Pierwsza jazda. Nowy Mitsubishi ASX ma potencjał, by stać się bestsellerem

Pierwsza jazda. Nowy Mitsubishi ASX ma potencjał, by stać się bestsellerem

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Źródło: Mitsubishi
ASX-y wszystkich poprzednich generacji sprzedawały się doskonale. Nowy model może przebić ich popularność. Jego charakter sprawdziliśmy na przedpremierowych jazdach. I przyznajemy: jest dobrze.

Nie jest tajemnicą, że ASX to wynik współpracy Mitsubishi z Renault, z którą to firmą Japończycy tworzą Alians Renault-Nissan-Mitsubishi. Jego pierwszym owocem jest Colt, bliźniak Renault Clio, a drugim właśnie ASX. Crossover segmentu B nic jednak na tej współpracy nie traci. Wręcz przeciwnie, pewne elementy auta, wynikające z tej współpracy, dodają mu nowoczesności i stylu.

Cechy charakterystyczne nowego ASX-a sprawdziliśmy na przedpremierowych jazdach w okolicach Rzymu. I trzeba przyznać, że auto zaliczyło test celująco. Jest doskonale wykonane, jego napędy (bo ma różne) są nowoczesne i wydajne. Jeździ się tym samochodem przyjemnie, komfortowo i pewnie. Jaki jest nowy ASX, jakże rożny od poprzednika?

Jak wspomnieliśmy, wóz został oparty na platformie CMF-B Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Występuje jako samochód z pełnym napędem hybrydowym (HEV), z technologią miękkiej hybrydy, łączącą tradycyjny układ napędowy z elektryfikacją i z silnikami spalinowymi. Na wybranych rynkach dostępny będzie także wariant LPG. Przydatną funkcją, w dzisiejszych czasach nawet bardzo, jest system informacji i rozrywki z wbudowanym oprogramowaniem Google i 10,4-calowym centralnym ekranem informacyjno-rozrywkowym.

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX wyróżnia się integracją systemu informacyjno-rozrywkowego z Google, stylistyką eksponującą przednią część nadwozia z charakterystycznym dla Mitsubishi Motors motywem dynamicznej tarczy (Dynamic Shield), kolorami, wieloma wzorami obręczy kół i technologią oświetlenia LED. Także pełnym zestawem systemów bezpieczeństwa i udogodnień, które wykorzystują sygnały z czujników ultradźwiękowych, radarowych i kamer. Co ważne, wartość oferty poparto szeroką pięcioletnią gwarancją producenta.

Design małego mieszczucha

Mitsubishi będzie dostępne na rynku w różnych wersjach wyposażenia: Inform, Invite, Intense i Instyle. Auto podczas zbliżania się do samochodu z kartą dostępową lub odblokowywania zamków ASX wyświetla animację powitalną używając swojego oświetlenia, a po otwarciu drzwi system informacyjno-rozrywkowy ożywa i wyświetla grafikę powitalną. Po opuszczeniu wnętrza ASX, zablokowanie zamków uruchamia sekwencję pożegnalną.

Mitsubishi ASX

Przód SUV-a ma niemal poziomo poprowadzoną powierzchnię przetłoczonej maski silnika, co w połączeniu z oświetleniem LED i nisko umieszczonymi wlotami powietrza dodaje nadwoziu charakteru. Te same motywy odnajdziemy w profilu bocznym. Połączono linie nadwozia z szerokimi, wysoko sięgającymi przetłoczeniami nadkoli i zmianą koloru między nadwoziem a obramowaniami nadkoli i zewnętrznymi nakładkami progów, aby zapewnić uwydatnić sportową sylwetkę samochodu.

Wygląd ASX wzmacnia oferta 17-calowych lub nowych 18-calowych obręczy kół. 17-calowe stalowe obręcze kół typu flex, dostępne są w wersjach wyposażenia Inform, Invite i Intense, wykończono je kołpakami, natomiast nowe 18-calowe obręcze ze stopu metali lekkich w kolorze czarnym (Diamond Cut Black) mają nowy, unikatowy wzór i są dostępne w wersjach wyposażenia Intense i Instyle.

Nowy ASX jest dostępny w pięciu kolorach do wyboru, w dowolnej wersji wyposażenia. Są to metalizowane kolory Crystal White, Sunrise Red, Onyx Black, Royal Blue i Steel Grey. W wersjach wyposażenia Intense i Instyle można również otrzymać metalizowany kolor dachu Onyx Black w połączeniu z każdym z oferowanych kolorów (innym niż Onyx Black), aby uzyskać dwukolorową kompozycję nadwozia.

Nowoczesne wnętrze

Dostępne są trzy rodzaje materiałów wykończeniowych, z których każdy łączy różne kolory i przeszycia. Każdy z materiałów wykończeniowych współgra z materiałem podsufitki – ciemnoszarej z efektem cieniowania w wersjach Inform, Invite i Intense oraz czarnej w Instyle.

Mitsubishi ASX

Podgrzewane są fotele i kierownica, a także przednia szyba. Z kolei panoramiczny dach o szerokości 690 mm ma trzy pośrednie pozycje otwarcia, z których wszystkie można łatwo kontrolować za pomocą przełącznika, umieszczonego nad lusterkiem wstecznym. Po maksymalnym otwarciu panoramiczny dach odsuwa się o 315 mm.

Tylna kanapa przesuwa się o 16 cm do przodu, zapewniając na życzenie więcej miejsca w bagażniku lub zwiększając przestrzeń na nogi pasażerów. Przesuwana kanapa daje dodatkowe 69 litrówpojemności ładunkowej, które dają w sumie od 422 do 536 litrów pojemności bagażnika. Jest to standard we wszystkich wersjach wyposażenia. Dodatkowo można liczyć na duże schowki we wnętrzu, jak schowek przedni, schowek w centralnym podłokietniku i kieszenie w drzwiach, łącznie oferujące ponad 22 litry przestrzeni.

Układy napędowe

Wszystkie układy napędowe są dopasowane i dostrojone do konfiguracji podwozia, które może być dostosowane do potrzeb kierowcy dzięki trzem dostępnym trybom jazdy i możliwości personalizacji charakterystyki SUV-a.

Mitsubishi ASX

W pełni hybrydowy system nowej generacji łączy 1,6-litrową jednostkę benzynową z dwoma silnikami elektrycznymi i inteligentną skrzynią biegów z kilkoma trybami działania, współpracującą z silnikami elektrycznymi i silnikiem spalinowym.

W połączeniu z chłodzonym cieczą litowo-jonowym akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh umieszczonym pod podłogą bagażnika, system może zapewnić do 80 proc. jazdy po mieście przy zasilaniu wyłącznie elektrycznym.

Nowy ASX w pełnej hybrydzie ma tryb jazdy E-Save, uruchamiany za naciśnięciem przycisku. Poziom naładowania akumulatora trakcyjnego może być wówczas utrzymywany na poziomie co najmniej 40 proc. aby zachować wystarczające osiągi przy napędzie elektrycznym i zdolność samochodu do jazdy w trybie w 100 proc. elektrycznym lub też w razie potrzeby, do uzyskania dodatkowej mocy przy jeździe w trybie hybrydowym.

Nowy ASX jest dostępny z 1,3-litrową jednostką DI-T, która stanowi zespół złożony z 1,3-litrowego silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem, zintegrowanego z miękkim układem hybrydowym, wykorzystującym rozrusznik-alternator napędzany paskiem, połączony z akumulatorem litowo-jonowym 12 V. Tu energia może być odzyskiwana podczas zwalniania i hamowania, by następnie wykorzystać ją do elektrycznego wspomagania momentu obrotowego. Układ ten może być skonfigurowany z 6-biegową przekładnią manualną lub 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią automatyczną (7DCT). Silnik dostarcza 103 kW/260 Nm z manualną skrzynią biegów lub 116 kW/270 Nm z przekładnią 7DCT.

Mitsubishi ASX

Jest też podstawowy silnik spalinowy: 1-litrowy silnik benzynowy MPI-T, połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Dostarcza 67 kW mocy i 160 Nm momentu obrotowego.

Oferta układów napędowych nowego ASX na tym się nie kończy. ASX może być teraz wyposażony w jednostkę LPG dla rynków, które korzystają z tego paliwa. Trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem zapewnia 74 kW mocy i 170 Nm momentu obrotowego.

Cyfryzacja i systemy łączności

Kluczowym elementem jest integracja ekranu informacyjno-rozrywkowego o wysokiej rozdzielczości z wbudowanym oprogramowaniem Google i towarzyszącymi mu aplikacjami.

Sercem systemu informacyjno-rozrywkowego nowego ASX-a jest duży 10,4-calowy pionowy ekran o wysokiej rozdzielczości. Dzięki rozmiarowi 960x1280 pikseli i rozdzielczości 150 DPI zapewniono pełną przejrzystość wszystkich potrzebnych informacji, niezależnie od tego, czy chodzi o bezprzewodowe odwzorowanie ekranu smartfona, dostęp do ulubionych aplikacji kierowcy, czy konfigurację trybów jazdy i oświetlenia kabiny.

Mitsubishi ASX

Dzięki wbudowanemu w system informacyjno-rozrywkowy oprogramowaniu Google i Smartphone-link display Audio (SDA), kierowca ma dostęp do aplikacji i usług, takich jak Google Maps i innych aplikacji z Google Play, dostępnych bezpośrednio w samochodzie. Do pracy zaprzęgnięto też Asystenta Google, co oznacza, że najpopularniejszy w Europie asystent głosowy pomaga uruchamiać funkcje po wydaniu polecenia „Hey/OK Google” lub po przytrzymaniu w pozycji wciśniętej przycisku na kierownicy. System rozpoznawania poleceń głosowych może być używany do sterowania nawigacją, strumieniowaniem multimediów, telefonem i funkcjami pojazdu.

Dźwięk w wersji Instyle generuje system Audio Premium Harman Kardon. 10-kanałowy system audio o mocy 410 W daje czyste i mocne basy oraz selektywne i wyraźne średnie oraz wysokie tony. Audio Premium Harman Kardon oferuje pięć trybów odsłuchu, dzięki czemu dźwięk może być lepiej dopasowany do preferencji słuchaczy. Tryby studio, podcast, koncert, immersja i klub pozwalają też na dostosowanie brzmienia do charakteru odsłuchiwanej ścieżki dźwiękowej.

Cyfryzacja nowego ASX jest szczególnie widoczna z miejsca kierowcy, który ma do dyspozycji 7-, lub 10-calowy konfigurowany ekran, umożliwiający między innymi wyświetlanie wskazówek systemu nawigacyjnego.

System trybów jazdy Mitsubishi Motors, wybieranych za pośrednictwem SDA, umożliwia kierowcy spersonalizowanie reakcji układu kierowniczego, dynamicznej kontroli podwozia i dynamiki dostarczania mocy, jako uzupełnienia wstępnie zdefiniowanych trybów jazdy Comfort, Eco i Sport.

Bezpieczeństwo, komfort i udogodnienia

Nowy ASX jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie. SUV z segmentu B jest wyposażony w pełen zestaw biernych i aktywnych funkcji bezpieczeństwa.

Mitsubishi ASX

Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa to ASX jest wyposażony w przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny boczne po obu stronach, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami naciągu, zagłówki z ochroną kręgów szyjnych, a także punkty mocowania fotelików dziecięcych Isofix.

Bezpieczeństwo jazdy zwiększa szereg aktywnych systemów, które ostrzegają kierowcę i pozwalają zapobiegać wypadkom. Ochrona pieszych została zwiększona dzięki standardowemu systemowi łagodzenia kolizji czołowych FCM, opartemu o działanie radaru i autonomicznego hamowania awaryjnego, który odczytuje drogę przed pojazdem, aby zmaksymalizować bezpieczeństwo.

Standardowe wyposażenie wszystkich modeli obejmuje system zapobiegania kolizjom czołowym z funkcją wykrywania pieszych, automatyczne światła drogowe, tempomat z ogranicznikiem prędkości, monitorowanie uwagi kierowcy, inteligentne wspomaganie utrzymania prędkości, ostrzeganie o odległości od poprzedzającego pojazdu, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystenta utrzymania pasa ruchu i asystenta utrzymania pasa ruchu w sytuacjach awaryjnych, czujniki parkowania i kamerę cofania.

System kamer 360 stopni, asystent parkowania, system monitorowania martwego pola, asystent bezpiecznego wysiadania i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu uzupełniają funkcje bezpieczeństwa aktywnego ASX-a.

W najlepiej wyposażonej wersji z przekładnią automatyczną nowy ASX jest również wyposażony w system MI-PILOT (Mitsubishi Intelligent – PILOT), który łączy w sobie adaptacyjny tempomat (ACC) i asystenta centrowania na pasie ruchu (LCA).

Czytaj też:
Największy polski fanklub marki motoryzacyjnej organizuje jubileuszowy zlot
Czytaj też:
Europejski rynek nowych aut rośnie. Elektryki Tesli dostały zadyszki

Źródło: Mitsubishi