Jazda z przyczepą kempingową. O tych elementach trzeba pamiętać

Jazda z przyczepą kempingową. O tych elementach trzeba pamiętać

Przyczepa kempingowa
Przyczepa kempingowa Źródło:Steinhof
Wiosna jest czasem, w którym coraz więcej osób decyduje się na jazdę z przyczepą kempingową. Eksperci Steinhof przypominają, na co warto zwrócić uwagę.

Jazda z przyczepą kempingową dla pewnej grupy kierowców jest zadaniem sezonowym. Gdy pogoda za oknem zachęca do wyruszenia w podróż ze swoim domem na kółkach zaczepionym na haku, dobrze jest przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpieczeństwa przed i w trakcie jazdy takim zestawem.

Konserwacja i sprawdzenie haka holowniczego

W Polsce brakuje prawnego obowiązku demontażu kuli haka holowniczego, gdy nie jest on używany. Dlatego niektórzy kierowcy decydują się na jazdę z przyczepioną kulą haka do nadwozia przez cały rok. Szczególnie po sezonie jesienno-zimowym ten element wymaga większego zainteresowania. Sól, błoto pośniegowe i inne zabrudzenia z drogi osiadają na powierzchni haka. W związku z tym przed kolejnym użyciem należy go dokładnie wyczyścić.

Podobnie sytuacja wygląda z kulą haka holowniczego, która czeka na użycie w pokrowcu. Tu również opłaca się sprawdzić, czy wszystkie elementy konstrukcyjne są w idealnym stanie technicznym. Na szczególną uwagę zasługuje między innymi gniazdo elektryczne. Istotne dla jakości oświetlenia przyczepy jest to, czy wszystkie piny są niezaśniedziałe lub zabrudzone w inny sposób.

Przygotowanie przyczepy kempingowej do wyjazdu

Gdy mamy już za sobą sprawdzenie haka holowniczego wraz z jego osprzętem, nadszedł czas na przyczepę kempingową. Dobrze jest sprawdzić ważność wszystkich dokumentów. Aktualne badanie techniczne i ważna polisa OC są obowiązkowe. Zawczasu opłaca się również sprawdzić stan układu hamulcowego, jeśli przyczepa ma własny układ hamulcowy. Na koniec ważna jest weryfikacja funkcjonowania oświetlenia.

Jak rozłożyć ładunek w przyczepie kempingowej?

Po weryfikacji stanu technicznego oraz po sprawdzeniu ważności dokumentów nadszedł czas na pakowanie. Jazda z przyczepą kempingową wymaga odpowiedniego przygotowania już na etapie załadunku.

Kluczem do bezpiecznej podróży jest rozłożenie ciężaru w całej przyczepie kempingowej. Tutaj z pomocą przychodzi zdrowy rozsądek, a także wiedza ekspertów. Ci z firmy Steinhof rekomendują, aby środek ciężkości umieścić maksymalnie blisko osi przyczepy (przy zachowaniu wymagania dotyczącego nacisku pionowego na kulę haka).

Ważne jest to, aby ciężar rozłożyć równomiernie pomiędzy każdą ze stron przyczepy. Najniżej powinny znajdować się najcięższe przedmioty. W ten prosty sposób znacząco obniżymy środek ciężkości.

Jazda z przyczepą kempingową – na to warto zwrócić uwagę

W przypadku jazdy z przyczepą kempingową musimy pamiętać o wielu istotnych elementach. Przede wszystkim trzeba przestawić się na to, że wiele rzeczy trwa zdecydowanie dłużej. Potrzebujemy więcej czasu na rozpędzenie się, a także zahamowanie. Szacuje się, że długość hamowania z tej samej prędkości dla auta osobowego i zestawu z przyczepą kempingową, jest większa o 70 proc.

Istotnym aspektem techniki jazdy jest oczywiście pokonywanie zakrętów oraz stromych zjazdów. Tutaj potrzebujemy zdecydowanie więcej miejsca na właściwe ustawienie zestawu pojazdów do skrętu. Dodatkowo musimy mieć świadomość, że przyczepa kempingowa zachodzi przy skręcie. To oznacza, że przy wąskich uliczkach, można zahaczyć znajdujące się w pobliżu przedmioty.

Jakie ograniczenia prędkości dla zestawu z przyczepą kempingową

Z punktu widzenia sumarycznego kosztu wyjazdu w podróż z przyczepą kempingową, bardzo ważne są też nieplanowane wydatki. Jednym z nich mogą być mandaty za przekroczenie prędkości.

Eksperci przypominają, jakie ograniczenia obowiązują dla pojazdu z przyczepą na różnym rodzaju dróg. Oczywiście w terenie zabudowanym możemy poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h. Poza miastem na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej możemy takim zestawem jechać 70 km/h.

Na drogach ekspresowych i autostradach możemy rozwinąć maksymalnie 80 km/h. Takie ograniczenia mają swoje uzasadnienie. Przede wszystkim najważniejsze jest bezpieczeństwo. Dużo łatwiej zapanować nad zestawem pojazdów przy niższej prędkości. Zmniejsza się również spalanie i zużycie auta osobowego.

Duża prędkość w połączeniu z bocznym wiatrem, jaki często pojawia się na drogach szybkiego ruchu, mogą zamienić przyczepę kempingową w żagiel. Dlatego tak ważne jest, aby trzymać kierownicę dwoma rękami. Wtedy próba zdmuchnięcia samochodu z naszego pasa ruchu ma mniejsze szanse na sukces.

– Wytrzymałość haków holowniczych pozwala na holowanie różnego rodzaju pojazdów. Przyczepy kempingowe są jednym z najpopularniejszych akcesoriów. Dlatego przed rozpoczęciem sezonu turystycznego zachęcamy do wizyty w serwisie. Nasi eksperci sprawdzą szczelność układu klimatyzacji, przygotują kulę haka holowniczego do eksploatacji i udzielą cennych wskazówek – mówi Mariusz Fornal, kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof.

Czytaj też:
Śmierć polskiej turystki. Wypadła z przyczepy kempingowej
Czytaj też:
Raport. Wakacyjne domy na kółkach, czyli jakie kampery sprzedaje się w Polsce?

Opracował:
Źródło: Steinhof