Co dalej z Izerą? Na razie producent polskiego elektryka ma nowego prezesa

Co dalej z Izerą? Na razie producent polskiego elektryka ma nowego prezesa

Izera na Południowej Obwodnicy Warszawy
Izera na Południowej Obwodnicy Warszawy Źródło: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Po kilku miesiącach ciszy w spółce ElectroMobility Poland SA, która jest właścicielem marki Izera, doszło do sporych zmian. Czyżby była to zapowiedź, że auto jednak powstanie?

Izera należy do ElectroMobility Poland SA. To spółka powołana przez koncerny energetyczne do budowy polskiego samochodu elektrycznego pod nazwą Izera. Projekt został przejęty przez państwo, a status w tej chwili jest taki, że zakupiona została ziemia pod budowę fabryki oraz wybrano wykonawcę zakładu. Wcześnie spółka ElectroMobility Poland SA podpisała umowę z chińskim Geely (właściciel m.in. Volvo) na dostawę platformy.

Pierwsze zmiany po zmianie władzy

Wraz ze zmianą władzy, doszło też do zmian we władzach spółki. Odszedł jej wieloletni prezes zarządu Piotr Zaremba, który został zastąpiony tymczasowym. Potem prezesami byli Piotr Regulski i Paweł Poneta. Przez ostatnich kilka miesięcy z obozu ElectroMobility Poland SA nie nadchodziły informacje, co dalej zarówno z władzami, jak i samą spółką. Ze strony rządowej nie padły na razie deklaracje, czy Izera powstanie, czy projekt zostanie wyrzucony do kosza.

Nowy zarząd spółki

Brak wieści miał miejsce do teraz. Właśnie poinformowano media o zmianach w ElectroMobility Poland SA. Rada nadzorcza spółki podjęła uchwałę o powołaniu na prezesa zarządu Tomasza Kędzierskiego. Zarząd rozszerzono o nowo utworzone stanowisko wiceprezesa, którym został Łukasz Maliczenka, dotychczasowy dyrektorowi ds. rozwoju produktu. W zarządzie EMP – na stanowisku członka zarządu ds. finansowych – pozostał Sławomir Bekier. Paweł Poneta, który od 5 czerwca 2024 roku sprawował funkcję pełniącego obowiązki prezesa spółki, wrócił do pracy w radzie nadzorczej EMP.

Prezes Tomasz Kędzierski jest absolwentem ekonomii na Uniwersytecie Łódzkim oraz finansów przedsiębiorstw, a także zarządzania na międzynarodowych uczelniach The London School of Economics and Political Science oraz Harvard Business School. Pracował w Boston Consulting Group i Ernst & Young. Z branżą motoryzacyjną związany jest od 15 lat, kierował wieloma projektami, głównie dla klientów międzynarodowych. Pracował także przy uruchomieniu produkcji i powstawaniu nowych marek motoryzacyjnych na świecie takich jak TOGG czy Vinfast.

Na razie wiadomo, że nic nie wiadomo

Oficjalna wypowiedź nowego prezesa EMP, po wyborze na stanowisko, nie mówi absolutnie nic o tym, czy Izera powstanie. Nie mówi nic o tym, kiedy miałoby się to stać, czy zapadła jakakolwiek wiążąca decyzja o przyszłości marki oraz o ewentualnych współpracach.

– Minimalizacja ryzyk, optymalizacja formuły realizacji projektu zarówno od strony ekonomicznej, jak i technicznej, a także zagwarantowanie realizacji strategicznych interesów polskiej branży motoryzacyjnej to kluczowe zadania stawiane przed nowym zarządem EMP. Ostatnie miesiące były czasem intensywnych prac realizowanych wspólnie z Ministerstwem Aktywów Państwowych, bankami oraz instytucjami finansowymi. Jesteśmy również w stałym kontakcie z naszym partnerem technologicznym celem zapewnienia atrakcyjności inwestycyjnej przedsięwzięcia oraz rozwoju lokalnych kompetencji w branży motoryzacyjnej – powiedział Tomasz Kędzierski, prezes zarządu ElectroMobility Poland SA.

Czytaj też:
Bezkrólewie w ElectroMobility Poland. Prezes odwołany po 1,5 miesiąca
Czytaj też:
Co dalej z Izerą? Właściciel polskiego elektryka dostał pozwolenie na budowę fabryki

Opracował:
Źródło: ElectroMobility Poland SA