300-konne Renault Rafale z napędem na obie osie. Swoje dołożyło Alpine

300-konne Renault Rafale z napędem na obie osie. Swoje dołożyło Alpine

Renault Rafale E-Tech 300 KM
Renault Rafale E-Tech 300 KM Źródło: Renault
W Rafale E-Tech 4x4 300 KM po raz pierwszy pojawi się nowy, hybrydowy silnik E-Tech typu plug-in o mocy 300 koni mechanicznych. Wersja Atelier Alpine wyróżnia się wśród innych wersji tego modelu kolorem nadwozia, spojlerem, specjalnymi obręczami kół oraz zawieszeniem zestrojonym przez Alpine Cars.

Renault przedstawiło najbardziej sportową wersję Rafale: Renault Rafale E-Tech 4x4 300 KM. Nowy, hybrydowy napęd, w którym wykorzystano całe know-how marki, stawia na jazdę w trybie elektrycznym w codziennym użytkowaniu.

Renault Rafale E-Tech 4x4 300 to jednak nie tylko mocny silnik. Ma zasięg sięgający 1000 km, a zastosowanie dodatkowego silnika elektrycznego zamontowanego na tylnej osi zapewnia temu flagowemu modelowi marki, stały, aktywny napęd na cztery koła.

Wersja Atelier Alpine powstała we współpracy ze specjalistami marki Alpine, wyróżnia się większą przyjemnością z jazdy. Ustawienia inteligentnego aktywnego zawieszenia opracowane przez inżynierów Alpine Cars zapewniają Renault Rafale E-Tech 4x4 300 KM w wersji Atelier Alpine lepsze zachowanie na drodze i wyższy poziom przyjemności prowadzenia.

Renault Rafale E-Tech 300 KM

Napęd Rafale E-Tech 4x4 300 KM został opracowany na bazie zespołu napędowego E-Tech Full Hybrid 200 KM, do którego dodano silnik elektryczny na tylnej osi i ładowany akumulator trakcyjny o pojemności 22 kWh. Zapewnia on Rafale zasięg rzędu 100 km w trybie elektrycznym.

Technologia E-Tech, łącząca silnik spalinowy, trzy silniki elektryczne i akumulator trakcyjny, rozwija moc 300 KM. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP wynosi 0,7 l/100 km, a po wyczerpaniu akumulatora – 5,8 l/100 km. Jest to możliwe dzięki silnikowi spalinowemu i dużej pojemności akumulatora trakcyjnego.

Nowy napęd hybrydowy typu plug-in

Renault Rafale E-Tech 300 KM

Pod maską zobaczymy 3-cylidrowy silnik o pojemności 1,2 l z nową turbosprężarką, która zwiększa jego moc do 110 kW, czyli 150 KM (w porównaniu z wersją E-Tech Full Hybrid 200 KM o mocy 96 kW tj. 130 KM, a moment obrotowy do 230 Nm (w porównaniu z 205 Nm). Do tych zmian dostosowano wielotrybową skrzynię ze sprzęgłem kłowym.

Do silnika spalinowego dodano trzy silniki elektryczne (dwa główne i jeden dodatkowy) o łącznej mocy 300 KM:

  • Główny silnik elektryczny napędzający przednią oś rozwija moc 50 kW (70 KM) i moment 205 Nm.
  • Drugi główny silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 195 Nm zapewnia stały napęd osi tylnej.
  • Dodatkowy silnik elektryczny tzw. rozrusznik wysokonapięciowy (HSG od angielskiego terminu High-voltage Starter Generator) o mocy 25 kW (34 KM) i momencie obrotowym 50 Nm.

Renault Rafale E-Tech 300 KM

Podczas dynamicznej jazdy współpraca silników w różnej konfiguracji zapewnia osiągi:

  • Od 0 do 100 km/h w 6,4 sek. (w porównaniu z 8,9 w wersji E-Tech Full Hybrid 200 KM),
  • Od 80 do 120 km/h w 4,0 sek. (w porównaniu z 5,6 w wersji E-Tech Full Hybrid 200 KM),
  • 1000 m ze startu zatrzymanego w 26,9 sek.

Dwa główne silniki elektryczne, zasilane z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 22 kWh/400 V zapewniają możliwość jazdy w trybie wyłącznie elektrycznym. Natomiast pomocniczy silnik elektryczny typu HSG (High-voltage Starter Generator) bierze na siebie uruchamianie silnika spalinowego oraz zmianę biegów skrzyni automatycznej. Służy również do doładowywania akumulatora.

Przy maksymalnej mocy ładowania 7,4 kW (32 A), ładowanie akumulatora trakcyjnego do pełna trwa:

  • 2 godz. 10 minut od 0 do 80 proc.
  • 2 godz. 55 minut od 0 do 100 proc.

Wersja od Alpine

Renault Rafale E-Tech 300 KM

Poza wersją Esprit Alpine, występującą również z napędem E-Tech Full Hybrid 200 KM, Rafale E-Tech 4x4 300 KM będzie również dostępny w nowej wersji wyposażenia Atelier Alpine.

W efekcie współpracy konstruktorów obu marek powstał model, który daje wrażenia typowe dla jazdy Alpine za kierownicą Renault Rafale:

  • Na potrzeby zawieszenia opracowano wiele dedykowanych podzespołów: amortyzatory, sprężyny, przedni i tylny stabilizator poprzeczny i koła 21”,
  • Zespół zapewnił również dopracowanie ustawień zawieszenia sterowanego automatycznie (aktywne predykcyjne zawieszenie wyposażone w kamerę),
  • Zespół opracował również specjalne tryby działania systemu kontroli dynamicznej jazdy, opisanego poniżej,
  • Zajął się także kalibracją modułów elektronicznych sterujących układem hamulcowym, hamowaniem rekuperacyjnym, kontrolą stabilności i kontrolą toru jazdy oraz siły wspomagania układu kierowniczego,
  • Zapewnił również wsparcie w zakresie połączenia napędu z zawieszeniem oraz sportowymi oponami Continental.

Charakterystyczne cechy stylistyczne

Renault Rafale E-Tech 300 KM

Rafale E-Tech 4x4 300 KM w wersji wyposażenia Atelier Alpine wyróżnia się wśród innych wersji tego modelu satynowym kolorem nadwozia niebieski sommet satin, spojlerem w kolorze czarny etoile, dedykowanymi felgami aluminiowymi „Chicane” o średnicy 21 cali (wersja Esprit Alpine ma koła 20-calowe). We wnętrzu Rafale E-Tech 4x4 300 KM Esprit Alpine i Atelier Alpine zobaczymy również inny element nawiązujący do marki Alpine – wykładzinę podłogową w niebieskim kolorze marki.

Aktywne zawieszenie po raz pierwszy w aucie Renault

Renault Rafale E-Tech 300 KM

Rafale E-Tech 4x4 300 KM Atelier Alpine odróżnia się od wersji Esprit Alpine nowym, inteligentnym, automatycznie sterowanym zawieszeniem współpracującym z kamerą umieszczoną w górnej części przedniej szyby. System otrzymał nazwę aktywnego predykcyjnego zawieszenia, ponieważ uwzględnia prędkość pojazdu i działania kierowcy stale dostosowując amortyzację do przeszkód zidentyfikowanych przed samochodem przez kamerę, takich jak progi zwalniające czy uszkodzona nawierzchnia drogi.

Czytaj też:
Nowe samochody Renault z bogatszym wyposażeniem. Jest pełna lista
Czytaj też:
Butikowe salony samochodowe w centrach miast. Renault wchodzi w ten biznes

Źródło: Renault