Już w przypadku największego modelu elektrycznego, czyli 7-miejscowej EV9, Kia zaskoczyła, gdy opublikowała cennik. Samochód okazał się o dobre kilkadziesiąt tysięcy złotych tańszy na polskim rynku, niż wcześniej prognozowano. Teraz czekamy na cennik zaprezentowanej w maju 2024 roku Kii EV3. Z dobrze poinformowanych źródeł wiemy, że cenowe zaskoczenie ma być jeszcze większe.
Kia EV3 przejmuje sporo innowacji od większych modeli marki. Należą do nich chociażby ulepszona technologia i-Pedal, bardziej zaawansowany system hamowania regeneracyjnego i nowatorska technologia zarządzania termicznego. Samochód ma także funkcję „Vehicle-to-Load”, po raz pierwszy zaprezentowaną w Kii EV6, pierwszym elektryku koreańskiego producenta. Dzięki niej można ładować inne urządzenia wprost z samochodu, który pełni rolę uniwersalnej baterii (np. dla sprzętu kempingowego).
Dwie nowe, kluczowe technologie
Jak wspomnieliśmy w EV3 debiutują zarówno i-Pedal 3.0 oraz system Smart Regenerative 3.0. Technologia i-Pedal 3.0 pozwala kierowcy na większą elastyczność i kontrolę. Oddziela bowiem hamowanie regeneracyjne od funkcji całkowitego zatrzymywania auta. To oznacza, że jazda przy użyciu jednego pedału może być teraz używana w każdym trybie hamowania regeneracyjnego. Co więcej, i-Pedal 3.0 może być opcjonalnie używany podczas jazdy na biegu wstecznym. Z kolei system hamowania regeneracyjnego ma zakres mocy od 0 do 3. Najmocniejsze hamowanie na poziomie 3 jest wskazane do jazdy w gęstym ruchu miejskim. Poziom 2 hamowania regeneracyjnego zapewnia mniejszą siłę hamowania i jest wskazany do zastosowania na krętej drodze. Z kolei podczas długiej podróży autostradą kierowcom zaleca się hamowanie regeneracyjne na poziomie 1 lub na poziomie 0.
Technologia Smart Regenerative System 3.0 to, jak go przedstawia Kia, cyfrowy „pilot”. Skanuje drogę przed autem i błyskawicznie reaguje na sytuację. Aktywuje się przez przytrzymanie prawej łopatki przy kierownicy przez ponad sekundę, co integruje technologię jazdy autonomicznej z hamowaniem regeneracyjnym. Poprzedni system Smart Regenerative opierał się wyłącznie na informacjach z czujnika GPS. Teraz został udoskonalony: jego najnowsza wersja wykorzystuje szerszą gamę danych opartych nie tylko na nawigacji.
Ogromny akumulator i większy zasięg
W przypadku EV3 Kia postawiła na wydłużenie zasięgu. Auto ma największy akumulator w swojej klasie. Bateria czwartej generacji magazynuje 81,4 kWh energii elektrycznej i ma o ok. 22 procent wyższą gęstość energii w porównaniu z akumulatorem Niro EV. Akumulator EV3 zapewnia kompaktowemu SUV-owi zasięg 605 km (WLTP).
Czas szybkiego ładowania akumulatora EV3 jest do 12 minut krótszy niż w przypadku akumulatora Niro EV. Ładowanie od 10 do 80 procent stanu naładowania akumulatora trwa 31 minut (model Long Range, szybkie ładowanie o mocy poniżej 350 kW).
Kia planuje wprowadzić wariant z napędem na cztery koła (AWD), a także model GT, rozszerzając wybór dla klientów poza obecne modele z napędem na dwa koła (2WD).
Czytaj też:
Polska premiera chińskiego małego SUV-a. Ogłoszono cennikCzytaj też:
Ile europejskich Audi, BMW, czy Lexusów kupują Polacy?