Audi Q5 jest na rynku od 15 lat. Teraz Audi pokazało najnowszą generację swojego bestsellera. Nowe Q5 to pierwszy SUV marki bazujący na platformie PPC. Jest napędzany silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi z technologią miękkiej hybrydy. Gamę modelu w chwili premiery uzupełnia sportowe Audi SQ5. W przyszłości dołączą warianty z hybrydowym napędem plug-in.
Sportowo i praktycznie
Nowe Q5 jest bardziej sportowe z wyglądu, ale też stało się bardziej praktyczne. Audi Q5 ma teraz regulowaną tylną kanapę, którą można przesuwać wzdłuż i pochylać jej oparcie. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika wzrasta do 1473 litrów. Większy niż w poprzedniku jest pojemnik pod środkowym podłokietnikiem oraz schowki na okulary przeciwsłoneczne, klucze i inne przedmioty codziennego użytku. Jest też indukcyjna i chłodzona półkę o mocy ładowania 15 watów w konsoli środkowej z przodu oraz dwa porty USB-C z przodu i dwa z tyłu.
Trzy wersje do wyboru plus S
Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, nabywcy mają do wyboru trzy wersje: bazową, Advanced oraz S Line. Niezależny design ma model S. W przypadku pakietu zewnętrznego S line oraz modelu S przednie wloty powietrza są większe i zaprojektowane jako aerotuby w kształcie skrzydła wzorowanego na literze L. Tylny dyfuzor jest też większy i bardziej sportowy. Nowe modele Audi Q5 są dostępne w jedenastu kolorach nadwozia. Są wyposażone w alufelgi o średnicy od 17 do 21 cali (w zależności od linii zewnętrznej i wersji silnikowej).
Nowe silniki
Jak wspomnieliśmy, rodzina nowego Audi Q5 bazuje na platformie dla Premium Platform Combustion (PPC). Jest ona przeznaczona dla aut z napędem konwencjonalnym, z wzdłużnie montowanymi silnikami spalinowymi.
Nowy układ MHEV Plus z 48-woltową instalacją elektryczną wspomaga jednostkę spalinową, a jednocześnie zwiększa osiągi oraz komfort jazdy. Generator w układzie napędowym zapewnia dodatkowy moment obrotowy – do 230 Nm – oraz dodatkową moc do 18 kW (24 KM). 48-woltowa instalacja pozwala również na zastosowanie elektrycznie zasilanej sprężarki klimatyzacji. Akumulator litowo-jonowy w samochodach z układem MHEV Plus bazuje na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) i ma pojemność 1,7 kWh.
W Europie modele Audi Q5 SUV trafią na rynek w trzech wersjach silnikowych; później dołączą do nich kolejne odmiany napędowe. Wszystkie warianty wprowadzone w chwili premiery będą wyposażone w technikę MHEV Plus. Każdy z nich korzysta z 7-biegowej dwusprzęgłowej przekładni S tronic.
Podstawowym silnikiem jest 2.0 TFSI. Osiąga on moc 150 kW (204 KM), maksymalny moment obrotowy 340 Nm i jest wyposażony w napęd na przednie koła. Opcjonalnie dostępny jest również napęd na cztery koła quattro. Audi Q5 jest dostępne z silnikiem 2.0 TDI. Zapewnia on moc 150 kW (204 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm i jest dostępny tylko z napędem na cztery koła quattro.
Jako najwyższy model w momencie wprowadzenia na rynek Audi oferuje SQ5. Silnik V6 TFSI o pojemności 3 litrów generuje moc 270 kW (367 KM) i maksymalny moment obrotowy 550 Nm.
Kiedy do kupienia?
Nowe Audi Q5 SUV i Audi SQ5 SUV zostaną wprowadzone na rynek w pierwszym kwartale 2025 roku. W Niemczech rodzinę Audi Q5 będzie można zamawiać od września 2024 r. a w innych krajach europejskich nieco później.
Czytaj też:
Jakimi autami jeżdżą Europejczycy? Jest nowy rankingCzytaj też:
Oto najszybszy opancerzony samochód na świecie. Każdy prezydent chciałby takiego
Nowe Audi Q5