Nowe BMW M3 po zmianach. Jest więcej mocy i całe mnóstwo gadżetów

Nowe BMW M3 po zmianach. Jest więcej mocy i całe mnóstwo gadżetów

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring
BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring Źródło:BMW
Modele BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring zostały poprawione. Moc silnika wzrosła o 20 KM w wariantach z napędem na wszystkie koła, są nowe rozwiązania stylistyczne i wyposażenie.

Facelifting oznacza nowy design reflektorów i kierownic, zastosowano zmiany zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i we wnętrzu. Pojawiły się także nowe obręcze kół kute ze stopów lekkich, listwy ozdobne, a także wprowadzono system operacyjny BMW 8.5 jako podstawę najnowszej generacji BMW iDrive.

W nowej odsłonie tej serii modeli najmocniejsza wersja z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym z technologią M TwinPower Turbo generuje moc 390 kW/530 KM. W nowym modelu BMW M3 Competition Limuzyna z napędem M xDrive oraz w nowym BMW M3 Competition Touring z napędem M xDrive zwiększona moc napędu trafia na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni M Steptronic z układem Drivelogic.

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring

Jednostka napędowa nowego modelu BMW M3 Competition Limuzyna generuje moc maksymalną 375 kW/510 KM. Jest ona również połączona z 8-biegową skrzynią Steptronic M z układem Drivelogic i napędza tylne koła.

Nowe BMW M3 Limuzyna łączy 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 353 kW/480 KM z 6-biegową skrzynią manualną i napędem tylnym, zapewniając tradycyjną możliwość doświadczenia osiągów.

Wszystkie warianty nowych modeli BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring są produkowane w fabryce BMW Group w Monachium.

Technologia napędu zaczerpnięta ze sportów motorowych

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring

Wszystkie warianty nowego BMW M3 Limuzyna i nowego BMW M3 Touring wyposażone są w wysokoobrotowy 6-cylindrowy silnik rzędowy z technologią M TwinPower Turbo. Silnik o pojemności 3 l łatwo wchodzi na obroty przy wszystkich obciążeniach aż do najwyższych zakresów, zapewniając liniowe oddawanie mocy typowe dla samochodów wyczynowych BMW M GmbH.

Dzięki licznym rozwiązaniom konstrukcyjnym zaadaptowanym ze sportów rajdowych, jednostka napędowa zapewnia niepowtarzalne wrażenia z jazdy zarówno w ruchu drogowym, jak i na zamkniętych torach. Skrzynia korbowa wykonana w beztulejowej konstrukcji zamkniętej, jest bardzo sztywna i w połączeniu z kutym, lekkim wałem korbowym umożliwia uzyskanie wyjątkowo wysokiego momentu obrotowego. Ponadto gładzie cylindrów posiadają żelazną powłokę nałożoną metodą metalizacji łukowej (LDS). Kolejną cechą charakterystyczną dla serii M jest to, że rdzeń głowicy cylindrów wytwarzany w procesie druku 3D umożliwia optymalizację układu kanałów chłodzenia, co nie byłoby możliwe przy użyciu konwencjonalnej technologii odlewania metali.

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring

W wariancie silnika stosowanym w nowym BMW M3 Competition Limuzyna z napędem M xDrive i w nowym BMW M3 Competition Touring z napędem M xDrive, wzrost mocy o 15 kW/20 KM odbywa się dzięki zoptymalizowanej konfiguracji cyfrowej jednostki sterującej silnika (DME). Sześciocylindrowy silnik rzędowy generuje teraz moc szczytową zwiększoną z poprzednich 510 KM do 530 KM, która jest dostępna przy prędkości obrotowej silnika 6250 obr./min.

Nowe BMW M3 Competition Limuzyna z M xDrive przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,5 s, a nowe BMW M3 Competition Touring z M xDrive nieznacznie dłużej – w 3,6 s, mimo wyższej masy własnej pojazdu. Podczas przyspieszania z miejsca do 200 km/h wzrost osiągów obu modeli z napędem na wszystkie koła jest zauważalny w postaci poprawy o 0,5 s w każdym przypadku. Model Limuzyna osiąga je w 11,8 s, a Touring w 12,4 s.

Prędkość maksymalna wszystkich wariantów nowych modeli BMW M3 Limuzyna oraz BMW M3 Touring jest standardowo elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Opcjonalny pakiet M Driver's Package pozwala na zwiększenie prędkości maksymalnej do 290 km/h dla Limuzyny i 280 km/h dla Touringa.

Silnik, skrzynia biegów i podwozie zgodne z modelem

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring

6-biegowa skrzynia manualna zastosowana w nowym BMW M3 Limuzyna jest optymalnie dostosowana do charakterystyki wydajności danego silnika, podobnie jak 8-biegowa skrzynia M Steptronic z układem Drivelogic, która jest standardem w modelach Competition. Kierowcy preferujący sportowy styl jazdy standardowo korzystają z łopatek zmiany biegów przy kierownicy.

W celu zapewnienia lepszej trakcji oba modele są wyposażone w napęd M xDrive. Przeniesienie większej części napędu na tył zapewnia nowemu BMW M3 Competition Limuzyna z systemem M xDrive oraz nowemu BMW M3 Competition Touring z systemem M xDrive większą zwinność. System w połączeniu z aktywnym, również w pełni adaptacyjnym, dyferencjałem M na tylnej osi zapewnia typowe dla wersji M właściwości jezdne podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Oprócz podstawowego ustawienia 4WD kierowca może w menu M Setup wybrać tryb 4WD Sport, w którym większa część momentu napędowego przekazywana jest na tylne koła. Przy wyłączonym układzie DSC dostępny jest również tryb 2WD, w którym napęd przenoszony jest wyłącznie na tył.

Indywidualne rozmiary obręczy kół na osiach, kute obręcze kół M ze stopów lekkich w nowym designie

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring

Wszystkie warianty nowego BMW M3 są standardowo wyposażone w kute obręcze kół M ze stopów lekkich w różnych rozmiarach na osiach. Dwie wyczynowe limuzyny z napędem na tylne koła są wyposażone w obręcze kół M ze stopów lekkich V Spoke w kolorze metalizowanym Orbit Grey, które mierzą 18 cali z przodu i 19 cali z tyłu. W nowych modelach BMW M3 Competition Limuzyna z napędem M xDrive oraz BMW M3 Competition Touring z napędem M xDrive zostały wykorzystane kute obręcze kół ze stopów lekkich w stylistyce Double Spoke w kolorze Jet Black w rozmiarze 19 cali na przedniej i 20 cali na tylnej osi stanowiąc wyposażenie standardowe.

Wybór systemów wspomagających kierowcę

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring

Aby zapewnić osiągi dostosowane do sytuacji i typowe dla wyczynowych samochodów sportowych, na działanie systemów wspomagających kierowcę można wpływać za pomocą przycisku trybu M na konsoli środkowej. W opcjonalnym ustawieniu Track przeznaczonym do jazdy na torze wyścigowym wszystkie systemy komfortu i bezpieczeństwa są tymczasowo wyłączone.

Standardowe wyposażenie wszystkich wariantów modelu obejmuje system Park Distance Control z czujnikami z przodu i z tyłu, regulator prędkości z funkcją hamowania, ostrzeganie przed kolizją czołową z interwencją hamulców, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas z asystą kierowania ze wspomaganiem kierowania oraz wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania. Opcjonalnie na pokładzie dostępny jest system asystujący kierowcy i asystent parkowania wraz z asystentem cofania. System asystujący kierowcy Professional oferowany jako wyposażenie dodatkowe w modelach Competition uzupełnia zakres funkcji systemów m.in. o asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu z automatycznym asystentem ograniczeń prędkości, asystenta pasa ruchu oraz rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej oraz aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go.

Zmienione reflektory i detale

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring

Zmieniono reflektory LED, które łączą światła mijania i drogowe we wspólnym module. Dwie wymodelowane jednostki LED o kształcie lekko strzałkowym, ustawione pionowo służą jako światła pozycyjne, światła dzienne i kierunkowskazy.

Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są adaptacyjne reflektory LED z nieoślepiającymi matrycowymi światłami drogowymi, których funkcje obejmują doświetlanie zakrętów i oświetlenie miejskie. Niebieskie wstawki wewnątrz reflektorów wskazują na szczególnie wysoką jakość technologii oświetleniowej. W połączeniu z reflektorami LED adaptacyjnymi oferowane są również lampy M Shadow Line z ciemnymi elementami we wnętrzu klosza.

Nowe kierownice i listwy ozdobne kokpitu M

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring

Nowo zaprojektowana trójramienna kierownica skórzana M z przyciskami wielofunkcyjnymi i czerwonym oznaczeniem środkowym na godzinie dwunastej daje teraz bardziej dynamiczne wrażenia. Ma ona spłaszczoną u dołu obręcz i zmodyfikowane ramiona. Po raz pierwszy opcjonalnie dostępna jest też kierownica M obita alcantarą utrzymana w tej samej stylistyce i z takim samym zakresem funkcji. Obie wersje kierownicy mają opcjonalnie funkcję podgrzewania.

Charakterystyczna dla wersji M stylistyka kokpitu obejmuje również panel obsługi na konsoli środkowej. Oprócz dźwigni lub przełącznika biegów, czerwonego przycisku start/stop i kontrolera BMW iDrive znajduje się tam również przycisk Setup i przycisk M Mode. Za ich pomocą można ustawić indywidualną konfigurację pojazdu i odpowiednio do sytuacji aktywować różne wskazania na kokpicie i systemy wspomagające kierowcę.

Listwy ozdobne na desce rozdzielczej oraz na panelu obsługi i pokrywie uchwytów na napoje są teraz standardowo wykończone w kolorze ciemnego matowego grafitu. Opcjonalne listwy wewnętrzne są dostępne w wersji antracytowej z aluminium Rhombicle, M Carbon Fibre i nowym wariancie aluminium z delikatnym szlifem. Wersja M Carbon Fibre obejmuje również osłony kierownicy i łopatek zmiany biegów w modelach Competition. Opcjonalna deska rozdzielcza w wersji Sensatec ma teraz bardziej delikatną strukturę powierzchni.

Zakrzywiony wyświetlacz BMW i nowy system operacyjny

BMW M3 Limuzyna i BMW M3 Touring

Wraz z nową edycją BMW M3 Limuzyna oraz BMW M3 Touring częścią kokpitu, który charakteryzuje się progresywnym sportowym charakterem stają się również najnowszej generacji wyświetlacz i system operacyjny BMW iDrive oparte na systemie operacyjnym BMW 8.5. Interakcja między kierowcą a pojazdem jest konsekwentnie dostosowana do obsługi za pomocą funkcji dotykowej i języka naturalnego. Wskazania dla M występują w całkowicie cyfrowym zespole wyświetlaczy, składającym się z 12,3-calowego wyświetlacza informacyjnego i 14,9-calowego wyświetlacza kontrolnego. Dostarczają one dodatkowych informacji o stanie pojazdu i pomagają skoncentrować się na tym, co dzieje się na drodze. Wyposażenie opcjonalne zawiera też wyświetlacz BMW Head-Up, który wyświetla istotne podczas jazdy informacje na przedniej szybie również w charakterystycznej grafice M, w tym wielokolorowy wskaźnik obrotów, wskaźnik zmiany biegu i widok M View.

Oprócz przestrzeni na nogi, schowka w przedniej części konsoli środkowej i klamek drzwi, standardowe oświetlenie ambientowe obejmuje teraz także oświetlenie konturowe zintegrowane z osłoną środkowych nawiewów. Do wyboru jest dziewięć kolorów o kilku poziomach jasności, co umożliwia personalizację według osobistych preferencji. Zakres funkcji oświetlenia wnętrza obejmuje również nastrojowe oświetlenie powitalne i pożegnalne, a także sygnały świetlne wskazujące otwarte drzwi i przychodzące połączenia telefoniczne.

Pakiet karbonowych elementów zewnętrznych M, pakiet M Race Track i akcesoria BMW M Performance

Do poszczególnych modeli oferowany jest pakiet karbonowych elementów zewnętrznych M pozwalający nadać samochodom precyzyjnie zindywidualizowany wygląd. Wstawki na szeroko otwarte wloty powietrza z przodu i dyfuzor tylny, każdy z własną geometrią, lusterka zewnętrzne i wzmocniony włóknem węglowym spojler tylny dla BMW M3 Limuzyna wizualnie podkreślają wyścigowy charakter obu modeli.

Pakiet M Race Track obejmujący karbonowo-ceramiczne hamulce M, karbonowe fotele kubełkowe M dla kierowcy i pasażera obok oraz listwy wewnętrzne z włókna węglowego zmniejsza masę pojazdu nawet o 25 kg.

Dodatkowe możliwości dopasowania nowych samochodów do osobistego stylu kierowcy oferują przeznaczone do poszczególnych modeli akcesoria BMW M Performance Parts. Gama opcji doposażenia do poszczególnych modeli sięga od elementów zewnętrznych z karbonu i kutych obręczy kół M Performance ze śrubą centralną po dywaniki M Performance i wykończenia kierownicy M Performance do indywidualizacji wnętrza.

Czytaj też:
BMW postawiło na auto jak dla Bonda. Niech tylko wejdzie do produkcji
Czytaj też:
Nowe BMW M4 CS. Sama nazwa obiecuje emocje

Galeria:
Nowe BMW serii 3 Limuzyna i Touring
Opracował:
Źródło: BMW