Wśród sprawdzonych przez CarVertical pojazdów, te jeżdżące w Holandii miały najwyższy średni roczny przebieg – 29 851 km, kolejne miejsca tego nietypowego rankingu zajmują samochody z Hiszpanii (29 017 km), Danii (27 346 km), Belgii (24 308 km) i Francji (23 775 km). Po 3-4 latach samochody z tych krajów będą miały już na liczniku około 100 000 km, co może skłonić ich właścicieli do sprzedaży i wyboru nowego pojazdu.
– Większy przebieg oznacza zwykle, że samochód będzie mniej wart, dlatego kierowcy często starają się sprzedać takie pojazdy, zanim ich wartość znacząco spadnie. Spora liczba kilkuletnich samochodów z dużym przebiegiem trafia do Polski z Europy Zachodniej. Import samochodów w obrębie UE jest dość tani i prosty, więc fakt nie podnosi znacząco ostatecznej ceny używanego samochodu – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w CarVertical.
Polacy należą do tych, którzy jeżdżą najmniej
Roczny przebieg pojazdów poruszających się po polskich drogach jest jednym z najniższych w Europie – 17 925 km. Na sąsiedniej Litwie jest to statystycznie 17 980 km, w Niemczech – 22 542 km, w Czechach 19 155 km, a na Słowacji 21 230 km. Najmniej w Europie rocznie przejeżdżają Łotysze – 17 420 km.
Najniższy roczny przebieg odnotowano w samochodach importowanych z USA – 16 941 km. Szkoda tylko, że większość pojazdów importowanych z USA jest mocno uszkodzona. W przeciwnym razie dealerom nie opłacałoby się ich odsprzedawać.
Choć w Polsce samochody pokonują rocznie krótsze dystanse niż w Europie Zachodniej, to po 10 latach przebieg takiego auta może wynieść już około 180 000 km.
Samochód z niskim przebiegiem w niskiej cenie?
Wybierając samochód używany, kierowcy powinni z dużą ostrożnością podchodzić do pojazdów z niskim przebiegiem w atrakcyjnej cenie. Nieuczciwi sprzedawcy często korygują wskazania licznika, aby zarobić więcej pieniędzy.
- Prawdopodobieństwo zakupu samochodu z przekręconym przebiegiem znacznie wzrasta w przypadku zakupu pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Ponieważ kraje nie wymieniają się danymi samochodów, nieuczciwe osoby aktywnie wykorzystują tę lukę. W efekcie do Polski trafia z zagranicy wiele samochodów z cofanym licznikiem – często więcej niż jeden raz. Przed spotkaniem ze sprzedawcą kierowcy powinni sprawdzić historię samochodu i zweryfikować, czy jego przebieg jest prawdziwy. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzą sporo czasu, ale też unikną późniejszego rozczarowania. Przy zakupie samochodu używanego konieczna jest również jazda próbna i sprawdzenie auta w autoryzowanym serwisie – mówi Matas Buzelis.
Czytaj też:
Niemieckie samochody używane w Polsce. Uszkodzone to prawdziwa plagaCzytaj też:
Zakup używanego elektryka. Nie daj się oszukać!