Czy naprawdę opłaca się serwis w ASO? Jest nowy raport

Czy naprawdę opłaca się serwis w ASO? Jest nowy raport

Przegląd samochodu w serwisie Forda
Przegląd samochodu w serwisie Forda Źródło:Ford
W ASO (Autoryzowana Stacja Obsługi), czy w niezależnym warsztacie? To pytanie zadają sobie właściciele samochodów, gdy przychodzi termin serwisu. Za i przeciw ASO jest wiele argumentów, ale wiele też mówi najnowszy raport Związku Dealerów Samochodów.

Związek Dealerów Samochodów kontynuuje serię raportów przedstawiających wpływ serwisowania samochodów w ASO na ceny, jakie pojawiają się w ogłoszeniach sprzedaży pojazdów używanych. Najnowsze wydanie raportu, które zostało przygotowane we współpracy z AutoDNA przedstawia wyniki analizy ofert sprzedaży blisko 200 marko-modeli, porównując ogłoszenia zamieszczane na najpopularniejszych portalach ogłoszeniowych. Najnowsza edycja raportu skupiła się na modelach z najwyższym wskaźnikiem opłacalności serwisu w Autoryzowanych Stacjach Obsługi.

Portale ogłoszeniowe jako baza

Raport „Serwis w ASO – Ranking wzrostu cen samochodów używanych” bazuje na ofertach zamieszczanych na krajowych portalach ogłoszeniowych. Najnowsza edycja raportu, który jest publikowany już od kilku lat, zmienia dotychczasowe podejście i skupia się na pojazdach serwisowanych w ASO, które wykazały najwyższy wskaźnik wzrostu wartości względem pojazdów, które były obsługiwane przez serwisy niezależne.

Jeden z najważniejszych raportów

– Po raz kolejny mamy przyjemność opublikować jeden z najważniejszych raportów polskiej branży motoryzacyjnej, przedstawiający nie tylko wskaźniki cen poszczególnych marko-modeli, ale przede wszystkim zmiany tych cen jakie można zaobserwować w przypadku serwisowania pojazdów w ASO. Najnowsze wydanie zmienia podejście w przedstawianiu danych. To dzięki sygnałom jakie dostaliśmy od odbiorców raportu w najnowszej jego edycji skupiamy się na pojazdach, które uzyskują najwyższe wzrosty w przypadku obsługi w autoryzowanych serwisach – komentuje prezes Związku Dealerów Samochodów Paweł Tuzinek.

Kluczowa wartość rezydualna

Pojazdy uwzględnione w raporcie cechowały się najwyższym wzrostem wartości rezydualnej na rynku w przypadku prowadzenia obsługi w autoryzowanym serwisie. Zostały zatem przedstawione jedynie konfiguracje modeli i roczników, które dzięki serwisowi w ASO osiągnęły minimum 10 proc. wyższe ceny ofertowe w porównaniu z modelami, które korzystały z serwisów niezależnych. Badanie objęło zakresem modele dostępne na rynku wtórnym, produkowane od 2010 roku.

ASO = wyższy zysk przy odsprzedaży

Wyniki badania zaprezentowane w raporcie potwierdzają dotychczas obserwowany trend, właściciele samochodów serwisowanych w ASO mogą liczyć na większy zysk przy odsprzedaży swojego pojazdu. Jak podają autorzy najczęściej w zestawieniu pojawiały się samochody najstarsze. Grupa rocznikowa 2010, która stanowiła ponad 25 proc. całego rankingu odnotowała też najwyższy średni wzrost wartości na poziomie 14,38 proc. Grupą z drugim najwyższym wzrostem był rocznik 2021 – samochody wtedy wyprodukowane i serwisowane w ASO były średnio o 14,33 proc. droższe. Warto odnotować, że modele z tej grupy stanowiły mniej niż 16 proc. całości zestawienia.

– Jako przedstawiciele firmy obsługującej rynek pojazdów używanych cieszymy się z rosnącej świadomości konsumentów, którzy coraz lepiej określają wartość nabywanego czy sprzedawanego pojazdu, umiejętnie korzystając z dostępnych narzędzi. Publikowany przez nas raport będzie skutecznie pomagał odnaleźć się przyszłym nabywcom na rynku, który nadal potrafi zaskoczyć. Prezentowane przez nas dane z pewnością też docenią obecni właściciele, którzy będą w stanie łatwo określić o ile więcej ich pojazd może być wart w przypadku serwisu w ASO – mówi Mariusz Sawuła z AutoDNA.

Najwyższy średni wskaźnik cen z prezentowanych marek osiągnęło Subaru z wynikiem równym 17,97 proc. Pośród marek premium najlepiej wypadło Porsche – 16,9 proc. Uśredniony wzrost dla wszystkich uwzględnionych w rankingu marek premium to 14 proc. W praktyce taki wzrost wskaźnika może oznaczać zysk przy sprzedaży przekładający się nawet na dziesiątki tysięcy złotych w przypadku najnowszych pojazdów. Rekordowe wyniki odnotowały modele marki Porsche, które w przypadku serwisu w ASO potrafiły być droższe o ponad 100 tys. złotych.

Cały raport dostępny jest na stronach Związku Dealerów Samochodów.

Czytaj też:
Kompaktowe Audi z nowym rekordem. Nürburgring został pokonany przez RS 3
Czytaj też:
Nowe metody finansowania popularnych aut japońskiej marki

Opracował:
Źródło: Związek Dealerów Samochodów