Lamborghini Urus SE: pierwszy hybrydowy super SUV z wtyczką

Lamborghini Urus SE: pierwszy hybrydowy super SUV z wtyczką

Lamborghini Urus SE
Lamborghini Urus SE Źródło:Lamborghini
Nowy design, moc 800 KM, ponad 60 km zasięgu w trybie elektrycznym oraz niesamowite osiągi i wrażenia z jazdy. Oto Lamborghini Urus SE.

Marka Automobili Lamborghini zaprezentowała model Urus SE, pierwszą hybrydową wersję plug-in swojego super SUV-a. Samochód został zaprezentowany podczas Volkswagen Group Media Night, przed oficjalną premierą na targach Auto China Beijing 2024.

Wyposażona w nowy design, zoptymalizowaną aerodynamikę, nową technologię pokładową i hybrydowy układ napędowy o mocy 800 KM, wersja PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) plasuje się na szczycie gamy Urus pod względem osiągów, wydajności, emisji i przyjemności z jazdy.

Dzięki dwóm źródłom napędu wartości momentu obrotowego i mocy są najwyższe w historii. – Wraz z Urusem Lamborghini zmieniło paradygmaty świata SUV-ów, zapoczątkowując nowy segment – powiedział Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Lamborghini. – W ciągu zaledwie kilku lat Urus stał się bestsellerem naszej marki, umożliwiając Lamborghini dotarcie do nowych klientów i wzmocnienie swojej pozycji na najważniejszych rynkach. Urus SE to kolejny krok w kierunku przyszłości, która zgodnie z naszą strategią Direzione Cor Tauri 2.0, zmierza w kierunku elektryfikacji gamy i dekarbonizacji. Jej pierwszy etap rozpoczął się w marcu 2023 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek supersportowego modelu Revuelto – dodał Winkelmann.

Zelektryfikowane wrażenia z jazdy

Lamborghini Urus SE

Urus SE ma silnik hybrydowy plug-in, który pomaga poprawić osiągi i dynamikę pojazdu na każdej nawierzchni i w każdych warunkach. Silnik ma wyższy moment obrotowy i moc przy dowolnych obrotach, a to dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym, takim jak wprowadzenie elektrycznego systemu wektorowania momentu obrotowego między dwiema osiami i elektronicznego tylnego mechanizmu różnicowego.

– Podstawowa misja tego projektu była jasna: zaoferować klientom najwyższe osiągi w połączeniu z bezkompromisowym charakterem, typowym dla DNA Lamborghini – mówi dyrektor techniczny marki Rouven Mohr. – Urus SE plasuje się na szczycie swojej klasy pod względem przyjemności z jazdy i dynamiki. To pojazd, który harmonijnie łączy komfort, osiągi i przyjemność z jazdy, zapewniając niepowtarzalne wrażenia.

Tylko V8, ale z dodatkowym motorem

Lamborghini Urus SE

Silnik 4.0 V8 z podwójnym turbodoładowaniem został przeprojektowany, by współpracował z elektrycznym układem napędowym. Rozwija on 620 KM mocy i 800 Nm momentu obrotowego. Jednostka spalinowa jest połączona z elektrycznym układem napędowym zapewniającym 192 KM i 483 Nm momentu obrotowego. Główny nacisk położono na strategię kalibracji między silnikiem spalinowym i elektrycznym, osiągając łączną moc 800 KM. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 25,7 kWh znajduje się pod podłogą bagażnika i nad elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym.

Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi umieszczony wewnątrz 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów może działać jako doładowanie silnika spalinowego V8, ale także jako element trakcyjny, dzięki czemu Urus SE z napędem na 4 koła, jest zdolny do przejechania ponad 60 km w trybie elektrycznym.

W Urusie SE debiutuje nowy, centralnie umieszczony, wzdłużny elektryczny system wektorowania momentu obrotowego z elektrohydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym, który w sposób zmienny i ciągły rozdziela moment napędowy pomiędzy przednią i tylną oś. Skrzynia rozdzielcza działa w synergii z nowym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu zainstalowanym na tylnej osi, zapewniając pojazdowi nadsterowność „na żądanie”, aby oddać wrażenie rasowego supersportowego samochodu. Oba systemy zostały zaprojektowane i skalibrowane tak, aby jak najlepiej pasowały do każdego rodzaju przyczepności i stylu jazdy.

System rozwija łączną moc 800 KM przy 6000 obr./min. i łączny moment obrotowy 950 Nm dostępny przy 1750 obr./min. i do 5750 obr./min. Stosunek masy do mocy wynosi 3,13 kg/KM (w porównaniu do 3,3 w Urusie S). Urus SE przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy (Urus S: 3,5) i od 0 do 200 km/h w 11,4 sekundy (Urus S: 12,5), osiągając prędkość maksymalną 312 km/h (Urus S: 305 km/h). SE jest najmocniejszym Urusem w historii.

Konstrukcja i aerodynamika

Lamborghini Urus SE

Odświeżona linia samochodu została zaprojektowana z wyraźnym celem optymalizacji wydajności aerodynamicznej. W przedniej części znajduje się nowa maska silnika o unoszącej się konstrukcji, w której brak linii odcięcia. Element ten przypomina niektóre koncepcje stylistyczne wprowadzone w modelu Revuelto. Inne nowe elementy obejmują klastry reflektorów, które wykorzystują technologię Matrix LED i wprowadzają zupełnie nową sygnaturę świetlną, inspirowaną ogonem byka znajdującego się w logotypie marki Lamborghini. Przeprojektowano też zderzak i przedni grill.

Całkowicie przeprojektowano klapę bagażnika, łącząc klastry tylnych świateł z kształtem litery „Y” i nowym tylnym dyfuzorem, dzięki czemu nadano pojazdowi bardziej sportowe proporcje. Wraz z nowym spojlerem przy dużych prędkościach zwiększa on siłę docisku z tyłu o 35 proc. w porównaniu do Urusa S.

Dzięki nowym otworom wentylacyjnym pod nadwoziem i zmodernizowanym kanałom powietrznym, które kierują jego większy przepływ do chłodzenia podzespołów mechanicznych i silnika została również poprawiona wydajność aerodynamiczna pojazdu: w porównaniu z oryginalnym Urusem wzrosła do 15 proc. Nowa konstrukcja przedniej części, w połączeniu z optymalizacją aerodynamicznego spodu, poprawiła również zarządzanie przepływem powietrza w układzie hamulcowym: nowy Urus SE notuje o 30 proc. lepsze chłodzenie powietrzem w porównaniu z poprzednim systemem.

Personalizacja auta

Urus SE oferuje nowe opcje. Felgi aluminiowe zostały zaktualizowane poprzez wprowadzenie w standardzie 23-calowych obręczy Galanthus z nowymi oponami Pirelli P Zero. Dostępne są trzy dedykowane opony P Zero: od 21" do 23" oraz zimowe opony Scorpion Winter 2. Wszystkie te produkty są wyposażone w technologię Pirelli Elect, opracowaną w celu poprawy właściwości samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in.

Rozszerzono również gamę kolorystyczną, w której dostępnych jest obecnie ponad 100 opcji nadwozia, w tym dwa nowe kolory oferowane w momencie premiery: Arancio Egon (pomarańczowy), w połączeniu z wnętrzem w kolorze Arancio Apodis (pomarańczowy), oraz Bianco Sapphirus (biały) z wnętrzem w kolorze Terra Kedros (terakota). Z kolei opcje wnętrza obejmują 47 kombinacji kolorystycznych i cztery rodzaje haftów (szwy dekoracyjne Q-Citura), z dodatkowymi możliwościami oferowanymi za pośrednictwem programu Ad Personam.

Wnętrze Urusa SE

Odświeżono również kabinę. W Urusie SE wprowadzono nowe rozwiązania w przedniej części deski rozdzielczej, zaczerpnięte z modelu Revuleto. Większy ekran o przekątnej 12,3 cala, zainstalowany na środku deski rozdzielczej, zawiera nową wersję interfejsu (HMI), który jest bardziej intuicyjny w obsłudze. Projektanci Lamborghini Centro Stile skupili się również na otworach wentylacyjnych, elementach wykończenia z anodyzowanego aluminium o kształcie litery Y oraz nowych panelach, siedzeniach i pokryciach deski rozdzielczej.

Kierowca może korzystać także z 12,3-calowego cyfrowego zestawu wskaźników i wspomnianego wcześniej 12,3-calowego ekranu dotykowego, zintegrowanego z centralną częścią deski rozdzielczej i będącego jej sercem Lamborghini Infotainment System (LIS). Obejmuje on również specjalnie zaprojektowany dla wersji SE system telemetryczny i nowe wyświetlacze systemu wspomagania jazdy.

Nowe tryby jazdy

Dzięki wprowadzeniu hybrydowego układu napędowego do trybów Strada, Sport i Corsa (do jazdy szosowej i torowej) oraz Neve, Sabbia i Terra (do jazdy po nawierzchniach o innej przyczepności niż asfalt) dołączają teraz opcje EV Drive, Hybrid, Performance i Recharge.

EV Drive został specjalnie opracowany i skalibrowany do jazdy miejskiej, zapewnia ponad 60 km zasięgu elektrycznego, a także osiąga maksymalną prędkość 130 km/h. Powyżej tej prędkości silnik V8 automatycznie wspomaga silnik elektryczny, również wtedy, gdy zapotrzebowanie na moment obrotowy przekracza maksymalny dostępny z silnika elektrycznego.

Hybryda, którą można wybrać podczas jazdy w trybie Strada, zapewnia równowagę między silnikiem spalinowym, a silnikiem elektrycznym, a zatem jest najbardziej wszechstronną opcją do codziennej jazdy. Z kolei opcja Recharge, na którą można się zdecydować w trybach Strada, Sport, Corsa i Neve, ładuje do 80 proc. akumulatora przy zachowaniu osiągów. Opcja Performance to doświadczenie dla tych, którzy chcą docenić pełny potencjał Urusa SE nie tylko w trybach Strada, Sport i Corsa, ale także w Sabbia i Terra.

W zależności od wybranego trybu jazdy, resory pneumatyczne pojazdu dostosowują się do prześwitu, ze skokiem od 15 mm w Corsie do 75 mm, gdy aktywowany jest system podnoszenia. Parametry regulujące układ kierowniczy, właściwości jezdne i dźwięk silnika V8 twin-turbo są również zmienne.

Szczególną uwagę poświęcono kalibracji zawieszenia pneumatycznego. W trybie Strada prace rozwojowe poprawiły komfort Urusa S. Tryb Sport daje więcej radości z jazdy, poprawiając charakterystykę nowej skrzyni biegów. W trybie Corsa, zaprojektowanym specjalnie do jazdy na torze, Urus SE jest w pełni dynamiczny. Tryby Neve, Sabbia i Terra zostały zoptymalizowane pod kątem maksymalizacji skoku kół i spójności sił działających na podłoże w celu zapewnienia najlepszej trakcji na każdej nawierzchni.

Czytaj też:
Lamborghini bije kolejne rekordy. Tak wielu klientów jeszcze nie było
Czytaj też:
Nowe Lamborghini Lanzador. To przyszłość według włoskiego producenta

Opracował:
Źródło: Lamborghini