90 km na prądzie, a dalej tradycyjnie. Nowe hybrydy Audi Q7/Q8 TFSI e quattro

90 km na prądzie, a dalej tradycyjnie. Nowe hybrydy Audi Q7/Q8 TFSI e quattro

Nowe Audi Q7 TFSI e quattro
Nowe Audi Q7 TFSI e quattro Źródło:Audi
Audi poddało zelektryfikowane (hybrydy plug-in) modele Q7 i Q8 liftingowi. Przede wszystkim zaktualizowano technologię akumulatorów i dodano bardziej wydajne tryby jazdy.

Stylistyka zewnętrzna została również zmieniona w ramach modernizacji modeli i obejmuje nowe przednie i tylne nadkola. Po raz pierwszy obie hybrydy plug-in są dostępne z układem kierowniczym na wszystkie koła. Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS) gwarantuje z kolei bardziej dynamiczne prowadzenie.

Większy akumulator, więcej mocy i większy zasięg

Sercem obu hybryd plug-in jest trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik Otto o mocy 340 KM, kompaktowy silnik elektryczny (PSM) o maksymalnej mocy 130 kW i 460 Nm momentu obrotowego oraz nowy, mocniejszy, chłodzony cieczą akumulator litowy umieszczony pod podłogą bagażnika.

Energia akumulatora jest zgromadzona w 17 ogniwach o pojemności 70 Ah każde, zwanych „stosami”. Sześć stosów tworzy jedną jednostkę, która jest połączona szeregowo. Ta kompaktowa konstrukcja wewnątrz obudowy akumulatora eliminuje potrzebę stosowania dodatkowej obudowy modułu, co skutkuje większą gęstością mocy.

Nowe Audi Q7 TFSI e quattro

Konstrukcja osiąga maksymalną pojemność 25,9 kWh (brutto, 22 kWh netto) przy napięciu 370 V. Dzięki zwiększonej pojemności zasięg w trybie całkowicie elektrycznym wynosi do 90 km w obszarach miejskich zgodnie z normą WLTP.

Maksymalna moc układu obu modeli z silnikiem 55 TFSI e quattro zaczyna się od 394 KM, a maksymalny moment obrotowy układu wynosi 600 Nm dzięki zmodyfikowanej konstrukcji silnika elektrycznego.

Gdy oba silniki pracują jednocześnie, zelektryfikowane Q7 i Q8 przyspieszają do 100 km/h w 5,7 sekundy. Wyżej w gamie znajduje się 60 TFSI e quattro, który również korzysta z nowo zaprojektowanego silnika elektrycznego o mocy do 490 KM i momencie obrotowym do 700 Nm. W tej konfiguracji Q7 i Q8 rozpędzają się od 0 do 100 km/h w 5 sekund. Prędkość maksymalna wszystkich wariantów jest elektronicznie ograniczona do 240 km/h, a prędkość maksymalna z napędem całkowicie elektrycznym wynosi 135 km/h. Akumulator ładuje się z mocą 7,4 kW i osiąga 100 procent w około 3 godziny i 45 minut przy ładowaniu z maksymalną mocą. Klienci, którzy skorzystają z usługi ładowania Audi, mają dostęp do około 630 tys. punktów ładowania w 29 krajach europejskich, w tym do centrów ładowania Audi w Norymberdze, Zurychu, Berlinie, Salzburgu, Monachium i Frankfurcie (w przyszłości pojawią się kolejne). Klienci mogą wygodnie korzystać z usług Audi i wielu innych dostawców za pomocą jednej karty.

Maksymalna wydajność

Nowe Audi Q7 TFSI e quattro

Dzięki liftingowi klienci mogą uruchomić nowe Q7 lub Q8 w trybie w pełni elektrycznym lub hybrydowym. Po wybraniu za pośrednictwem interfejsu MMI, żądany tryb pozostaje aktywny do momentu ręcznej zmiany. Tryb w pełni elektrycznego pojazdu elektrycznego został dopracowany w taki sposób, że nawet przy całkowicie wciśniętym pedale przyspieszenia wykorzystywany jest wyłącznie napęd akumulatorowy.

Tryb hybrydowy wykorzystuje dwa rodzaje pracy: automatyczny i podtrzymania. W trybie automatycznym przewidywana strategia działania aktywuje się automatycznie po uruchomieniu nawigacji w standardowej nawigacji MMI plus. Przyspieszenie zapewnia głównie silnik TFSI, wspomagany w razie potrzeby przez silnik elektryczny. Przy niskich prędkościach obrotowych silnika, napęd elektryczny eliminuje ułamek sekundy potrzebny turbosprężarce do wytworzenia jeszcze większego ciśnienia, dzięki zwiększonemu momentowi obrotowemu wynikającemu z modernizacji produktu, dzięki czemu układ napędowy reaguje spontanicznie. Mówiąc prościej, przewidująca strategia działania polega na przejechaniu jak największej odległości na zasilaniu elektrycznym i wykorzystaniu istniejącego poziomu naładowania akumulatora, zanim kierowca dotrze do celu.

W trybie podtrzymania, poziom naładowania akumulatora jest utrzymywany na aktualnym poziomie z minimalnymi wahaniami. Osiąga się to poprzez odzyskiwanie energii hamowania w procesie znanym jako rekuperacja oraz poprzez przesunięcie punktu obciążenia poprzez ukierunkowane interwencje w systemie zarządzania 3.0 TFSI. W rezultacie, po pokonaniu konwencjonalnej trasy długodystansowej, klienci mogą teraz dojechać do celu na napędzie całkowicie elektrycznym, bez emisji spalin i praktycznie bez hałasu.

Nowe Audi Q7 TFSI e quattro

Nową funkcją wprowadzoną wraz z aktualizacją Q7 TFSI e i Q8 TFSI e jest inteligentne ładowanie akumulatora w trybie ładowania tylko powyżej prędkości około 65 km/h. Maksymalizuje to wydajność i zapewnia jazdę na napędzie elektrycznym w mieście i w korkach. Co więcej, w trybie ładowania silnik 3.0 TFSI nie jest już stale wykorzystywany do ładowania akumulatora; zamiast tego wykorzystywana jest sama rekuperacja. Tryb ładowania kończy się, gdy akumulator naładuje się do maksymalnej pojemności 75 proc. aby oszczędzać akumulator i zwiększyć jego efektywność.

Działając jako generator, silnik elektryczny wykonuje wszystkie lekkie i umiarkowane hamowania do 0,3 g, co odpowiada ponad 90 procentom wszystkich przypadków zwalniania w codziennej jeździe. Hydrauliczne hamulce kół są używane tylko do gwałtownego hamowania. Hybrydowe SUV-y osiągają do 80 kW odzysku mocy podczas hamowania.

Gdy aktywny jest opcjonalny adaptacyjny tempomat z radarem, PEA pomaga w hamowaniu i przyspieszaniu oszczędzającym paliwo. Jeśli jest wyłączony, Audi virtual cockpit lub opcjonalny wyświetlacz head-up wskazuje kierowcy, kiedy powinien zdjąć nogę z prawego pedału. Szczegółowe ikony, takie jak skrzyżowania, znaki miejskie lub pojazdy jadące z przodu, pokazują powód zmniejszenia prędkości.

Nowe wyposażenie

Nowe Audi Q7 TFSI e quattro

Reflektory LED o wysokim natężeniu światła oświetlają drogę w standardzie; reflektory Matrix LED są dostępne jako opcja. Opcjonalnie dostępne są reflektory HD Matrix LED z laserowym światłem Audi jako dodatkowym światłem drogowym o znacznie zwiększonym zasięgu. Nowością w najwyższej klasie reflektorów są cyfrowe sygnatury świateł do jazdy dziennej. Nadają one częściowo elektrycznym modelom Q7 i Q8 charakterystyczny wygląd, umożliwiając użytkownikowi wybór jednej z czterech indywidualnych sygnatur świetlnych za pośrednictwem interfejsu MMI. Po raz pierwszy pojazdy te są również opcjonalnie wyposażone w zdigitalizowane tylne światła OLED, które również mają cyfrowe sygnatury świetlne. Co więcej, cyfrowe tylne światła OLED posiadają funkcję sygnalizacji zbliżeniowej w połączeniu z systemami wspomagającymi.

Podobnie jak w przypadku wersji podstawowej, zelektryfikowane Q7 i Q8 mają znacznie ulepszony zakres wyposażenia. Oprócz kontrastowych kolorów przeszyć foteli, klienci mogą wybierać spośród dziewięciu dekoracyjnych wstawek i trzech nowych wykończeń. Oferta felg obejmuje pięć nowych wzorów w rozmiarach od 21" do 23" (w zależności od modelu). W ramach liftingu Audi rozszerzyło również gamę aplikacji i systemów wspomagających kierowcę.

Nowe Audi Q7 TFSI e quattro

Standardowe wyposażenie również zostało rozszerzone i obejmuje teraz między innymi felgi aluminiowe o średnicy od 19 do 21 cali (w zależności od modelu i pakietu wyposażenia), kamerę cofania, asystenta parkowania i świateł drogowych oraz wygodny kluczyk. W przeciwieństwie do modelu 55 TFSI e quattro, model 60 TFSI e quattro jest standardowo wyposażony w pakiet sportowy i nadwozie S Line. Oba modele są również standardowo wyposażone w kabel do ładowania Mode 3.

Nowe Audi Q7 TFSI e quattro i Q8 TFSI e quattro z technologią hybrydową i zmienioną stylistyką, technologią oświetlenia i nowym wyposażeniem standardowym zostaną wprowadzone na rynek pod koniec kwietnia 2024 roku.

Czytaj też:
Starty w Formule 1 dopiero za 2 lata, ale Audi ma już kierowcę
Czytaj też:
Nowe Audi S3 już w polskiej sprzedaży. Ile za 333-konnego hot-hatcha?

Galeria:
Nowe Audi Q7 TFSI e quattro
Opracował:
Źródło: Audi