Polska znów eldorado używanych aut. Dobra wiadomość dla szukających

Polska znów eldorado używanych aut. Dobra wiadomość dla szukających

Import samochodów
Import samochodów Źródło:Clicktrans
Dziesiąty miesiąc z rzędu rośnie import używanych samochodów. W kwietniu wzrost był blisko 40-procentowy, licząc rok do roku. Co to oznacza? Znów jest w czym wybierać.

W kwietniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 86 696 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 39,1 proc. więcej niż rok wcześniej, jak wylicza Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To 10 z kolei miesiąc wzrostu i kolejny raz uwagę zwraca dynamicznie rosnący import z Ameryki Północnej.

Kwiecień 2024 roku to kolejny, dziesiąty już miesiąc rosnącego importu, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Prognoza IBRM Samar na 2024 rok wynosi ok. 870-900 tys. sztuk. Zdecydowaną większość sprowadzonych w tym roku pojazdów – dokładnie 294 912 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 28,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych – 28 887 sztuk – jest o 32,2 proc. większy niż przed rokiem.

Wiek aut nie rośnie

Wiek importowanych aut ustabilizował się i po pierwszych czterech miesiącach wynosi 12,15 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż jednak zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (12,86 roku).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmieniło. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy – Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, aczkolwiek reprezentant Opla systematycznie zwiększa przewagę. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

Polskie Top 20

Oto ranking Top 20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski (w nawiasie różnica względem ubiegłego roku):

  1. Niemcy – 168 528 szt. (27,0 proc.)
  2. Francja – 34 270 szt. (9,1 proc.)
  3. Belgia – 24 142 szt. (41,7 proc.)
  4. Stany Zjednoczone – 20 922 szt. (76,4 proc.)
  5. Holandia – 16 255 szt. (14,6 proc.)
  6. Włochy – 10 409 szt. (47,4 proc.)
  7. Szwecja – 8 906 szt. (18,0 proc.)
  8. Dania – 8 772 szt. (36,5 proc.)
  9. Austria – 7 914 szt. (27,1 proc.)
  10. Szwajcaria – 7 585 szt. (23,2 proc.)
  11. Kanada – 2 195 szt. (51,8 proc.)
  12. Norwegia – 2 128 szt. (14,8 proc.)
  13. Czechy – 2 105 szt. (49,2 proc.)
  14. Wielka Brytania – 1 411 szt. (22,7 proc.)
  15. Luksemburg – 1 281 szt. (45,6 proc.)
  16. Finlandia – 1 219 szt. (16,0 proc.)
  17. Hiszpania – 829 szt. (25,6 proc.)
  18. Litwa – 642 szt. (45,6 proc.)
  19. Japonia – 600 szt. (41,8 proc.)
  20. Słowacja – 443 szt. (39,7 proc.)

Duży wzrost ze Stanów Zjednoczonych

Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,0 proc.. Najwyższy wskaźnik wzrostu w Top 20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+76,4 proc.), które zajmują obecnie 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. Co ciekawe, drugi najwyższy wskaźnik wzrostu w Top 20 odnotowała Kanada (+51,8 proc.).

Czytaj też:
Sprowadzenie auta z Chin okiem eksperta. Czy to się już opłaca?
Czytaj też:
Ceny polis samochodowych w górę. Jak bardzo, to zależy od województwa

Opracował:
Źródło: IBRM Samar