Aston Martin Valiant. Nowy ekstremalny supersamochód

Aston Martin Valiant. Nowy ekstremalny supersamochód

Aston Martin Valiant
Aston Martin Valiant Źródło:Aston Martin
Aston Martin Valiant to ultra-ekskluzywna, skoncentrowana na torze i dopuszczona do ruchu drogowego ekstremalna edycja specjalna, stworzona w ramach usługi personalizacji Q by Aston Martin. Powstała na osobiste zamówienie kierowcy zespołu Aston Martin Aramco Formula One Team, Fernando Alonso.

Aston Martin Valiant w skrócie:

  • Samochód napędza 5,2-litrowy silnik Twin-Turbo V12 o mocy 745 KM połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów
  • Specjalna specyfikacja podwozia obejmuje amortyzatory Multimatic ASV i ponownie skalibrowaną elektronikę w celu zwiększenia możliwości na torze.
  • Nadwozie wykonane zostało w całości z włókna węglowego. Z elementami aerodynamicznymi zmniejsza masę i zwiększa siłę docisku.
  • Uproszczony, lekki charakter wnętrza wzmacnia koncentrację kierowcy i jego połączenie z samochodem.
  • Stylistyka wykorzystała najnowocześniejsze materiały i technologie. Reinterpretuje legendarną wyścigówkę z Le Mans "Muncher".
  • Dalsza redukcja masy osiągnięta została dzięki zastosowaniu magnezu, tytanu i zaawansowanego druku 3D dla kluczowych komponentów.
  • Produkcja została ściśle ograniczona do 38 sztuk na całym świecie, a pierwsze dostawy rozpoczną się w IV kwartale 2024 r.
  • Publiczny debiut odbędzie się podczas Goodwood Festival of Speed w 2024 r. z udziałem kierowcy Aston Martin Aramco Formula One Team Fernando Alonso.

Arcydzieło we współpracy z Fernando Alonso

Aston Martin pokazał swoje nowe dzieło. To Valiant, ultra-ekskluzywna, skoncentrowana na torze, dopuszczona do jazdy po drodze, unikalna edycja specjalna. Valiant jest najnowszym z długiej linii projektów specjalnych, w których specjalizuje się wewnętrzny dział bespoke, Q by Aston Martin.

Samochód napędzany 5,2-litrowym silnikiem V12 Twin Turbo o mocy 745 KM połączonym z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Produkcja jest ściśle ograniczona do zaledwie 38 egzemplarzy na całym świecie, a każdy z nich znalazł swojego nabywcę.

Valiant powstał na osobiste zamówienie kierowcy zespołu Aston Martin Aramco Formula One Team, Fernando Alonso, który oczekiwał lekkiej, bardziej ekstremalnej, inspirowanej samochodami wyścigowymi wersji spektakularnego Astona Martina Valour. Po otrzymaniu zlecenia i zaczerpnięciu inspiracji z 23-letniej kariery Fernando w Formule 1 oraz jego pasji do jazdy na granicy możliwości, Valiant narodził się jako ściśle limitowana edycja specjalna.

– Valour był spektakularną celebracją 110 urodzin Astona Martina i pobudził mnie do stworzenia bardziej ekstremalnej, inspirowanej samochodami wyścigowymi wersji, która byłaby skoncentrowana na torze, a jednocześnie zapewniała ekscytującą jazdę na drodze. Valiant narodził się z mojej pasji do jazdy na granicy możliwości i miałem przyjemność ściśle współpracować z zespołem Q by Aston Martin zarówno nad projektem, jak i specyfikacją techniczną i wierzę, że stworzyliśmy arcydzieło – powiedział Fernando Alonso.

Lżej i mocniej

Valiant został wyposażony w podwójnie turbodoładowany 5,2-litrowy silnik V12 Astona Martina, który teraz rozwija 745 KM i 753 Nm momentu obrotowego, oraz sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Valiant posiada również standardowo montowane hamulce Carbon Ceramic o wymiarach 410 mm x 38 mm z przodu i 360 mm x 32 mm z tyłu.

Wóz posiada szereg unikalnych rozwiązań inżynieryjnych mających na celu zmniejszenie masy i dostosowanie podwozia do rzeczywistych działań na torze. Zastosowanie tylnej ramy pomocniczej wydrukowanej w 3D pozwoliło zaoszczędzić 3 kg bez zmniejszenia sztywności, podczas gdy obudowa wału napędowego wykonana z magnezu zmniejsza masę w centralnym punkcie samochodu o 8,6 kg. Lekkie 21-calowe koła magnezowe – z oponami 275/35 z przodu i 325/30 z tyłu – poprawiają reakcję układu kierowniczego i kontrolę nad kołami, zmniejszając masę nieresorowaną o 14 kg. Akumulator litowo-jonowy w wersji motorsportowej pozwolił zaoszczędzić kolejne 11,5 kg.

Najważniejsza zmiana w charakterze Valianta wynika z zamontowania amortyzatorów Multimatic Adaptive Spool Valve (ASV), zdolnych do jednoczesnego dostosowania każdego amortyzatora do jednej z trzydziestu dwóch krzywych tłumienia w czasie krótszym niż sześć milisekund. Amortyzatory oferują kontrolę tłumienia na poziomie znanym z motorsportu oraz pasmo sterowania, które wcześniej było zarezerwowane wyłącznie dla najwyższych szczebli sportów motorowych.

Aby wykorzystać zwiększone limity nowego zawieszenia i większy docisk aerodynamiczny, każdy z wstępnie ustawionych trybów jazdy Valianta – Sport, Sport+ i Track – został ponownie skalibrowany, aby pomóc kierowcy w stopniowym odkrywaniu pełnych osiągów samochodu.

Do najbardziej charakterystycznych cech funkcjonalnych Valianta należą mocno wyprofilowane błotniki boczne i tarcze aerodynamiczne z włókna węglowego zamontowane na 21-calowych magnezowych kołach. Współpracujące z przednim splitterem, szerokie progi boczne i generatory wirów umieszczone przed tylnymi kołami wygładzają przepływ powietrza wzdłuż boków, zmniejszając turbulencje, opór i siłę nośną.

Czytaj też:
Odnowiony flagowy SUV Astona Martina. To zupełnie nowe auto
Czytaj też:
Ile naprawdę drogich samochodów kupują Polacy?

Galeria:
Aston Martin Valiant
Opracował:
Źródło: Aston Martin