Jesteśmy w okresie ogromnej transformacji. W tej chwili, by zapobiec zmianom klimatu, cała światowa branża motoryzacyjna, w tym transportowa (chodzi o ciężki transport), inwestuje w nowe technologie. Dla jednych jest to napęd bateryjny, dla innych wodorowy, a dla jeszcze innych paliwa alternatywne. Która z technologii wygra, tego jeszcze nie wiadomo, być może wszystkie one będą funkcjonować równolegle.
Nowe tankowanie na nowe czasy
Jedną z nowych rzeczy na polskiej mapie innowacji, jest pierwsze tankowanie ciężarówki na stacji z alternatywnym paliwem bioLNG. Na stacji w Rzepinie, należącej do firmy E-Logis, zatankowana została nim ciężarówka Iveco S-Way Natural Gas (paliwo na stację dostarczyła je firma Duon). Iveco twierdzi, że to wydarzenie jest przełomowe. Iveco konsekwentnie kontynuuje inwestycje w rozwój i produkcję samochodów ciężarowych zasilanych bioLNG, gdyż paliwo to w praktyce okazuje się aktualnie jedyną dopracowaną technologią dostępną już teraz jako operacyjnie i finansowo racjonalna zielona alternatywa dla oleju napędowego, nie mającą ujemnego wpływu na moc silników, zasięg, ładowność oraz czas tankowania – czytamy w komunikacie prasowym firmy Iveco.
Dodajmy, że spółka E-Logis pochodzi z Wielkopolski. Specjalizuje się w transporcie drogowym, spedycji i logistyce. Teraz stworzyła, jedną z pierwszych w Polsce, flotę w pełni bazującą na ekologicznych pojazdach ciężarowych napędzanych biopaliwem LNG. Liczy już 130 ciężarówek, a 60 proc. z nich to Iveco S-Way Natural Gas. Stacja E-Logis jest ogólnodostępna i mogą na niej wygodnie tankować wszyscy klienci wykorzystujący w swoich pojazdach paliwo LNG, a teraz także bioLNG (stacja mieści się w Rzepinie, 2 km od węzła na autostradzie A2).
Co to jest bioLNG?
BioLNG to skroplony biometan. Jest odnawialnym źródłem energii o najmniejszym śladzie węglowym. Może być produkowany lokalnie na bazie odpadów rolnych lub komunalnych, zapewniając rolnikom oraz np. spółkom samorządowym możliwość uzyskania dodatkowych przychodów. BioLNG jest neutralnym węglowo paliwem, praktycznie bez wpływu na środowisko. Dzięki niemu redukcja emisji CO2 dochodzi do 95 proc. Paliwo bardzo ogranicza emisję cząstek stałych (PM) oraz dwutlenku azotu NO2. BioLNG to w rzeczy samej czysty metan (co najmniej 98,5 proc.) pochodzenia organicznego ze śladową ilością azotu i wodoru. BioLNG jest w pełni kompatybilny z istniejącą infrastrukturą LNG, liczącą ponad 750 stacji na terenie Unii Europejskiej. Pozwala ona na tankowanie pojazdów ciężarowych zasilanych bioLNG na tych samych stacjach co LNG, bez konieczności modyfikowania sprzętu ani ponoszenia kosztów nowych inwestycji.
Czytaj też:
Strefa czystego transportu bez LPG? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniujeCzytaj też:
Lider Europarlamentu chce rewizji zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035 roku