Samochody używane. Auta, które zmieniają właścicieli, mają więcej ukrytych wad

Samochody używane. Auta, które zmieniają właścicieli, mają więcej ukrytych wad

Samochody na parkingu
Samochody na parkingu Źródło:Unsplash
Wiele osób twierdzi, że jeśli samochód często zmienia właścicieli, to coś może być z nim nie tak. Ile w tym prawdy?

Żeby powiedzieć, że ta zmiana faktycznie jest częsta, trzeba mieć punkt odniesienia. Platforma CarVertical przeanalizowała swoje bazy danych i wskazała średni czas posiadania pojazdów z rozbiciem na marki i modele oraz średnią liczbę ich użytkowników. W tym celu przeanalizowano rzeczywiste raporty historii samochodów w Polsce, aby określić, które modele miały największą liczbę właścicieli w ciągu swojego życia.

Samochody premium mają najwięcej właścicieli

Modelem, który w Polsce zmienia właścicieli najczęściej jest Audi A8. Statystycznie w ciągu całej swojej historii ma ich 2,8. Kolejne miejsca w tym nietypowym zestawieniu zajmują Mercedes-Benz ML (2,5), BMW serii 7 (2,5), Mercedes Klasy S (2,4) i Jeep Grand Cherokee (2,4).

Polscy nabywcy cenią sobie używane samochody klasy premium: popyt na nie jest wysoki, a wielu właścicieli lubi od czasu do czasu zamienić swoje pojazdy na coś nowszego, lepszego lub po prostu innego.

Jeśli chodzi o marki samochodów, pierwsze miejsce zajmuje Land Rover (statystycznie każdy model miał 2,3 właściciela). Spory wskaźnik notują tutaj również Lexus, Jeep, Jaguar i Porsche (więcej niż dwóch właścicieli).

– Starsze samochody luksusowe są często poszukiwane przez młodszych odbiorców, którzy pasjonują się samochodami, ale nie mogą sobie na nie pozwolić, gdy są stosunkowo nowe. Ponieważ takie auta są często importowane z rynków zachodnich, polscy kierowcy dostają za swoje pieniądze znacznie więcej niż mogliby oczekiwać – mówi Matas Buzelis, szef komunikacji w CarVertical.

Co trzymamy najdłużej – podział na modele i marki

Jeśli chodzi o modele, najdłużej w jednych rękach pozostaje Volvo XC60 – średnio 3,2 roku. Podobny poziom prezentują Ford Focus, Skoda Superb, Opel Astra i Mazda 6 (statystycznie są wymieniane co 3 lata).

Po drugiej stronie skali znajduje się Audi A5, które zmienia właściciela co 2,2 roku, Audi A3 (2,5 roku) i BMW serii 1 (2,7 roku).

W zestawieniu marek, sytuacja wygląda nieco inaczej. Najdłużej u swojego właściciela pozostają statystycznie takie marki jak Mitsubishi i Seat (średnio 3,3). Podobnie wypadają Lexus, Citroen i Mercedes Benz (3,2 roku).

Marki, które dość często zmieniają właścicieli to Mini (2,6 roku), Land Rover i Kia (2,7 roku).

Częste zmiany właściciela mogą oznaczać ukryte problemy

Jeśli jakiś samochód zmienia właściciela wyraźnie częściej niż wskazuje na to statystyka, może to budzić wątpliwości co do jego jakości. Nawet nowsze pojazdy mogą mieć ukryte uszkodzenia powodujące awarie i kosztowne naprawy. Dlatego też eksperci motoryzacyjni zalecają weryfikację historii pojazdu, która ujawni listę poprzednich użytkowników.

Oczywiście – fakt, że samochód miał przez długi czas jednego właściciela nie gwarantuje, że będzie on w idealnym stanie. Wszystko zależy od tego, jak pojazd był utrzymywany i użytkowany.

Wiele aut firmowych jest w jednych rękach bardzo długo, ale są to lata wyjątkowo ciężkiej eksploatacji – zwłaszcza jeśli chodzi o usługi kurierskie albo budowlane. Dwa samochody wyprodukowane w tym samym roku mogą być w różnym stanie, więc sprawdzenie stanu technicznego przed zakupem jest zawsze czynnością obowiązkową.

Czytaj też:
Wymiana filtrów w samochodzie. Te zużyte mogą dużo powiedzieć o usterkach
Czytaj też:
Raty, wynajem, a może leasing? W jaki sposób sfinansować zakup nowego samochodu dla firmy?

Opracował:
Źródło: CarVertical