Jak pisaliśmy wcześniej, od początku 2024 r. drogowcy podpisali 25 umów, zdecydowanie więcej niż w całym 2023 r. Teraz GDDKiA pochwaliła się wydatkami.
Podpisane w tym roku umowy na realizacje to blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 mld zł. W 2023 r. na inwestycje drogowcy wydali ok. 17 mld zł, a prognoza na ten rok to ok. 20 mld zł. W realizacji Dyrekcja ma ponad 1,6 tys. km nowych dróg.
Jak piszą drogowcy, umowy już podpisane i te planowane do podpisania zapewnią w najbliższych latach wydatkowanie na inwestycje na poziomie ok. 20 mld zł rocznie. Taki poziom Dyrekcja planuje utrzymać co najmniej do... 2030 r.
Kolejne inwestycje już czekają
Drogowcy informują, że w trakcie przetargu mają obecnie 21 zadań na odcinki dróg o łącznej długości ok. 183 km. Wśród realizowanych obecnie 122 zadań mają zaś blisko 103 km autostrad i ponad 1210 km dróg ekspresowych.
Wkrótce będą kolejne przetargi, które mogą być następstwem ukończenia prac przygotowawczych. Obecnie na tym etapie mają bowiem ponad 3 tys. dróg, z czego blisko połowa to drogi ekspresowe. Dla części z nich GDDKiA jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowych, rozpatrywania odwołań od nich lub uzupełniania dokumentacji, głównie o badania geologiczne, aby jak najszybciej przejść do realizacji w systemie Projektuj i buduj.
Dla pozostałych opracowują dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Często jest to proces długotrwały, związany z odwołaniami od uzyskanych decyzji, ale bez jego ukończenia drogowcy nie mogą przejść do kolejnego etapu realizacji inwestycji i w efekcie zakończenia procesu budowy sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce.
20 lat zmian
Na koniec porównanie. 20 lat temu mieliśmy blisko 720 km dróg szybkiego ruchu. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad siedmiokrotnie dłuższą sieć tych dróg liczącą 5128 km, w tym 1849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) i 3278,8 km dróg ekspresowych. Przypomnijmy, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, celem jest sieć dróg szybkiego ruchu o łącznej długości ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad.
Obecnie drogowcy realizują ponad 100 km autostrad, a po ukończeniu A2 od Białej Podlaskiej do granicy państwa, do budowy pozostanie jeszcze A50 wchodząca w skład Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Jako pierwsza ruszy też rozbudowa o dodatkowy pas ruchu autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. W realizacji mają też ponad 1210 km dróg ekspresowych, a kolejne odcinki o łącznej długości ok. 1400 km są na etapie przygotowania.
Czytaj też:
Szybciej z Łodzi i centrum kraju na Lubelszczyznę. Rusza budowa kluczowej „eski”Czytaj też:
Polskie drogi. Mamy listę wszystkich nowych „esek” oraz mapy