Obwodnica Łomży i spektakularny most. Coraz bliżej do przejezdności

Obwodnica Łomży i spektakularny most. Coraz bliżej do przejezdności

Obwodnica Łomży
Obwodnica Łomży Źródło:GDDKiA
Połączono już oba brzegi Narwi na budowanej obwodnicy Łomży. Po wakacjach kierowcy skorzystają z nowej drogi.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ruszyło betonowanie połączenia segmentów nawisowych mostu nad nurtem Narwi na budowanej obwodnicy Łomży. Tym samym oba brzegi rzeki zostały połączone obiektem o długości 1205 m, na razie w ciągu zachodniej jezdni drogi ekspresowej S61, która ma być udostępniona kierowcom do końca września bieżącego roku.

Cały budowany obecnie odcinek, od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno, ma 12,92 km długości. Niemal jedna dziesiąta przypada na most przez dolinę Narwi, który powstaje w trzech technologiach:

  • metodą nasuwania podłużnego – tak realizowana jest część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m. Ta część jest już gotowa – pod jedną jezdnię,
  • metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m, która właśnie została połączona,
  • na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana jest część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m.

Do końca czerwca wszystkie części obiektu w ciągu jednej jezdni zostaną ze sobą połączone.

Drogowcy wyjaśniają, że samo połączenie części obiektu betonowanego metodą nawisową jest procesem rozłożonym w czasie. Wykonany zostanie tzw. zwornik, na połączeniu obu dotychczas rozdzielonych części.

Nie tylko most

Dwujezdniowy most umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod obiektem znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach.

Postęp prac

W maju 2022 roku drogowcy podpisali umowę z wykonawcą i przekazali plac budowy, a teraz zaawansowanie robót przekracza 61 proc. Przejezdność odcinka po jednej jezdni ma być osiągnięta do końca III kwartału 2024 roku i wtedy wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z Łomży. Tym samym polski odcinek międzynarodowego szlaku Via Baltica prowadzącego drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej S61 od Warszawy do granicy z Litwą zostanie udrożniony.

Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej ma być gotowy w połowie 2025 roku. Wartość umowy z wykonawcą inwestycji przekracza 713 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – kwota dofinansowania to 518,08 mln zł, przy całkowitej wartości projektu (od dokumentacji, przez wykupy, po roboty budowlane) – 804,79 mln zł.

Czytaj też:
Połączenie Lubelszczyzny z centrum kraju. Rusza kluczowa inwestycja
Czytaj też:
Łatwiejszy przejazd na S8. Prace drogowców nie potrwają już długo

Opracował:
Źródło: GDDKiA