Nowe BMW M4 CS. Sama nazwa obiecuje emocje

Nowe BMW M4 CS. Sama nazwa obiecuje emocje

Nowe BMW M4 CS
Nowe BMW M4 CS Źródło: BMW
BMW M GmbH wprowadza kolejny model specjalny z serii M3 i M4. Nowe BMW M4 CS łączy cechy typowe dla samochodów o wysokich osiągach w segmencie premium klasy średniej.

Koncepcję czteromiejscowego BMW M4 Coupé CS oferującego funkcjonalność na co dzień, a także wysokiej jakości wyposażenie i ekskluzywne cechy stylistyczne definiuje moc silnika zwiększona do 405 kW/550 KM. W samochodzie został specjalnie dostrojony układ jezdny oraz obniżona masa, dzięki zastosowaniu licznych komponentów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Nowe BMW M4 CS będzie produkowane od lipca 2024 r. wraz z innymi wariantami BMW M4 w zakładach BMW Group w Dingolfing. Zamówienia można składać od końca maja.

Nowe BMW M4 CS plasuje się dokładnie pomiędzy nowym BMW M4 Competition Coupé z napędem M xDrive zaprezentowanym niedawno w odświeżonej pod względem osiągów, stylistyki i wyposażenia wersji, a limitowanym do 1000 sztuk modelem specjalnym BMW M4 CSL. Purystyczna charakterystyka nowego BMW M4 CS jest wynikiem adaptacji genów wyścigowych M.

Nowe BMW M4 CS

Charakterystyka pracy sześciocylindrowego silnika rzędowego, 8-stopniowa skrzynia M Steptronic i inteligentny napęd na wszystkie koła M xDrive poprawiają dynamikę. Umożliwiają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 s. Podczas jazd testowych na Pętli Północnej toru Nürburgring będących dla wszystkich samochodów BMW M ostatecznym wskaźnikiem dynamiki, zwinności i precyzji prowadzenia, nowe BMW M4 CS osiągnęło oficjalny i potwierdzony notarialnie czas 7:21,989 minuty na pełnym okrążeniu liczącym 20 832 km.

Sześciocylindrowy silnik rzędowy

Nowe BMW M4 CS

Napęd zapewnia niezwykle mocna wersja wysokoobrotowego 6-cylindrowego silnika rzędowego z technologią M TwinPower Turbo opracowanego do BMW M3 oraz BMW M4. Silnik o pojemności 3,0 l był projektowany od samego początku do użytku na torze wyścigowym. Stanowi również podstawę silnika BMW M4 GT3, które w sezonie 2022 za pierwszym podejściem wygrało mistrzostwa DTM, a w 2023 roku zajęło pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnych wyścigach w Spa-Francorchamps i Dubaju.

Samochód ma wyjątkowo sztywny beztulejowy blok silnika w zamkniętej konstrukcji i jest dostosowany do bardzo wysokich ciśnień spalania. Kuty, lekki wał korbowy ma również wyjątkową wytrzymałość na skręcanie, co sprzyja spontanicznej reakcji i łatwości wchodzenia na obroty. Gładzie cylindrów wykonane w lekkiej konstrukcji mają żelazną powłokę nakładaną w procesie natryskiwania łukowego, co zmniejsza straty spowodowane tarciem. Rdzeń głowicy cylindrów jest produkowany w technologii druku 3D. Ten proces wytwarzania dodatków umożliwia uzyskanie optymalnego dla regulacji temperatury przebiegu kanałów chłodzenia, jakiego nie można uzyskać za pomocą konwencjonalnych metod odlewania metalu. Ponadto układ chłodzenia i smarowania zostały zaprojektowane tak, aby sprostać wymagającym warunkom na torze wyścigowym przy stale wysokich prędkościach obrotowych silnika i ekstremalnych przeciążeniach bocznych.

Dostosowana charakterystyka mocy

Nowe BMW M4 CS

W nowym BMW M4 CS jednostka ta generuje moc 550 KM. To o 20 KM więcej niż w aktualnym BMW M4 Competition Coupé z napędem M xDrive. Wyższa moc idzie w parze z właściwościami w zakresie wytrzymałości. Główne modyfikacje obejmowały przede wszystkim zwiększenie maksymalnego ciśnienia ładowania dwóch turbosprężarek jednoobrotowych do 2,1 Bara oraz wprowadzenie pewnych specjalnych dostosowań do zarządzania silnikiem dla tego modelu.

Silnik nowego BMW M4 CS dostarcza maksymalny moment obrotowy 650 Nm w zakresie od 2750 do 5950 obr./min. Maksymalną moc uzyskuje przy 6250 obr./min. a odcięcie obrotów następuje przy 7200 obr./min.

Natychmiastowy ciąg i wysoki moment obrotowy pozwalają uzyskać pożądane przyspieszenie. Nowe BMW M4 CS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a od 0 do 200 km/h w 11,1 s. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h wynosi na 4 biegu 2,6 s, a na 5 biegu 3,3 s. Prędkość maksymalna modelu specjalnego wyposażonego standardowo w pakiet M Driver jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h.

Nowe BMW M4 CS

Pracy jednostki napędowej towarzyszy specjalne brzmienie podwójnego układu wydechowego z elektrycznie sterowanymi klapami, lekkim tłumikiem końcowym i typowymi dla M dwiema parami końcówek rur wydechowych w matowym czarnym kolorze. Brzmienie jest powiązane z ustawieniem charakterystyki silnika, które można wybrać w menu ustawień M. W trybach Sport i Sport+ inspirowane jest atmosferą toru wyścigowego i towarzyszy zmianom biegów i związanym z nimi skokom obrotów.

Skrzynia M Steptronic, napęd na cztery koła M i mechanizm różnicowy M

Nowe BMW M4 CS

Napęd silnika przenoszony jest na wszystkie cztery koła nowego BMW M4 CS za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni M Steptronic z układem Drivelogic. Skrzynię obsługuje się charakterystyczną dźwignią M na konsoli środkowej i karbonowymi łopatkami na kierownicy. Przycisk Drivelogic w dźwigni biegów pozwala na indywidualne dostosowanie charakterystyki zmiany biegów, umożliwiając wybór pomiędzy ustawieniem komfortowym, sportowym i zoptymalizowanym do jazdy na torze wyścigowym.

Moc przenoszona jest na drogę za pośrednictwem inteligentnego napędu na wszystkie koła M xDrive. Za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego w skrzyni rozdzielczej system w sposób ciągły zmienia rozdział napędu na przednią i tylną oś. Smarowanie sprzęgła wielopłytkowego umożliwia sprawne działanie napędu na wszystkie koła również przy agresywnej jeździe na torze.

Układ M xDrive z przeniesieniem większej części napędu na tylną oś w połączeniu z aktywnym, również w pełni adaptacyjnym mechanizmem różnicowym M, zapewnia typowe dla M właściwości przyspieszania i dynamicznego pokonywania zakrętów. W menu ustawień M kierowca może wybrać tryb 4WD Sport, w którym na tylne koła przekazywana jest większa część napędu. Przy wyłączonym DSC (dynamiczna kontrola stabilności) w trybie 2WD do dyspozycji jest napęd wyłącznie na tylne koła.

Specjalnie zestrojenie układu jezdnego

Nowe BMW M4 CS

Układ jezdny nowego BMW M4 CS jest dostrojony do charakterystyki silnika, koncepcji pojazdu i jego rozkładu masy na osie. Specjalna kinematyka osi, a także dobrane do tego modelu wartości pochylenia kół, amortyzatory, dodatkowe sprężyny i stabilizatory optymalizują precyzję kierowania, przenoszenie sił bocznych, reakcję zawieszenia i amortyzacji oraz prowadzenie kół.

Na potrzeby nowego BMW M4 CS zmodyfikowano też elektronicznie sterowane amortyzatory adaptacyjnego układu jezdnego M, elektromechaniczny układ kierowniczy M Servotronic o zmiennym przełożeniu oraz zintegrowany układ hamulcowy. Również ustawienia dynamicznej kontroli stabilności DSC oraz trybu M Dynamic dostosowano w tym modelu do specjalnych wymagań dynamicznej jazdy na torze wyścigowym. Tryb M Dynamic rozszerza zakres dynamicznej jazdy na limicie poprzez opóźnienie działania stabilizacji DSC. Wynikający z tego poślizg zapewnia przy wybitnie sportowym stylu jazdy lepsze przeniesienie napędu.

Ekskluzywne kute obręcze kół ze stopów lekkich i opony torowe w standardzie

Nowe BMW M4 CS

Wyposażenie standardowe tego modelu specjalnego obejmuje układ hamulcowy M z pływającymi tarczami do wyboru z czerwonymi lub czarnymi zaciskami hamulcowymi. Zaciski hamulcowe opcjonalnych węglowo-ceramicznych hamulców M są dostępne w kolorach: czerwonym lub matowo złotym. Nowe BMW M4 CS jest również standardowo wyposażone w kute obręcze kół M ze stopów lekkich w ekskluzywnym wzorze V Spoke w matowym kolorze złotobrązowym lub matowym czarnym.

Lekkie obręcze w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu są standardowo wyposażone w opony Michelin Pilot Sport Cup 2 (opcjonalnie: Michelin Pilot Sport Cup 2 R). Opony torowe dostępne są w rozmiarze 275/35 ZR19 z przodu i 285/30 ZR20 z tyłu. Dla klientów, którzy chcą używać BMW M4 CS głównie do jazdy na co dzień oferowane są na życzenie i bez dodatkowych opłat opony High Performance w tych samych rozmiarach.

Ekskluzywne elementy stylistyczne

Nowe BMW M4 CS

Indywidualne elementy stylistyczne charakteryzują nowe BMW M4 CS. Dwa nowe specjalne lakiery BMW lndividual (niebieski Riviera i mroźny zielony lsle of Man metalizowany) są oferowane wyłącznie w najnowszym modelu specjalnym BMW M GmbH. Powierzchnie wykonane z widocznego włókna węglowego pokazują charakterystyczną strukturę karbonu na dachu i w obszarze dwóch wgłębień na masce, podobnie jak na przednim splitterze, przednich wlotach powietrza, obudowach lusterek zewnętrznych M, tylnym spojlerze i pasie tylnym. W połączeniu z czarnymi progami i skrzelami M tworzą kontrast z nowymi lakierami. Nowe BMW M4 CS oferowane jest oprócz tego również w metalizowanym szarym Brooklyn M i metalizowanym szafirowo czarnym.

Z przodu uwagę zwraca lekka, bezramkowa atrapa chłodnicy BMW w wyścigowym stylu. Charakterystyczną dla tego modelu stylistykę wyróżniają czerwone linie konturowe i napis „M4 CS” w górnej części dwóch poziomych listew grilla. Podobnie jak z przodu, oznaczenie modelu na klapie tylnej również ma czarną powierzchnię i czerwone obramowanie.

Kolejnym akcentem z przodu nowego BMW M4 CS są charakterystyczne reflektory, których trójwymiarowe elementy świecą przy powitaniu oraz po włączeniu świateł mijania i drogowych nie na biało, ale na żółto, nawiązując w ten sposób do zwycięskich samochodów wyścigowych GT.

Karbonowe fotele kubełkowe M

Nowe BMW M4 CS

Kokpit BMW M4 CS wykonany jest z materiałów wysokiej jakości z ekskluzywnymi elementami stylistycznymi. Standardowa jest trójramienna kierownica M z alcantary ze spłaszczoną u dołu obręczą. Jest czerwony znacznik na godzinie 12:00 i karbonowe łopatki zmiany biegów. Również oferowane w standardzie są specjalne w tym modelu karbonowe fotele kubełkowe M. Mają pełną regulację i podgrzewanie elektryczne, zintegrowane zagłówki oraz podświetlane oznaczenie modelu.

Karbonowe fotele kubełkowe M w BMW M4 CS mają tapicerkę ze skóry Merino i ekskluzywną czarno-czerwoną stylistykę z kontrastującym stebnowaniem. Dwukolorowy design zastosowano również w tylnej części tego czteromiejscowego samochodu. Boczki zarówno przednich, jak i tylnych drzwi oraz wykończenie tyłu obite są w całości czarną skórą.

Zakrzywiony wyświetlacz BMW ze wskazaniami M

W nowym BMW M4 CS dostępna jest najnowsza wersja systemu wskazań i obsługi BMW iDrive opartego na systemie operacyjnym BMW 8.5 do obsługi wielu funkcji pojazdu i usług cyfrowych. Wskazania M widoczne są na zakrzywionym w stronę kierowcy wyświetlaczu BMW. W pełni cyfrowy zespół wyświetlaczy obejmuje wyświetlacz informacyjny o przekątnej 12,3 cala za kierownicą oraz wyświetlacz kontrolny o przekątnej 14,9 cala. W górnej części wyświetlany jest typowy dla M wskaźnik zmiany biegu, natomiast w dolnej – tryby pracy systemów stabilizacji jazdy, układu M xDrive i kontroli trakcji. Na ekranie głównym wyświetlacza kontrolnego można też ustawić specjalne widżety z informacjami o aktualnie wybranej konfiguracji pojazdu oraz ciśnieniu i temperaturze opon.

Czytaj też:
Naprawdę jesteśmy aż tak bogaci? Polacy kupują więcej Porsche niż Citroenów
Czytaj też:
Jeśli chodzi o auta premium, dla Polaków liczy się jeden kraj. Jest też ryzyko

Galeria:
Nowe BMW M4 CS
Nowe BMW M4 CSNowe BMW M4 CS
Opracował:
Źródło: BMW