Kto w Polsce bierze kredyt na zakup samochodu?

Kto w Polsce bierze kredyt na zakup samochodu?

Salon Toyoty
Salon Toyoty Źródło: Toyota
Raport Otomoto pokazuje, kto w Polsce decyduje się na kredyt na samochód. Jak się okazuje, wnioski są bardziej niż interesujące.

Choć średnia cena transakcyjna samochodu na początku roku 2024 była o 10 proc. niższa niż pod koniec 2023 roku, to – przeciwnie do tego trendu – wartość kredytów zaciągniętych w celu zakupu pojazdu w I kwartale 2024 roku rosła. Średnia wartość kredytu na zakup auta w tym okresie była o 7 proc. wyższa od średniej za okres od października do grudnia ubiegłego roku – wynika z analizy raportu Otomoto Insights.

Analiza kondycji rynku i nastrojów konsumenckich od początku 2024 roku jest zgodna z optymistycznymi prognozami ekspertów. Ożywienie w motoryzacji widać zarówno w podaży, jak i w popycie. Na pozytywne nastroje konsumentów wpływa m.in. lepsza sytuacja finansowa Polaków. Według danych NBP wyraźnie rosną oszczędności gospodarstw domowych w Polsce (w lutym tego roku depozyty były wyższe o niemal 11 proc. w stosunku do wartości sprzed roku). Nie zmienia się przy tym poziom ogólnego zadłużenia gospodarstw domowych. Jednak wchodząc w szczegóły zobowiązań zaciąganych na cel zakupu samochodu, widać zmiany w wysokości kredytów – wartości z początku roku są wyższe niż z końcówki 2023 r.

Używany samochód w kredycie na 8 lat

Niemal 1/3 kredytobiorców, którzy finansowaniem wspierają zakup samochodu używanego, decyduje się na 8-letni kredyt – wynika z danych Otomoto Pay. Najczęściej, bo w przypadku 24 proc. kredytobiorców, miesięczne zobowiązanie wynikające z kredytu na samochód mieści się w granicach 500-700 zł.

– Średni wiek samochodu w Polsce to już ponad 14 lat, ale widać różnicę w wyborach Polaków posiłkujących się przy zakupie kredytem i tych, którzy kupują za gotówkę. Pojazdy kupowane z wykorzystaniem dodatkowego finansowania są wyraźnie młodsze – przeciętny wiek auta kupowanego na kredyt to niecałe 10 lat. Coraz powszechniejsza idea finansowania kredytem zakupu samochodu pozwala przewidywać, że Polacy w najbliższych latach będą wybierać coraz młodsze auta. Dzięki temu z biegiem czasu zaczniemy zbliżać się ze średnim wiekiem aut w Polsce do poziomu poniżej 10 lat, co uplasuje nas w europejskiej średniej –mówi Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający Otomoto Pay.

3/4 kredytów na samochód zaciągają mężczyźni

Zdecydowaną większość kredytów na zakup samochodu biorą mężczyźni. Wyższa jest też wysokość zobowiązań zaciąganych przez mężczyzn – w pierwszym kwartale tego roku decydowali się na finansowanie zakupu samochodu kredytem wyższym średnio o 2600 zł niż wysokość podobnych zobowiązań wybieranych przez kobiety.

Najwyższe kredyty wybierają mężczyźni po 50-tce

Średnia wartość zobowiązań na zakup samochodu w pierwszym kwartale tego roku wynosiła 41 146 zł i przewyższała wartości z ostatnich trzech miesięcy 2023 roku o 7 proc. Na wyraźnie mocniejsze od średniej dla wszystkich kredytobiorców wsparcie decydowali się mężczyźni między 50, a 59 rokiem życia – w przypadku tej grupy średnia wartość zobowiązań to ponad 45,5 tys. złotych. Najniższe kredyty na zakup samochodu charakteryzują najmłodszych kierowców – co wiąże się zarówno z ich niską zdolnością kredytową, jak i ceną wybieranych, pierwszych w życiu, własnych pojazdów.

Czytaj też:
Leasing, a wynajem długoterminowy auta. Co się bardziej opłaca?
Czytaj też:
Wynajem długoterminowy aut rośnie w Polsce. Korzystają nie tylko przedsiębiorcy

Opracował:
Źródło: Otomoto