Do zalet Kii EV3 należy przede wszystkim zasięg. Choć to niewielki crossover, mniejszy od pierwszego elektryka marki (Kii EV6), to dzięki akumulatorowi 81,4 kWh zapewnia zasięg w cyklu mieszanym wynoszący aż 605 km (WLTP). Kia chwali się też szybkim czasem ładowania i – dla znawców samochodów elektrycznych ta informacja będzie bardzo ważna – korzystną krzywą ładowania. Jest ona płaska i pozwala ładować dłużej z mniej więcej podobną mocą, nie spada ona tak szybko, jak u konkurencji wraz z upływem czasu.
Dwa akumulatory, cztery wersje
Oczywiście, najlepsze dane dotyczą modelu z największym akumulatorem. Nie każdy jednak wymaga aż takiego zasięgu. Dlatego nowa Kia EV3 jest oferowana z dwoma akumulatorami i w czterech wersjach wyposażenia do wyboru. Akumulatory mają pojemność 58,3 kWh)zasięg do 436 km) lub wspomniane 81,4 kWh. Z kolei wersji to Air, Earth, Business Line lub GT Line. Nowy elektryczny samochód jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM, który generuje maksymalny moment obrotowy 283 Nm i napędza przednie koła.
Najważniejszy dla potencjalnych nabywców jest cennik. Tak jak w przypadku flagowego elektryka EV9, tak i tym razem Kia zaskoczyła. Tamten samochód, w momencie premiery, został określony przez obserwatorów przystępnym cenowo, a nawet tanim. Z ceną ledwie przekraczającą 300 tys. zł Kia EV9 jest jednym z najtańszych dużych elektryków na rynku, bojąc konkurencję jeśli chodzi o porównywalne produkty na głowę.
Cennik modelu
Również ceny modelu EV3 są przystępne. Cennik startuje od 166 900 zł za wersję Air z akumulatorem 58,3 kWh. Potem jednak nie rosną aż tak diametralnie. Kończą się na 222 400 zł za wersję GT Line z akumulatorem 81,4 kWh. Jak informuje Kia, dzięki dopłacie w wysokości 18 750 zł w ramach programu „Mój elektryk” cenę EV3 można obniżyć do 148 150 zł. Z kolei osoby z Kartą Dużej Rodziny, którym na zakup samochodu elektrycznego w programie „Mój elektryk” przysługuje zniżka 27 000 zł, mogą wyjechać z salonu nową Kią EV3 za 139 900 zł. Niestety, większość samochodów w Polsce kupowana jest na firmy, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej właśnie zawiesił do końca roku ścieżkę leasingową „Mojego elektryka” (w związku z wyczerpaniem się funduszy). Ten fakt może mocno zachwiać rynkiem elektryków, również karierą EV3.
Na początek obecności modelu na rynku importer wyposaża każdy samochód w przenośną ładowarkę Green Cell Habu SE o mocy 11 kW, która w pełni zastępuje wallbox wymagający specjalistycznego montażu. Cena rynkowa ładowarki Habu SE to 2500 zł.
Przypomnijmy, że Kia EV3 została zaprojektowana na platformie E-GMP. Wóz jest wyposażony w litowo-jonowy akumulator czwartej generacji i w instalację elektryczną o napięciu 400 V. EV3 oferuje funkcję vehicle-to-load (V2L). Kabina EV3 mieści pięć osób. W środku dominują wyświetlacze: 12,3-calowy z zestawem wskaźników, 5,3-calowy dotykowy panel sterowania klimatyzacją i 12,3-calowy dotykowy ekran sytemu multimedialnego. Jako opcja oferowany jest kolorowy wyświetlacz Head-up Display o przekątnej 12,3 cala.
Pierwsze egzemplarze EV3 trafią do polskich salonów za 2 miesiące. Poza cennikiem gotówkowym na klientów czekać będą inne formy finansowania – dla klienta prywatnego kredyt 60/40 z RRSO 0 proc. a dla klienta biznesowego leasing od 102 proc.
Czytaj też:
Nowa Kia to murowany hit. EV3 to kandydat na samochód roku?Czytaj też:
Flagowy model Kii rozbity. Ile gwiazdek dla potężnego SUV-a?
Kia EV3