Jest pierwsze hybrydowe Porsche 911. Oszałamiająca moc i większy silnik

Jest pierwsze hybrydowe Porsche 911. Oszałamiająca moc i większy silnik

Hybrydowe Porsche 911
Hybrydowe Porsche 911 Źródło: Porsche
Porsche pokazało pierwsze hybrydowe 911. Auto nazywa się 911 Carrera GTS, ma lekki napęd T-Hybrid z nowo opracowanym 6-cylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 3,6 l, elektryczną turbosprężarką oraz jednostką elektryczną. Z kolei model 911 Carrera trafia na rynek z udoskonalonym 6-cylindrowym bokserem o pojemności 3,0 l.

Porsche zasadniczo zaktualizowało swój samochód sportowy. Nowe 911 Carrera GTS to pierwsze 911 dopuszczone do ruchu drogowego wyposażone w superlekki napęd hybrydowy. Nowo opracowany układ napędowy z jednostką o pojemności skokowej 3,6 l zapewnia znacznie lepszą wydajność. 911 Carrera GTS Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,0 s i osiąga prędkość maksymalną 312 km/h.

Oferta nowego modelu w momencie wprowadzenia na rynek obejmuje także 911 Carrera, które napędza teraz zmodyfikowany i wzmocniony 3,0-litrowy silnik typu bokser z podwójnym turbodoładowaniem. Najnowsze 911 wyróżniają również zaktualizowany design, lepsza aerodynamika, odświeżone wnętrze, wzbogacone wyposażenie standardowe oraz poszerzone funkcje łączności.

Zupełnie nowe 911

Hybrydowe Porsche 911

Nowe wydanie modelu kontynuuje rok premier Porsche – w ciągu zaledwie kilku miesięcy producent odnowił cztery z sześciu linii modelowych: Panamera, Taycan, Macan i 911. Jako podstawę do zaprojektowania napędu hybrydowego dla nowych wariantów 911 Carrera GTS inżynierowie Porsche wykorzystali wiedzę zdobytą w świecie wyścigów samochodowych.

Lekki zespół T-Hybrid korzysta z nowo opracowanej elektrycznej turbosprężarki. Zintegrowany silnik elektryczny, umieszczony pomiędzy kołem kompresora a kołem turbiny, błyskawicznie ją rozpędza, co powoduje natychmiastowy przyrost ciśnienia doładowania. Elektryczny motor w turbosprężarce pełni także funkcję alternatora – generuje do 11 kW (15 KM). Energia ta jest pozyskiwana ze strumienia spalin. Zastosowanie elektrycznej turbosprężarki, pozbawionej zaworu wastegate, umożliwiło rezygnację z dwóch poprzednich, konwencjonalnych turbosprężarek.

Hybrydowe Porsche 911

Układ napędowy obejmuje również silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, zintegrowany z nową, wzmocnioną ośmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową (PDK). Na biegu jałowym wspomaga on spalinowego boksera dodatkowym momentem obrotowym (o wartości do 150 Nm) i zapewnia do 40 kW dodatkowej mocy. Porsche łączy oba silniki elektryczne z lekkim, kompaktowym akumulatorem wysokiego napięcia, który rozmiarem i masą odpowiada konwencjonalnemu akumulatorowi rozruchowemu 12 V, ale przechowuje do 1,9 kWh energii (brutto) i działa pod napięciem 400 V. Aby uzyskać optymalną masę własną, na potrzeby pokładowej instalacji elektrycznej 12 V zamontowano lekki akumulator litowo-jonowy.

Większa pojemność silnika

Hybrydowe Porsche 911

Sercem napędu T-Hybrid jest nowo opracowany silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra. Układ wysokiego napięcia umożliwia elektryczne zasilanie sprężarki klimatyzacji i rezygnację z napędu pasowego, dzięki czemu jednostka jest znacznie bardziej kompaktowa. W ten sposób powstała nad nią przestrzeń dla falownika impulsowego i przetwornicy DC/DC. Większa średnica cylindra (97 mm) i zwiększony skok tłoka (81 mm) przekładają się na wzrost pojemności skokowej względem poprzednika o 0,6 litra.

Nawet bez elektrycznego wspomagania bokser generuje moc 357 kW (485 KM) i maksymalny moment obrotowy 570 Nm. Moc systemowa wynosi 398 kW (541 KM), a systemowy moment obrotowy to 610 Nm. Przyrost mocy w stosunku do poprzednika wynosi 45 kW (61 KM).

Nowe 911 Carrera GTS pokonuje swojego poprzednika także w sprincie do 100 km/h, zwłaszcza ze startu zatrzymanego. Hybryda cechuje się bardzo dynamicznymi właściwościami jezdnymi, a jednocześnie pozwala ograniczyć emisję CO2 przy znacznie niższej dodatkowej masie niż w przypadku samochodów z hybrydowym napędem plug-in. W stosunku do poprzednika masa własna wzrosła zaledwie o 50 kilogramów.

Podstawowy model 911 Carrera

Hybrydowe Porsche 911

911 Carrera nadal dysponuje 3,0-litrowym silnikiem typu bokser z podwójnym turbodoładowaniem. Również ta jednostka została gruntownie zmodernizowana. Otrzymała m.in. chłodnicę międzystopniową z wariantów Turbo, która jest teraz umieszczona bezpośrednio pod osłoną tylnej pokrywy, nad silnikiem. Turbosprężarki zastosowane w nowym 911 Carrera pochodzą z poprzednich modeli GTS. Dzięki tym modyfikacjom Porsche jednocześnie zredukowało emisję spalin i zwiększyło moc – do 290 kW (394 KM) – przy zachowaniu maksymalnego momentu obrotowego o wartości 450 Nm. Nowe 911 Carrera Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s (3,9 s z pakietem Sport Chrono) i rozwija maksymalną prędkość 294 km/h. W porównaniu do poprzednika oznacza to poprawę, odpowiednio, o 0,1 s oraz 1 km/h.

Zoptymalizowane zawieszenie i aktywna aerodynamika

Hybrydowe Porsche 911

Kompleksowo zmodernizowano także zawieszenie 911 Carrera GTS. Po raz pierwszy do standardowej specyfikacji należy skrętna tylna oś, która zwiększa stabilność przy wysokich prędkościach i zmniejsza średnicę zawracania. Co więcej, system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) został zintegrowany z instalacją wysokiego napięcia hybrydy. Pozwoliło to na zastosowanie elektrohydraulicznego układu sterowania, dzięki któremu system jest bardziej elastyczny i precyzyjny w działaniu. Charakterystyczne dla GTS-a prowadzenie zapewnia sportowe zawieszenie ze zmiennym systemem amortyzatorów (PASM) oraz zmniejszonym o 10 mm prześwitem.

Dla nowego 911 zarezerwowano łącznie siedem wzorów obręczy kół o średnicy 19 i 20 cali lub 20 i 21 cali. Po raz pierwszy w 911 Carrera dostępne są felgi Exclusive Design z panelami z włókna węglowego, które zmniejszają współczynnik oporu powietrza, a tym samym zwiększają efektywność. Warianty 911 Carrera GTS standardowo poruszają się na kołach z 20-calowymi obręczami o szerokości 8,5 cala i oponami 245/35 ZR 20 z przodu oraz 21-calowymi felgami o szerokości 11,5 cala i oponami 315/30 ZR 21 z tyłu.

Sportowy wygląd zewnętrzny

Hybrydowe Porsche 911

Porsche wygładziło design nadwozia 911, przeprowadzając aktualizacje. Większość z zabiegów poprawia aerodynamikę i osiągi. Zmiany obejmują nowe zderzaki, specyficzne dla danego wariantu. Po raz pierwszy Porsche zintegrowało wszystkie funkcje oświetlenia ze standardowymi obecnie reflektorami LED Matrix, z charakterystyczną czteropunktową sygnaturą. Pozwoliło to na rezygnację z dodatkowych modułów oświetlenia i wygospodarowanie miejsca na większe otwory chłodzące.

Po obu stronach przedniego pasa 911 Carrera GTS znajduje się pięć pionowo rozmieszczonych aktywnych klap wlotu powietrza chłodzącego widocznych z zewnątrz oraz po jednej ukrytej. Po raz pierwszy w 911 uzupełniają je adaptacyjne, sterowane wspólnie z klapami dyfuzory w przedniej części podwozia. Elementy te kierują przepływem powietrza zgodnie z wymaganiami: gdy zapotrzebowanie na moc jest minimalne, zamknięte klapy optymalizują aerodynamikę. Kiedy zapotrzebowanie rośnie – na przykład na torze – klapy kierują do chłodnic duże ilości powietrza. Czujniki systemów wspomagających znajdują się teraz za błyszczącą powierzchnią pod tablicą rejestracyjną.

Hybrydowe Porsche 911

Opcjonalnie Porsche oferuje dla 911 nowe reflektory z LED Matrix HD o rozdzielczości ponad 32 tys. punktów świetlnych. Wysokowydajne światła drogowe oświetlają drogę na dystansie ponad 600 m. Lampy te wyposażono także w innowacyjne dodatkowe funkcje, takie jak dynamiczne doświetlanie zakrętów zależne od trybu jazdy, rozjaśnianie pasa ruchu, oświetlenie obszarów robót drogowych i zwężeń oraz nieoślepiające światła drogowe, działające z precyzją jednego piksela.

Zmodyfikowany został tylny pas świetlny ze zintegrowanym łukiem i napisem „PORSCHE”. Przeprojektowany tylny grill z pięcioma listwami z każdej strony łączy się z szybą i przechodzi w chowany spojler. Tablica rejestracyjna jest teraz umieszczona wyżej. Specyficzne dla poszczególnych wariantów układy wydechowe są zintegrowane z żebrowaniem dyfuzora. Opcjonalnie dla 911 Carrera dostępny jest sportowy układ wydechowy. Odmiany 911 Carrera GTS standardowo wyposażono w sportowy układ wydechowy dostosowany do charakterystyki GTS.

Osiągi 911 Coupé dodatkowo zwiększa opcjonalny pakiet aerodynamiczny Aerokit. Obejmuje on charakterystyczny przedni zderzak SportDesign z unikalnym przednim spojlerem, dopasowane osłony progów oraz lżejsze, nieruchome tylne skrzydło. Elementy te zmniejszają siłę nośną i poprawiają przyczepność samochodu.

W pełni cyfrowy kokpit i rozszerzona łączność

Hybrydowe Porsche 911

Wersje coupé nowego 911 Porsche standardowo oferuje z dwumiejscowym wnętrzem. Konfiguracja siedzeń 2+2 jest dostępna na życzenie, bez dopłaty. Podstawowe elementy sterujące zostały rozmieszczone bezpośrednio na kierownicy lub wokół niej. Należą do nich standardowy przełącznik wyboru trybu jazdy, zmieniona dźwignia sterowania systemami wspomagającymi i, po raz pierwszy w 911, przycisk rozruchu – oczywiście po lewej stronie kierownicy. W schowku w konsoli środkowej znajduje się teraz chłodzony schowek na smartfon z funkcją indukcyjnego ładowania.

Po raz pierwszy 911 ma w pełni cyfrowy zestaw wskaźników. Zakrzywiony wyświetlacz ma przekątną 12,6 cala. Można go dostosowywać w szerokim zakresie – oferuje siedem widoków, w tym ekskluzywny Classic, inspirowany tradycyjnym zestawem pięciu wskaźników Porsche z centralnie umieszczonym obrotomierzem.

Hybrydowe Porsche 911

System Porsche Communication Management (PCM) jest nadal obsługiwany za pośrednictwem centralnego 10,9-calowego ekranu o wysokiej rozdzielczości. Zmodernizowane 911 oferuje także nowe funkcje łączności. Kod QR upraszcza proces logowania do PCM za pomocą identyfikatora Porsche ID, a interfejs Apple CarPlay jest głębiej zintegrowany z samochodem. Ten drugi na życzenie prezentuje informacje na zestawie wskaźników i umożliwia sterowanie funkcjami auta bezpośrednio w ekosystemie Apple, na przykład za pośrednictwem asystenta głosowego Siri. Po raz pierwszy opcjonalnie dostępna jest funkcja strumieniowego przesyłania wideo podczas postoju. A aplikacje takie jak Spotify i Apple Music mogą być używane jako natywne aplikacje w PCM, bez połączonego smartfona.

Nowe 911 można już zamawiać. Cennik jest

Porsche oferuje nowe 911 Carrera z nadwoziem Coupé w cenie od 643 tys. zł. Ceny 911 Carrera GTS Coupé rozpoczynają się od 854 tys. zł.

911 Carrera Cabriolet kosztuje od 711 tys. zł, a 911 Carrera GTS Cabriolet – od 922 tys. zł.

Opcjonalny pakiet aerodynamiczny Aerokit kosztuje 30 401 zł dla 911 Carrera, a 23 395 zł dla 911 Carrera GTS.

Dostawy 911 Carrera rozpoczną się późnym latem, a 911 Carrera GTS – pod koniec 2024 roku.

Czytaj też:
Jedyne na świecie „polskie” Porsche na świecie trafia na licytację
Czytaj też:
Pierwsze Porsche 911 z hybrydą. Prace rozwojowe zakończone, premiera wkrótce
Czytaj też:
Naprawdę jesteśmy aż tak bogaci? Polacy kupują więcej Porsche niż Citroenów

Galeria:
Hybrydowe Porsche 911
Hybrydowe Porsche 911
Opracował:
Źródło: Porsche