Po raz pierwszy zaprezentowany w lutym w historycznych murach Atelier Zagato w Mediolanie model w ciągu trzech ostatnich miesięcy dokonał transformacji z makiety ku pełnowymiarowemu, przedprodukcyjnemu prototypowi o numerze seryjnym 00, który poprzedza ściśle limitowaną serię 19 budowanych na indywidualne zamówienie egzemplarzy produkcyjnych.
– Nasze przedsięwzięcie adresowane jest do koneserów, którzy poszukują w motoryzacji czegoś więcej – mówi Jakub Pietrzak, założyciel zlokalizowanej w Katowicach La Squadry. – To osoby, które w samochodach dostrzegają coś, czego nie widać na co dzień na ulicach. Które patrzą na nie przez pryzmat sztuki.
AGTZ Twin Tail to samochód sportowy z centralnie umieszczonym silnikiem, zaprojektowany indywidualnie przez Zagato. Auto, jako pierwsze w historii motoryzacji, zmienia wygląd zależnie od ściśle określonej funkcji: tylna część nadwozia przybiera krótką lub długą formę. Twórcy modelu złożyli hołd wyścigowej legendzie A220: bohaterowi wyścigu 24h Le Mans we Francji, który dostał drugą szansę jako zwarty bolid typu Shorttail po tym, jak z ukształtowanego już tyłu wersji Longtail inżynierzy bezceremonialnie obcięli 30 cm.
Koncepcja La Squadry i Zagato była taka, by elegancki wariant Longtail czy też muskularny Shorttail jednocześnie pozostawały w zasięgu właściciela samochodu, który samodzielnie może zmieniać konfigurację nadwozia. To unikatowa w skali świata koncepcja zdejmowanego tyłu karoserii.
Prototyp AGTZ Twin Tail miał statyczną premierę na wydarzeniu FuoriConcorso, które odbyło się 25 i 26 maja 2024 r. nad jeziorem Como. Kolejny krok w rozwoju projektu zostanie postawiony w lipcu wraz z jego premierą dynamiczną. Pierwsze z 19 egzemplarzy zostaną dostarczone klientom w październiku bieżącego roku.
Współpraca dała oryginalność
Karoseria AGTZ Twin Tail w szerokim stopniu wykorzystuje włókno węglowe, dzięki czemu zdejmowalny tył charakteryzuje się bardzo niską wagą, co umożliwia właścicielowi samodzielne montowanie i demontowanie tego elementu. Do jego transportu służy specjalnie zaprojektowany w tym celu wózek.
Wykorzystanie włókna węglowego gwarantuje również wagę bardzo zbliżoną do samochodu bazowego, nawet jeśli kreacja La Squadry i Zagato jest zauważalnie większa: mierzy 4305 mm w ustawieniu Shorttail i 4799 mm jako Longtail. Przedłużony tył spełnia rzeczywistą funkcję aerodynamiczną: obniża współczynnik oporu powietrza przy jednoczesnym zwiększeniu stabilności przy wysokich prędkościach. Przyczynia się również do zwiększenia prędkości maksymalnej, która jest szacowana na 250 km/h. Wynik przyspieszenia od 0 do 100 km/h prognozowany jest na poniżej 5 sekund.
Projekt głośny na cały świat
– Nie oczekiwałem, by AGTZ Twin Tail został zrozumiany przez masy, a jednak po ujawnieniu pierwszych zdjęć projektu w lutym 2024 roku dotarliśmy z nim do 420 mln odbiorców na całym świecie i spotkaliśmy się prawie wyłącznie z pozytywnymi reakcjami, co nie zdarza się dziś często w świecie motoryzacji. Przebicie się z tematem opierającym swoją wartość na pasji i tradycyjnym rzemiośle przez obecny szum informacyjny nie jest łatwe. Udowodniliśmy, że niewielki zespół miłośników motoryzacji w najwyższej formie może jednak przebić się ponad mainstream i zaprezentować coś świeżego i oryginalnego. Jako La Squadra i Zagato mamy teraz apetyt na jeszcze więcej: stworzenie całej marki wyróżniającej się unikatowym w skali świata podejściem do designu i procesu jego tworzenia – mówi Jakub Pietrzak z La Squadry.
– Nasz niewielki zespół wyselekcjonowanych specjalistów, napędzany pasją do tworzenia artystycznych obiektów spoza głównego nurtu, stworzył godny uznania hołd dla kultury motoryzacyjnej – mówi Andrea Michele Zagato, prezes Zagato. – W projekcie AGTZ Twin Tail spotykają się kwalifikacje rynkowe La Squadry z ponad stuletnim doświadczeniem Zagato w realizacji zleceń tego typu. Jestem podekscytowany efektami pierwszego etapu naszej współpracy i skutecznym działaniem całego zespołu. Razem przesuwamy granice tego, co możliwe w designie. Jestem pewien, że to początek większego ruchu, za którym pójdą kolejne nasze wspólne projekty. Zrobiliśmy już zamieszanie na rynku.
Czytaj też:
Sensacyjna współpraca: polski dealer i włoski konstruktor będą tworzyć ultraluksusowe autaCzytaj też:
Polski dealer z Katowic i Zagato pokazali sensacyjny supersamochód. Ma dwie długości