„Polski” Jeep Avenger 4xe wreszcie z napędem na cztery koła

„Polski” Jeep Avenger 4xe wreszcie z napędem na cztery koła

Jeep Avenger 4xe
Jeep Avenger 4xe Źródło: Stellantis
Jeep zaprezentował Avengera 4xe, kompaktowy wóz produkowany w Tychach, tym razem z napędem na wszystkie koła. Wersja 4xe jest wyposażona w 48-woltowy układ hybrydowy w zestawieniu z automatyczną 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Dotąd Avenger był proponowany w wersji elektrycznej, hybrydowej i spalinowej, ale z napędem na jedną oś. Teraz do gamy dołącza oczekiwana od marki Jeep wersja z napędem 4x4.

Układ napędowy łączy zalety układu hybrydowego z najnowocześniejszą technologią AWD. Jego serce stanowi 48-woltowy układ hybrydowy zestawiony z 1,2-litrowym silnikiem turbo o mocy 136 KM, wspomaganym przez dwa silniki elektryczne o mocy 21 kW każdy, umieszczone zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu.

Jeep Avenger 4xe

W połączeniu z automatyczną 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów, z którą zintegrowany jest silnik elektryczny, możliwa jest jazda w trybie w pełni elektrycznym przy niskich prędkościach. Konfiguracja ta pozwala nie tylko zwiększyć osiągi, ale także podnieść emocje dzięki funkcji E-Boost, dostępnej w trybie Sport.

4xe ma wyższe od starszych braci osiągi: osiąga maksymalną moc 136 KM oraz prędkość 194 km/h (o 10 km/h więcej w porównaniu z modelem e-Hybrid), przyspieszając od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy. Układ napędowy 4xe w gamie hybrydowych Avengerów ma wyższą moc i moment obrotowy, o 36 KM i 25 Nm więcej niż w wersji e-Hybrid FWD. Przekłada się to na lepsze przyspieszenie i wyższą prędkość maksymalną, przy jednoczesnym utrzymaniu minimalnego wzrostu emisji CO2.

Jeep Avenger 4xe

W 4 xe udoskonalone zostały kąty terenowe, prześwit został zwiększony o 10 mm, a zdolność brodzenia została zwiększona do 400 mm. Oprócz tego, napęd na wszystkie koła jest łatwo dostępny.

Więcej możliwości

Jeep Avenger 4xe

Układ napędowy zestawiony został z reduktorem 22,7:1 umieszczonym na tylnej osi. Zapewnia on spory moment obrotowy na tylnych kołach wynoszący 1900 Nm, co poprawia możliwości terenowe.

Jeep Avenger 4xe jest wyposażony w inteligentny system napędu na wszystkie koła, dzięki czemu napęd 4x4 jest zawsze dostępny wtedy, gdy potrzeba. Przy niskiej prędkości oraz na biegu wstecznym (do 30 km/h) napęd na cztery koła jest stały, z podziałem 50:50 na przód i tył. Przy średniej prędkości (od 30 do 90 km/h) napęd na tylną oś aktywuje się tylko na żądanie (nawet przy zerowym momencie obrotowym, tylny silnik elektryczny cały czas jest podłączony do tylnych kół w razie wystąpienia nagłej potrzeby aktywacji). Gdy włączony jest napęd na wszystkie koła, dystrybucja momentu obrotowego opiera się na rzeczywistym zapotrzebowaniu, z potencjalnym podziałem 50:50 na przód i tył. Przy dużej prędkości (powyżej 90 km/h) napęd na przód staje się stały, a tylny silnik elektryczny odłącza się od osi, aby zminimalizować zużycie paliwa.

Jeep Avenger 4xe

Dostępny w Avengerze 4xe system zarządzania trakcją Selec-Terrain umożliwia kierowcy wybór odpowiedniego trybu dopasowanego do każdej sytuacji.

  • Tryb Auto oferuje napęd na wszystkie koła tylko na żądanie.
  • Tryb Snow zapewnia ulepszoną kontrolę stabilności i inteligentny napęd na wszystkie koła.
  • Tryb Sand&Mud jest odpowiedni na nierówne tereny o niskiej przyczepności i oferuje specjalnie skalibrowane sterowanie skrzynią biegów i kontrolę trakcji.
  • Tryb Sport maksymalizuje moc i moment obrotowy dostarczany przez system 4xe, dodatkowo wzmocniony przez funkcję e-boost na tylnych kołach.

Avenger 4xe ma tylne zawieszenie typu Multilink, opracowane i zapoczątkowane przez Jeepa. Rozwiązanie to, zwykle spotykane w większych pojazdach, zwiększa komfort jazdy po nierównych drogach.

Więcej Avengera

Jeep Avenger 4xe

Avenger 4xe ma tylny hak holowniczy, standardowe relingi dachowe pozwalające zwiększyć ładowność przewożonego sprzętu oraz siedzenia wykonane z dwukrotnie trwalszego materiału, który jest całkowicie wodoodporny. Ponadto w tapicerce siedzeń zastosowano rozwiązanie zapewniające łatwe utrzymanie w czystości, które chroni przed plamami i błotem.

Projektując Avengera 4xe Jeep postawił na ochronę pojazdu. Nowe elementy nadwozia to przeprojektowane światła przeciwmgielne umieszczone nieco wyżej i bardziej na zewnątrz, co poprawia widoczność w nocy. Relingi dachowe i tylny hak holowniczy również zostały odpowiednio dobrane.

Jeep Avenger 4xe

Przedni i tylny zderzak są wykonane z materiału wytłaczanego w kolorze z wykończeniem chroniącym przed zarysowaniami, a z przodu nowy zderzak zapewnia zwiększony poziom bezpieczeństwa i trwałość w skalistym terenie, a także posiada wyższe i bardziej widoczne panele ochronne, chroniące przed uszkodzeniem podczas jazdy w terenie. Przedni grill i radar są chronione przez inne zderzaki. Jeep Avenger 4xe oferuje również jako opcję nową naklejkę na maskę.

Jeep Avenger 4xe

Możliwości terenowe Avengera 4xe to: 22-stopniowy kąt natarcia, 21- stopniowy kąt rampowy i 35-stopniowy kąt zejścia, a także zwiększony prześwit wynoszący 210 mm. Dzięki zwiększonej do 400 mm głębokości brodzenia, Avenger 4xe pozwala kierowcom pokonywać także trudniejsze tereny.

Czytaj też:
Dni otwarte hybrydowego Jeepa z Tychów. Z tej okazji spora promocja
Czytaj też:
„Polski” Jeep Avenger kusi promocją. Wystarczy spełnić jeden warunek

Galeria:
Jeep Avenger 4xe
Opracował:
Źródło: Stellantis