuje ponadto nieruchomy szklany dach i adaptacyjnie wysuwany tylny spojler.
Ceny Cayenne GTS
W Polsce nowe Porsche Cayenne GTS z nadwoziem SUV jest oferowane w cenie od 677 000 zł, a SUV Coupé – od 693 000 zł. Obydwa warianty można zamawiać już w Porsche Centrach. Ich dostawy w Europie rozpoczną się latem 2024 roku.
Czytaj też:
Bedoes 2115 z prestiżowym kontraktem. Takiego ambasadora Porsche jeszcze nie miałoCzytaj też:
Najmocniejsze seryjne Porsche w historii. Pękło 1000 koni mechanicznych
Porsche Cayenne GTS