Radość z jazdy... na autopilocie. BMW będzie można jeździć nie patrząc na drogę

Radość z jazdy... na autopilocie. BMW będzie można jeździć nie patrząc na drogę

Jazda autonomiczna
Jazda autonomiczna Źródło: BMW
BMW stawia na automatyzację jazdy. Funkcje poziomu 2 i 3 dostępne są po raz pierwszy w nowym BMW serii 7, a asystent autostradowy i Personal Pilot L3 są teraz dostępne razem.

BMW jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który otrzymał zgodę na połączenie systemów wspomagających kierowcę – asystenta autostradowego BMW (poziom 2) i BMW Personal Pilot L3 (poziom 3) – w jednym pojeździe. Nowe BMW serii 7 oferuje teraz możliwość korzystania z zalet obu systemów w jednym pojeździe.

Asystent autostradowy BMW (poziom 2)

Przy prędkościach do 130 km/h rozszerzona funkcja poziomu 2 podnosi komfort jazdy, zwłaszcza podczas długich podróży. Asystent autostradowy BMW może być używany jako dodatkowa funkcja asystenta kierowania i prowadzenia po pasie ruchu na autostradach z fizycznie oddzielonymi kierunkami ruchu. Na takich trasach kierowca może zdjąć ręce z kierownicy również na dłuższy czas i ułożyć je wygodnie, pod warunkiem, że nadal będzie uważnie obserwował ruch drogowy i będzie gotowy w każdej chwili przejąć prowadzenie. Podczas półautomatycznej jazdy BMW serii 7 Limuzyna może również zmieniać pas ruchu bez konieczności ponownego chwytania kierownicy przez kierowcę. Umożliwia to aktywny asystent zmiany pasa ruchu. Jeśli sytuacja na drodze na to pozwala, wykonuje on wymagane do wyprzedzania ruchy kierownicą i dostosowuje prędkość jazdy. Zmianę pasa ruchu sugerowaną przez ten system można również inicjować przez samo potwierdzające spojrzenie kierowcy w lusterko zewnętrzne.

BMW Personal Pilot (poziom 3)

Zautomatyzowana jazda na poziomie 3 oznacza możliwość zdjęcia rąk z kierownicy i tymczasowego oderwania uwagi od ruchu drogowego. System BMW Personal Pilot L3 w BMW serii 7 oferuje nowe wrażenia z jazdy: w określonych warunkach przy prędkościach do 60 km/h kierowca może całkowicie przekazać prowadzenie pojazdowi i oderwać swoją uwagę od ruchu drogowego. Wysoce zautomatyzowane systemy mogą całkowicie przejąć prowadzenie w określonych sytuacjach, takich jak korki na autostradzie. Pozwala to nawet wykonywać dodatkowe czynności, takie jak rozmowy telefoniczne, czytanie, pisanie wiadomości, praca czy oglądanie streamowanych filmów wideo. Jednak gdy tylko samochód zasygnalizuje taką konieczność, kierowca musi być zawsze gotowy do przejęcia prowadzenia w ciągu kilku sekund, na przykład przy robotach drogowych.

Asystent autostradowy BMW i system asystujący kierowcy Professional są oferowane wraz z opcjonalnym systemem BMW Personal Pilot L3 wyłącznie w Niemczech w łącznej cenie 6000 euro (z VAT). Począwszy od sierpnia 2024 r. pojazdy dostarczane już z opcjonalnym wyposażeniem BMW Personal Pilot L3 będą miały również możliwość bezpłatnego rozszerzenia zakresu funkcji o asystenta autostradowego BMW.

Czytaj też:
Filmy, gry, praca i... drzemka. Tego oczekujemy od samochodów przyszłości
Czytaj też:
Toyota leci na Księżyc. Tam będzie trudniej niż na Dakarze

Opracował:
Źródło: BMW