Żegnaj, to koniec pewnej legendy. Bentley zamknął rozdział swojej historii

Żegnaj, to koniec pewnej legendy. Bentley zamknął rozdział swojej historii

Koniec 12-cylindrowego silnika Bentleya
Koniec 12-cylindrowego silnika Bentleya Źródło: Bentley
Czy można żegnać w uroczysty sposób silnik? Taki silnik, jaki pożegnał właśnie Bentley, można. Są nawet tacy, którzy zamiast „zakończono produkcję” 12-cylindrowego silnika, użyją zwrotu „12-cylindrowy silnik umarł”, z szacunku dla owego motoru.

Era silnika W12 w Bentleyu dobiegła końca. Ostatni 6-litrowy 12-cylindrowy silnik został zbudowany przez inżynierów w fabryce Bentleya w Crewe. Aby uczcić tę okazję, zespół pracowników Bentleya zasiadł do specjalnego uroczystego obiadu, by wspominać 21 lat historii z – śmiało można to powiedzieć – kultowym silnikiem.

Z VW do Bentleya

Limitowana edycja Speed Edition 12 w Bentleyach

Naprawdę minęło 21 lat? Technicznie rzecz biorąc, minęło trochę dłużej. Opracowany przez Volkswagena 6-litrowy silnik po raz pierwszy wszedł do produkcji w 2001 roku i został zamontowany w topowym Audi A8. Jednak wersja używana przez Bentleya pojawiła się w 2003 roku w Continentalu GT, zyskując turbosprężarki. Przez kolejne dwie dekady silnik ten trafiał do każdego Bentleya, a jednocześnie był dalej rozwijany w celu uzyskania większej mocy. Zaczynał od 552 koni mechanicznych, by na koniec osiągnąć 740 KM. Ostatni motor został zamontowany w limitowanym modelu Batur, o którym pisaliśmy na Auto.Wprost.pl.

Duma z pracy

Silnik W12 Bentley'a

Produkcja W12 dobiegła końca, ale nie martwcie się, że silnik po prostu zniknie z dnia na dzień. Bentley twierdzi, że jest to najbardziej udany 12-cylindrowy silnik współczesnej motoryzacji, z ponad 100 000 wyprodukowanymi egzemplarzami od 2003 roku. W12 to zasadniczo para silników V6 połączonych razem, z przesuniętym układem cylindrów. Układ W12 sprawiał, że silnik był znacznie krótszy niż tradycyjny V12.

Silnik W12 Bentley'a

– W12 napędzał nasze samochody i nasz biznes z wyjątkową prędkością. Przejdzie do historii jako jedna z najważniejszych innowacji w naszej wielkiej historii – powiedział dr Matthias Rabe, członek zarządu ds. badań i rozwoju w Bentleyu. – Dzisiaj kończy się jego podróż, z której nasi koledzy z działu badań i rozwoju oraz produkcji na przestrzeni lat powinni być niezwykle dumni.

Historia nie znosi próżni

Bentley Batur Convertible

W12 zastępuje podwójnie turbodoładowany 4-litrowy hybrydowy silnik V8. Silnik elektryczny jest zainstalowany między silnikiem, a skrzynią biegów, daje łączną moc 779 KM. Zostanie wprowadzony na rynek wraz z modelem Bentley Continental GT Speed MY 2025 pod koniec tego roku.

Bentley BaturBentley Batur ConvertibleCzytaj też:
Najmocniejsza limuzyna Bentleya. Oto Flying Spur Hybrid nowych czasów
Czytaj też:
Nowy Bentley Continental GT Speed. Najmocniejszy w historii

Opracował:
Źródło: Bentley