Jazda z przyczepą kempingową. O tych elementach trzeba pamiętać
Wypadek na A1 i niespodziewane konsekwencje. „Wyciekł sos pomidorowy”
Końcówka maja na stacjach paliw. Kierowcy mają powody do obaw?
Orange Warsaw Festival i Open’er Festival Powered by Orange nadchodzą! Gotowi na festiwalowy szał?
Rewolucja dla starszych aut. LED-y wreszcie legalne!
Ta grupa przechyli szalę zwycięstwa? Najnowszy sondaż prezydencki. „Fenomen”
Pilna narada z udziałem Tuska. To reakcja na incydent na Bałtyku

Jazda z przyczepą kempingową. O tych elementach trzeba pamiętać

Przyczepa kempingowa
Przyczepa kempingowa Źródło: Steinhof
Wiosna jest czasem, w którym coraz więcej osób decyduje się na jazdę z przyczepą kempingową. Eksperci Steinhof przypominają, na co warto zwrócić uwagę.

Jazda z przyczepą kempingową dla pewnej grupy kierowców jest zadaniem sezonowym. Gdy pogoda za oknem zachęca do wyruszenia w podróż ze swoim domem na kółkach zaczepionym na haku, dobrze jest przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpieczeństwa przed i w trakcie jazdy takim zestawem.

Konserwacja i sprawdzenie haka holowniczego

W Polsce brakuje prawnego obowiązku demontażu kuli haka holowniczego, gdy nie jest on używany. Dlatego niektórzy kierowcy decydują się na jazdę z przyczepioną kulą haka do nadwozia przez cały rok. Szczególnie po sezonie jesienno-zimowym ten element wymaga większego zainteresowania. Sól, błoto pośniegowe i inne zabrudzenia z drogi osiadają na powierzchni haka. W związku z tym przed kolejnym użyciem należy go dokładnie wyczyścić.

Podobnie sytuacja wygląda z kulą haka holowniczego, która czeka na użycie w pokrowcu. Tu również opłaca się sprawdzić, czy wszystkie elementy konstrukcyjne są w idealnym stanie technicznym. Na szczególną uwagę zasługuje między innymi gniazdo elektryczne. Istotne dla jakości oświetlenia przyczepy jest to, czy wszystkie piny są niezaśniedziałe lub zabrudzone w inny sposób.

Przygotowanie przyczepy kempingowej do wyjazdu

Gdy mamy już za sobą sprawdzenie haka holowniczego wraz z jego osprzętem, nadszedł czas na przyczepę kempingową. Dobrze jest sprawdzić ważność wszystkich dokumentów. Aktualne badanie techniczne i ważna polisa OC są obowiązkowe. Zawczasu opłaca się również sprawdzić stan układu hamulcowego, jeśli przyczepa ma własny układ hamulcowy. Na koniec ważna jest weryfikacja funkcjonowania oświetlenia.

Jak rozłożyć ładunek w przyczepie kempingowej?

Po weryfikacji stanu technicznego oraz po sprawdzeniu ważności dokumentów nadszedł czas na pakowanie. Jazda z przyczepą kempingową wymaga odpowiedniego przygotowania już na etapie załadunku.

Kluczem do bezpiecznej podróży jest rozłożenie ciężaru w całej przyczepie kempingowej. Tutaj z pomocą przychodzi zdrowy rozsądek, a także wiedza ekspertów. Ci z firmy Steinhof rekomendują, aby środek ciężkości umieścić maksymalnie blisko osi przyczepy (przy zachowaniu wymagania dotyczącego nacisku pionowego na kulę haka).

Ważne jest to, aby ciężar rozłożyć równomiernie pomiędzy każdą ze stron przyczepy. Najniżej powinny znajdować się najcięższe przedmioty. W ten prosty sposób znacząco obniżymy środek ciężkości.

Jazda z przyczepą kempingową – na to warto zwrócić uwagę

W przypadku jazdy z przyczepą kempingową musimy pamiętać o wielu istotnych elementach. Przede wszystkim trzeba przestawić się na to, że wiele rzeczy trwa zdecydowanie dłużej. Potrzebujemy więcej czasu na rozpędzenie się, a także zahamowanie. Szacuje się, że długość hamowania z tej samej prędkości dla auta osobowego i zestawu z przyczepą kempingową, jest większa o 70 proc.

Istotnym aspektem techniki jazdy jest oczywiście pokonywanie zakrętów oraz stromych zjazdów. Tutaj potrzebujemy zdecydowanie więcej miejsca na właściwe ustawienie zestawu pojazdów do skrętu. Dodatkowo musimy mieć świadomość, że przyczepa kempingowa zachodzi przy skręcie. To oznacza, że przy wąskich uliczkach, można zahaczyć znajdujące się w pobliżu przedmioty.

Jakie ograniczenia prędkości dla zestawu z przyczepą kempingową

Z punktu widzenia sumarycznego kosztu wyjazdu w podróż z przyczepą kempingową, bardzo ważne są też nieplanowane wydatki. Jednym z nich mogą być mandaty za przekroczenie prędkości.

Eksperci przypominają, jakie ograniczenia obowiązują dla pojazdu z przyczepą na różnym rodzaju dróg. Oczywiście w terenie zabudowanym możemy poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h. Poza miastem na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej możemy takim zestawem jechać 70 km/h.

Na drogach ekspresowych i autostradach możemy rozwinąć maksymalnie 80 km/h. Takie ograniczenia mają swoje uzasadnienie. Przede wszystkim najważniejsze jest bezpieczeństwo. Dużo łatwiej zapanować nad zestawem pojazdów przy niższej prędkości. Zmniejsza się również spalanie i zużycie auta osobowego.

Duża prędkość w połączeniu z bocznym wiatrem, jaki często pojawia się na drogach szybkiego ruchu, mogą zamienić przyczepę kempingową w żagiel. Dlatego tak ważne jest, aby trzymać kierownicę dwoma rękami. Wtedy próba zdmuchnięcia samochodu z naszego pasa ruchu ma mniejsze szanse na sukces.

– Wytrzymałość haków holowniczych pozwala na holowanie różnego rodzaju pojazdów. Przyczepy kempingowe są jednym z najpopularniejszych akcesoriów. Dlatego przed rozpoczęciem sezonu turystycznego zachęcamy do wizyty w serwisie. Nasi eksperci sprawdzą szczelność układu klimatyzacji, przygotują kulę haka holowniczego do eksploatacji i udzielą cennych wskazówek – mówi Mariusz Fornal, kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof.

Opracował:
Źródło: Steinhof

Końcówka maja na stacjach paliw. Kierowcy mają powody do obaw?

Dodano: 
Kierowca / Źródło: Shutterstock
Kończący się miesiąc był całkiem udany dla tankujących. Najpierw majówkowe promocje, a następnie brak podwyżek cen paliw na stacjach. Co czeka kierowców w nadchodzącym tygodniu?

Analitycy e-petrol.pl Gabriela Kozan i Grzegorz Maziak przedstawili prognozy dotyczące cen paliw w przyszłym tygodniu. W ich ocenie w ostatnim tygodniu maja powinna panować względna stabilizacja cen. W sprzedaży hurtowej możliwe są bardzo niewielkie korekty, w związku z tym na stacjach koszty tankowania zarówno benzyny, jak i diesla nie powinny zaskoczyć kierowców.

– Krajowi producenci, podążając za zmianami cen na giełdzie w Londynie, w ciągu tygodnia pięciokrotnie korygowali ceny na swoje produkty. W konsekwencji dziś 1000 litrów popularnej benzyny bezołowiowej 95 kosztuje 4482 zł netto, o ponad 30 zł mniej, niż tydzień temu. W przypadku cen...

Orange Warsaw Festival i Open’er Festival Powered by Orange nadchodzą! Gotowi na festiwalowy szał?

Dodano: 
Orange Warsaw Festival 2024 / Źródło: Orange Polska
Czas rozpocząć najbardziej wyczekiwany okres w roku – sezon festiwalowy! Orange Warsaw Festival i Open'er Festival Powered by Orange 2025 tuż-tuż. Przed nami chwile pełne energii, niezapomnianych koncertów i atmosfery, którą kocha każdy fan dobrej muzyki. Sprawdź, co czeka nas w tym roku!

Co roku tysiące fanów muzyki z całej Polski (i nie tylko) rezerwuje w swoich kalendarzach dwa ważne terminy: końcówkę maja lub początek czerwca na Orange Warsaw Festival oraz początek lipca na Open'er Festival Powered by Orange. Miejski puls Warszawy i nadmorski vibe Gdyni łączy jedno – światowi artyści, których nie zobaczycie nigdzie indziej, pozytywna energia i otwartość na wszystkich – bez wyjątków.

Orange Warsaw Festival – najgorętsi artyści ostatnich lat w Warszawie

Orange Warsaw Festival jak co roku otworzy festiwalowy sezon i w dniach 30-31 maja przypomni nam, że...

Rewolucja dla starszych aut. LED-y wreszcie legalne!

Dodano: 
Samochody z wypożyczalni / Źródło: Shutterstock
Kierowcy starszych aut odetchną z ulgą. W 2025 roku zmieniają się przepisy – retrofity LED wreszcie będą legalne, ale tylko pod pewnymi warunkami.

W 2025 roku w życie wchodzą zmiany, które mogą znacząco ułatwić życie właścicielom starszych samochodów. Nowe przepisy dopuszczą do legalnego stosowania żarówki LED typu retrofit w halogenowych reflektorach. Do tej pory taki montaż był w Polsce zabroniony, nawet jeśli technicznie możliwy. Teraz jednak kierowcy będą mogli zamienić tradycyjne żarówki na LED-y, pod warunkiem że będą posiadały europejską homologację.

Wymiana żarówek

Wielu kierowców od lat decydowało się na wymianę klasycznych żarówek na LED-y, licząc na lepsze oświetlenie drogi i większe bezpieczeństwo. Zamienniki LED są trwalsze, dają jaśniejsze światło i...

Wypadek na A1 i niespodziewane konsekwencje. „Wyciekł sos pomidorowy”

Dodano: 
Wypadek na A1 / Źródło: Facebook / Policja Śląska
Na autostradzie A1 doszło do zderzenia samochodu ciężarowego z busem. Oba auta znalazły się w rowie, a z jednego z nich wyciekł sos pomidorowy.

Śląska policja za pośrednictwem mediów społecznościowych wystosowała ostrzeżenie do kierowców. Jak się okazało, doszło do zderzenia dwóch samochodów, a sytuacja miała nietypowe konsekwencje.

Wypadek na A1 i niespodziewane konsekwencje. „Wyciekł sos pomidorowy”

„Uwaga kierowcy! Na autostradzie A1, w rejonie miejscowości Wola Hankowska, w powiecie częstochowskim, doszło do zderzenia pojazdu ciężarowego z busem. Oba pojazdy znalazły się w rowie. Trwają działania służb związane z ich wyciąganiem i holowaniem” – czytamy na Facebooku.

Przed godz. 8:00 funkcjonariusze informowali,...

Pilna narada z udziałem Tuska. To reakcja na  incydent na Bałtyku

Dodano: 
Tusk, Gdynia / Źródło: PAP / Andrzej Jackowski
Premier Donald Tusk, podczas nadzwyczajnej narady w Gdyni, jednoznacznie wskazał na działania rosyjskiej „floty cieni” na Morzu Bałtyckim w pobliżu kabla energetycznego łączącego Polskę ze Szwecją. Jak podkreślił szef rządu, sytuacja była na tyle poważna, że wymagała stałego nadzoru i koordynacji z ministrem obrony narodowej.
– Cały czas we współpracy z ministrem obrony narodowej monitorowaliśmy tę sytuację, niestety nie pierwszą taką sytuację, z jaką mieliśmy do czynienia kilkadziesiąt godzin temu na Bałtyku – powiedział premier.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Tuska, incydent dotyczył manewrów jednostki w pobliżu kabla energetycznego łączącego Polskę i Szwecję – kluczowego elementu infrastruktury krytycznej. Na działania jednostki zareagowała polska marynarka wojenna, która ruszyła...

Ta grupa przechyli szalę zwycięstwa? Najnowszy sondaż prezydencki. „Fenomen”

Dodano: 
Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki / Źródło: PAP / Leszek Szymański / Piotr Nowak
13,6 proc. respondentów wciąż nie zdecydowało, na kogo odda głos w drugiej turze wyborów prezydenckich – wynika z sondażu SW Research dla „Wprost”. – Niezdecydowani zdecydują. To jest fenomen socjologiczno-psychologiczny, bo wyborcy kandydatów ze skrajnych stron sceny politycznej (...) zastanawiają się, na kogo oddadzą głos. To nie są proste przepływy – komentuje prof. Agnieszka Kasińska-Metryka.

Pierwsza tura wyborów prezydenckich nie przyniosła rozstrzygnięcia, a już 1 czerwca Polki i Polacy ponownie pójdą do urn, żeby wybrać następcę Andrzeja Dudy. W decydującym starciu zmierzą się Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki.

Prezydent Warszawy i kandydat Koalicji Obywatelskiej zdobył 31,36 proc. głosów w pierwszej turze wyborów, co przełożyło się na blisko 6,15 mln głosów. Z kolei prezes Instytutu Pamięci Narodowej i kandydat, którego w wyścigu o prezydenturę popiera Prawo i Sprawiedliwość, uzyskał...